Komunikasi teknikal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Komunikasi teknikal ialah cara menyampaikan maklumat saintifik, kejuruteraan, atau teknikal yang lain.[1] Individu dalam pelbagai konteks dan dengan berbagai-bagai kelayakan pakar melibatkan diri dalam komunikasi teknikal. Beberapa individu dilantik sebagai penghubung teknikal atau penulis teknikal. Individu ini menggunakan satu set kaedah menyelidik, mendokumenkan, dan mempersembahkan proses teknikal atau produk. Penghubung teknikal boleh meletakkan maklumat yang mereka tangkap ke dalam dokumen kertas, laman web, latihan berasaskan komputer, teks tersimpan secara digital, audio, video, dan media yang lain. Persatuan Komunikasi Teknikal mentakrifkan bidang ini sebagai sebarang bentuk komunikasi yang menumpukan topik teknikal atau khusus, menghubungkan terutamanya menggunakan teknologi atau membekalkan arahan cara melakukan sesuatu.[2][3] Dengan lebih jelas, Institut Penghubung Saintifik dan Teknikal mentakrifkan komunikasi teknikal sebagai komunikasi faktual, biasanya tentang produk dan perkhidmatan.[4] Persatuan Eropah untuk Komunikasi Teknikal mentakrifkan dengan ringkas komunikasi teknikal sebagai "proses mentakrifkan, mencipta dan menyampaikan produk maklumat untuk kegunaan produk yang selamat, cekap dan berkesan (sistem teknikal, perisian, perkhidmatan)".[5]

Apa-apa takrifannya pun bagi komunikasi teknikal, matlamat lengkap amalan ini adalah untuk mencipta dengan mudah maklumat boleh capai untuk khayalak khusus.[6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Johnson-Sheehan, Richard (2005). Technical Communication Today. Longman. ISBN 978-0-321-11764-9.
  2. ^ Defining Technical Communication at the STC official website. Accessed February 28, 2018.
  3. ^ What is Technical Communications? TechWhirl. Accessed December 9, 2014.
  4. ^ Thinking of a career in technical communication? Diarkibkan 2016-04-21 di Wayback Machine at the ISTC official website. Last updated May 2012. Accessed February 28, 2013.
  5. ^ Defining Technical Communication at the tekom Europe official website. Last updated October 2015. Accessed October 8, 2015.
  6. ^ What is Technical Communication? at the official website of the Technical Communicators Association of New Zealand. Accessed February 28, 2013.


Templat:Communication studies