Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur

Ini adalah rencana baik. Klik di sini untuk maklumat lanjut.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur
Map
Maklumat umum
JenisKompleks mahkamah
Gaya seni bina
Senibina moden
LokasiJalan Duta, Kuala Lumpur, Malaysia
Pembinaan bermula1 Mac 2004 (bangunan utama)
Disiapkan pada
18 April 2007
Dirasmikan pada
3 Mei 2007

Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur adalah kompleks bangunan mahkamah yang besar di Kuala Lumpur, Malaysia, menempatkan pelbagai sistem mahkamah kehakiman negara. Kompleks ini terletak di Jalan Duta, 4 km dari lokasi awal sistem kehakiman di koleksi bangunan kolonial Dataran Merdeka. Bangunan ini telah dibina mulai 1 Mac 2004 pada kos akhir RM290 juta, telah dibuka untuk kegunaan pada 18 April 2007, dan beroperasi sepenuhnya pada 3 Mei 2007.

Penghuni dan lokasi sebelumnya[sunting | sunting sumber]

Mahkamah Kuala Lumpur menempatkan Kompleks Mahkamah Tinggi, Mahkamah Sesyen dan Mahkamah Majistret Kuala Lumpur. Mahkamah malam juga dijalankan untuk mengendalikan kes-kes yang berkaitan dengan kesalahan trafik.[1]

Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur terutamanya merancang untuk mengadakan sebilangan besar kes-kes mahkamah yang berkaitan pada satu masa, serta memusatkan cawangan kehakiman di bandar ini menjadi satu bangunan. Sebelum pembukaan di kompleks ini, mahkamah di Kuala Lumpur yang terselerak di kalangan beberapa bekas bangunan perbandaran penjajah Dataran Merdeka (di antara mereka, Bangunan Sultan Abdul Samad), serta Wisma Denmark, bangunan kedutaan Denmark merangkap pejabat di Dang Wangi yang menempatkan Mahkamah Tinggi Sivil. Nasib bangunan di Dataran Merdeka dibiarkan kepada Menteri Pelancongan untuk menentukannya.

Susun atur dan kemudahan[sunting | sunting sumber]

Kompleks, yang terdiri daripada struktur tunggal yang besar dirancang dalam reka bentuk yang berbentuk U dengan sayap kiri dan kanan, dan mempunyai sejumlah enam peringkat atas tanah, yang mana lima dari bawah setiap mengandungi koleksi makamah bernombor. Makamah terletak di kedua-dua sayap bangunan, manakala pendaftar, pendaftaran dan mengisi kaunter terletak dekat dengan pusat bangunan. Dalam semua, kompleks ini mengandungi 30 bilik mahkamah bagi Mahkamah Tinggi, 21 bagi Mahkamah Sesyen dan 26 bagi Mahkamah Majistret. pejabat pentadbiran dan surau untuk lelaki dan wanita terletak di tingkat 6, tingkat atas kompleks. Kompleks ini disebut-sebut sebagai mahkamah yang kedua terbesar di dunia, walaupun ia mendakwa untuk menjadi yang terbesar di dunia sebelum ini.

Kompleks ini adalah tambahan bertujuan untuk mengandungi sebuah perpustakaan, pusat perniagaan, akses terowong ke bilik untuk tertuduh memegang, serta televisyen selama empat bilik mahkamah untuk perbicaraan mahkamah udara. kamera litar tertutup dan sambungan internet wayarles juga akan disediakan di dalam kawasan di kompleks itu. kemudahan E-Court yang membolehkan prosedur mahkamah untuk dilakukan melalui Internet juga telah dirancang. Bangunan, yang terletak di kawasan 12 hektar tanah, dikelilingi oleh landskap dengan kawasan rehat dan taman mini untuk orang ramai.

500 ruang letak kereta untuk orang ramai, 300 ruang untuk kakitangan mahkamah dan 200 ruang bagi hakim dan majistret juga telah disediakan di Kompleks Kuala Lumpur Mahkamah. Tempat letak kereta merupakan satu kecelakaan besar bagi orang ramai kerana mereka diperuntukkan hanya 500 tempat letak kereta yang perlu dikongsi dengan peguam. Dalam menyelesaikan masalah ini, beberapa langkah yang telah diambil termasuk memperuntukkan kawasan yang ditetapkan khas untuk peguam untuk meletakkan kenderaan mereka, semua menyebut di hadapan Mahkamah Sesyen atau Hakim Majistret yang dijadualkan semula untuk didengar pada sebelah petang jam 2.00 petang (MST) (pada hari Jumaat, 02:45) [1] Diarkibkan 2007-07-23 di Wayback Machine dan juga melaksanakan perkhidmatan ulang-alik ke kompleks mahkamah baru [2] Diarkibkan 2007-07-23 di Wayback Machine.

Senibina[sunting | sunting sumber]

Seni bina Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur bertujuan untuk menanggung persamaan dengan seni bina bangunan perbandaran penjajah, membangkitkan petunjuk seni bina neoklasik, seni bina Palladian, serta Mughal dan gaya kebaratan ditunjukkan oleh Bangunan Sultan Abdul Samad.

Selain pelan lantai U yang berbentuk simetri, Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur mempunyai serambi pusat yang naik di atas seluruh bangunan, dan mempunyai kubah bawang besar dikelilingi oleh empat kubah separuh bulat; setiap bangunan sayap kiri dan kanan mempunyai satu set tambahan tiga portico dan empat kubah separuh bulat. Bangunan ini dihiasi dengan deretan tiang diameter yang pelbagai dan ketinggian 2-5 tingkat, dengan beranda belakang fasad hadapan dan belakang dua sayap bangunan.

Masalah teknikal[sunting | sunting sumber]

Dalam masa beberapa bulan selepas permulaan operasinya, kompleks mahkamah mengalami satu siri kesilapan dan kegagalan teknikal, meningkatkan soalan kebolehpercayaan bangunan dan pihak-pihak yang terlibat dalam pembinaan bangunan itu, yang hanya baru-baru ini dibuka.

Masalah dilaporkan telah bermula walaupun sebelum penghunian, bermula April:

  • Retak berukuran sekurang-kurangnya 3m panjang dilaporkan pada awal April.
  • Pada 30 April 2007, hanya lebih seminggu selepas penghunian, dua (empat kaki oleh empat kaki) panel siling dan downlight yang runtuh di sebuah bilik Mahkamah Sivil pada jam 10.30 pagi. Tiada kecederaan dilaporkan.[2][3]
  • Kurang daripada seminggu selepas panel siling runtuh, retak berukuran sekurang-kurangnya 3m panjang mula muncul di luar Mahkamah Majistret 4. retak telah sejak ditampal.[3]
  • Pada 7 Mei 2007, penghawa dingin di dalam bilik Mahkamah Tinggi tidak berfungsi.[3]
  • Pada 23 Mei 2007, kafeteria kompleks itu telah mengalami banjir bermula 9:15 akibat tukup hujung paip pecah dari perkhidmatan bilik. Air yang mengalir terjejas tiga suku daripada kafeteria, dan mencapai kedalaman 7 cm. bekalan air dipotong 15-25 minit kemudian, dan tiga jam kerja-kerja pembersihan yang diperlukan untuk kembali seperti sediakala. [3] Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya Selvanayagam P. Nagalingam disebabkan kesalahan untuk tukang paip, yang dia mendakwa gagal membuat spesifikasi reka bentuk yang berikut, tetapi menambah bahawa hanya dua endcaps sub-standard ditemui.

Pada hari yang sama, lurang kumbahan melimpah di ruangan bawah tanah kompleks, merosakkan beberapa fail untuk kes kebanyakannya awam. Nagalingam telah dilaporkan mempunyai negeri limpahan lurang adalah hasil daripada pelupusan sembarangan tuala wanita yang boleh berlaku untuk beberapa ketika. sekatan telah dinyatakan untuk segera dibersihkan selepas Nagalingam mengetahui kejadian kira 9:28 hari itu.[4]

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Kompleks ini boleh diakses dari Stesen Komuter Segambut Keretapi Tanah Melayu.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • "New Kuala Lumpur court complex ready by March". The Star Online. 8 September 2006. Dicapai pada 25 April 2007.
  • L.Y., Chelsea Ng; Mageswari, M. (11 March 2007). "World's biggest court complex to open in May". The Star Online. Dicapai pada 25 April 2007.
  • "Courts Big Move Gets Underway". Bernama. 7 April 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-29. Dicapai pada 25 April 2007.

  1. ^ "Night Courts at New Court Complex From May 3". Bernama. 24 April 2007. Dicapai pada 25 April 2007.
  2. ^ "PWD Probes Reason For Collapse of Part of Ceiling at KL Court". Bernama. 30 April 2007. Dicapai pada 9 October 2007.
  3. ^ a b c d "Court complex hit by calamity again". The Star Online. 24 May 2007. Dicapai pada 9 October 2007.
  4. ^ R. Surenthira Kumar; Giam Say Khoon (25 May 2007). "Manhole overflows, damaging court files". The Sun (used by permission for the Malaysian Bar website). Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-08-24. Dicapai pada 10 October 2007.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 3°10′37″N 101°40′16″E / 3.17695°N 101.6710999°E / 3.17695; 101.6710999