Kongsi Raya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kongsi Raya, juga dikenali sebagai Gongxi Raya,[1] ialah kata lakur Malaysia, menunjukkan Tahun Baru Cina dan Hari Raya Aidilfitri. Memandangkan tempoh perayaan ini berubah-ubah kerana pergantungan mereka pada kalendar lunar (Kalendar Cina ialah kalendar lunisolar manakala kalendar Islam lunar sepenuhnya), ia kadangkala berlaku berdekatan antara satu sama lain - tepatnya setiap 33 tahun.

Kejadian[sunting | sunting sumber]

Fenomena ini diperhatikan berlaku setiap 33 tahun. Kejadian terakhir ialah antara 1996 dan 1998; yang seterusnya ialah antara 2029 dan 2031.[2][3]

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Demi keselesaan, media Malaysia menggabungkan "kongsi" (daripada ucapan Tahun Baru Cina tradisional, gong xi fa cai) dan "raya", yang sering digunakan untuk menandakan hari raya umat Islam ("Hari Raya Aidilfitri"). Kongsi juga merupakan perkataan Melayu untuk berkongsi - melambangkan perayaan bersama. Memandangkan perayaan Deepavali Hindu juga kadangkala berlaku sekitar Aidilfitri, kata lakur DeepaRaya juga telah digunakan secara umum.

Sambutan Kongsi Raya peringkat kebangsaan Malaysia kini diadakan di Danga Bay Johor di mana ia menarik sehingga 300,000 orang.[4] Kata lakur yang berkaitan dengan Kongsi Raya ialah kongsi puasa, merujuk kepada sebilangan orang bukan Islam yang juga berpuasa mengikut cara tradisional Muslim semasa Ramadhan.[5]

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Seperti DeepaRaya, Kongsi Raya telah dikritik oleh beberapa orang Islam konservatif kerana didakwa meletakkan perayaan orang Islam setanding dengan perayaan bukan Islam. Ini termasuk PAS, parti politik pembangkang utama, yang melahirkan kebimbangan bahawa amalan menyambut Kongsi Raya boleh menjejaskan aqidah (iman) umat Islam secara negatif.[6] Islam ialah agama rasmi Malaysia.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Participants at Gongxi Raya Celebration at Government Press …". www.nas.gov.sg. Dicapai pada 2018-11-07.
  2. ^ "2029年至2031年 連續三年Kongsi Raya". China Press. Dicapai pada 21 January 2020.
  3. ^ "HISTORY - Posts". History Channel Asia. Dicapai pada 21 January 2020.
  4. ^ "Johor's Danga Bay to be venue for `Kongsi Raya' celebrations", New Straits Times, December 12, 2003.
  5. ^ Razak, Dzulkifli (Oct. 22, 2006). "Troublesome kiasu affair", p. 35. New Sunday Times.
  6. ^ "PAS also doesn’t favour Kongsi Raya" Diarkibkan 2006-07-01 di Wayback Machine. (June 16, 2006). Malaysia Today.