Konfederasi Jinhan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Konfederasi Jinhan
Hangul진한
Hanja辰韓
Perumian SemakanJinhan
McCune–ReischauerChinhan

Jinhan (Hangul: 진한; Hanja: 辰韓; sebutan bahasa Korea: [tɕin.ɦan]; Jawi: جينهان) ialah sebuah gabungan chiefdom yang wujud dari sekitar abad ke-1 SM hingga abad ke-4 Masihi di selatan Semenanjung Korea, di sebelah timur lembah Sungai Nakdong, Wilayah Gyeongsang. Jinhan ialah salah satu Samhan (atau "Tiga Han"), bersama dengan Byeonhan dan Mahan. Ia diwarisi daripada negeri Jin selatan Korea, Jinhan diserap oleh Silla, salah satu dari Tiga Kerajaan Korea.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Jinhan, seperti konfederasi Samhan yang lain, muncul dari kebingungan dan penghijrahan berikutan kejatuhan Wiman Joseon pada tahun 108 SM.

Hubungannya dengan negeri Jin yang terdahulu tidak jelas, walaupun catatan sejarah Cina kontemporari San Guo Zhi menuduh bahawa Jinhan serupa dengan Jin (sementara catatan lain menggambarkan Jin sebagai pendahulu Samhan secara keseluruhan). Jinhan dan Byeonhan pada dasarnya memiliki budaya yang sama, dengan adat istiadat agama yang berbeza-beza, dan nampaknya tidak dipisahkan oleh batas yang jelas.

Orang-orang itu mendakwa mereka berketurunan migran dinasti Qin yang meninggalkan China kerana dasar buruh paksa Qin dan berpindah ke konfederasi Mahan. Gabungan juga disebut "Qinhan" (Hanja: 秦韓).[1][2][3][4][5][6][7][8] Sebagai pendatang, raja-raja mungkin ialah orang Mahan menurut kebanyakan buku sejarah China dan Korea.

Samguk Sagi dan Sejarah Dinasti Utara mengatakan bahawa wilayah Komanderi Lelang yang awalnya menjadi kawasan persekutuan Jinhan mempunyai asal-usul Silla.[3][4][5]

Menurut Samguk Sagi juga, Kerajaan Silla (sekitar Gyeongju sekarang), didirikan oleh Bak Hyeokgeose pada 57 SM, yang menyatukan enam suku Jinhan di bawah pemerintahannya. Catatannya jarang dan bertentangan mengenai hubungan nama Jinhan, Saro, Seorabeol, dan kerajaan Silla yang kemudian.

Hanya sedikit tentang kehidupan seharian orang Jinhan yang diketahui. Agamanya lebih kepada kepawangan, yang juga memainkan peranan penting dalam politik. Pertanian banyak dikuasai oleh beras, tetapi juga termasuk penternakan besar ternakan termasuk kuda, lembu, dan ayam.

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Sebilangan besar teori menunjukkan bahawa Jinhan terletak di daerah yang kemudian diduduki oleh kerajaan Silla: Lembangan Gyeongju dan pantai Laut Jepun yang berdekatan. Ia berjiran dengan Byeonhan di barat daya, dan oleh Mahan yang jauh lebih besar di barat. Di utara, ia akan dibatasi oleh komanderi China dan negara pesisir kecil Dongye. Namun, beberapa sarjana meletakkan Jinhan di lembah Sungai Han, dibatasi oleh Mahan di utara dan Byeonhan di selatan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Horesh, N. (2014). Asian Thought on China's Changing International Relations. Palgrave Macmillan. m/s. 175. ISBN 978-1137299321. "According to the Samguksagi entry for the 38th year of King Bak Hyeogeose of Silla, it is claimed that refugees from Qin settled in Jinhan, that is south-eastern Korea."
  2. ^  
  3. ^ a b  
  4. ^ a b  
  5. ^ a b  
  6. ^  
  7. ^  
  8. ^