Konohagakure

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Konohagakure (木 ノ 葉 隠 れ の 里, Konohagakure no Sato, TV Inggeris: "Village Hidden in the Leaves" atau "Hidden Leaf Village", secara harfiah bermaksud: Village Hidden by Tree Leaves) adalah kampung tersembunyi di Tanah Api. Sebagai kampung salah satu dari Lima Negara Besar Shinobi, Konohagakure memiliki Kage sebagai pemimpinnya yang dikenali sebagai Hokage, di mana terdapat tujuh sejarah dalam sejarahnya. Konoha tinggal jauh di dalam hutan di dasar gunung yang dikenal sebagai Hokage statue, yang mempunyai wajah semua orang yang telah mengambil pejabat Hokage yang terukir di atasnya.Konoha yang terletak di barat Indonesia.

Walaupun secara umum dilihat sebagai desa ninja yang paling kuat, Konoha telah menikmati keamanan dan kestabilan selama bertahun-tahun.

Pakaian standard untuk Konoha shinobi terdiri dari kemeja biru atau hitam yang mungkin atau tidak mempunyai corak berpusing di bahu, bersama dengan seluar berwarna yang sesuai di bawah jaket flak hijau yang juga mempunyai pusaran merah di bahagian belakang, dan poket di bahagian dada . Mereka juga cenderung membalut perban di kaki mereka. Banyak ninja Konohagakure menggunakan teknik Elemen Api.

Konohagakure[sunting | sunting sumber]

Konohagakure
Name
Kanji 木ノ葉隠れの里
Rōmaji Konohagakure no Sato
Literal English Village Hidden by Tree Leaves
English TV The Village Hidden in the Leaves
Data Desa
Negara Tanah Api
Ketua Hokage
Simbol
Statistik
Populasi 5/5
Ketenteraan 3/5
Ekonomi

90/5

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pengasas[sunting | sunting sumber]

Selama era perang melanda Negara-negara besar, ninja disusun menjadi klan tentera upahan yang tidak mempunyai sebarang matlamat selain pertempuran. Dua klan yang paling kuat dan berpengaruh adalah Senju dan Uchiha, yang saling bertempur di medan perang sepanjang sejarah klan mereka. Akhirnya, dengan harapan untuk mengakhiri pertumpahan darah yang telah berlaku sekian lama, Hashirama Senju menggunakan kedudukan dan pengaruhnya sebagai pemimpin klannya untuk mengadakan perjanjian gencatan senjata dengan klan Uchiha melalui pemimpin mereka, rakan karibnya semasa kecil iaitu Madara Uchiha. Oleh itu, Senju, Uchiha, dan klan-klan lain berjaya membentuk kampung shinobi pertama iaitu kampung Konoha. Nama Konoha merupakan cetusan idea yang dicadangkan oleh Uchiha Madara sendiri. Kampung-kampung lain akan turut berjaya dibentuk, mengikuti jejak langkah kampung Konoha sekaligus mengakhiri era peperangan yang telah lama berlanjutan.

Hashirama menggunakan kemampuannya iaitu teknik Elemen Kayu untuk menghasilkan banyak infrastruktur kampung. Kemampuan Elemen Kayu dan matlamat yang dipegang oleh Hashirama adalah dua sebab utama dia dipilih untuk menjadi pemimpin kampung: Hokage. Namun hal ini menyebabkan Madara berasa takut bahawa Senju akan menindas klannya dan Madara bertindak mengumpulkan sokongan untuk menggulingkan Hashirama. Tidak ada seorang pun ahli klan Uchiha yang mahu menolongnya, sekaligus memaksanya mengambil jalan lain dengan berencana untuk menewaskan Hashirama sendiri. Meskipun menggunakan kekuatan makhluk berekor yang paling kuat iaitu Kyuubi, Madara akhirnya tewas di tangan Hashirama di Lembah Akhir dan meninggal dunia. Berikutan dari pertempuran itu, kampung Konoha berjaya menguasai Kyuubi. Untuk mengawal kekuatan chakra Kyuubi yang sangat besar, kampung Konoha bercadang untuk mengunci Kyuubi dalam tubuh salah seorang ahli klan Uzumaki, sebuah klan memiliki pertalian dengan klan Senju sejak awal lagi. Klan Uzumaki dipilih sebagai jinchuriki buat Kyuubi disebabkan ahli klan Uzumaki yang memiliki sumber chakra yang banyak. Isteri Hashirama sendiri iaitu Uzumaki Mito ialah jichuriki Kyuubi yang pertama dan merupakan berasal dari klan Uzumaki.

Tiga Perang dunia terawa[sunting | sunting sumber]

Pada suatu ketika, Hashirama datang untuk mengikat sebagian besar binatang ekor dan menjualnya ke kampung-kampung lain semasa Perang Dunia Shinobi Pertama, untuk mempromosikan keamanan dan ketenangan. Namun, kedamaian ini tidak lama. Hashirama meninggal semasa perang, tidak lama setelah desa itu mulai berkembang, dan mantel Hokage diserahkan kepada saudaranya, Tobirama Senju, yang menjadi Hokage Kedua. Tobirama kemudiannya akan dibunuh oleh Kinkaku dalam perang yang sama, tetapi melantik Hiruzen Sarutobi sebagai Hokage Ketiga tidak lama sebelum kematiannya. Beberapa tahun kemudian, semasa Perang Dunia Shinobi Kedua, Hiruzen memimpin pasukan Konoha menentang Iwa dan Suna, menggunakan Amegakure sebagai medan perang mereka. Pemimpin Ame, Hanzō, juga memerangi Konoha beberapa kali, dan selama salah satu pertempuran ini, para pelajar Hiruzen - Jiraiya, Tsunade, dan Orochimaru - gelaran Sannin. Semasa Perang Dunia Shinobi Ketiga, Konoha memerangi ninja Iwagakure di seberang Kusagakure. Konoha hampir kalah, tetapi Minato Namikaze dan pasukannya membantu mengubah perang kembali memihak kepada mereka.

Serangan Kyuubi[sunting | sunting sumber]

Setelah berakhirnya Perang Dunia Ninja Ke-3, Hiruzen memilih Minato untuk menggantikannya sebagai Hokage. Tidak lama setelah Minato mengambil alih jawatan sebagai Hokage Keempat, seorang lelaki bertopeng yang kemudiannya dikenali sebagai Tobi bertindak menculik isteri Minato, jinchūriki Kyuubi sewaktu itu iaitu Uzumaki Kushina setelah dia melahirkan anak lelaki mereka Naruto Uzumaki dan membangkitkan Kyuubi dari tubuh Kushina. Tobi bertindak mengawal Kyuubi untuk menyerang Konoha. Sebaik Minato berjaya mengalahkan lelaki bertopeng itu,dia cuba mengawal amukan Kyuubi yang terbukti lebih sukar. Dengan cuma beberapa pilihan yang masih ada, Minato dan Kushina telah mengorbankan nyawa mereka dengan mengunci Kyuubi ke dalam tubuh anak mereka Uzumaki Naruto yang baru lahir ketika itu. Ramai ninja kampung Konoha yang mati ketika peristiwa tersebut, dan kebanyakan keluarga mangsa yang terselamat menyalahkan Uzumaki Naruto atas peristiwa amukan Kyuubi. Oleh kerana simpati terhadap nasib yang menimpa Uzumaki Naruto dan pengorbanan yang dilakukan Hokage Keempat bersama isterinya, Hokage Ketiga telah bertindak mengharamkan semua isu berkaitan Kyuubi bagi memupuk generasi akan datang agar tidak membenci Uzumaki Naruto seperti yang dilakukan oleh ibu bapa mereka.

Urusan Hyuga[sunting | sunting sumber]

kerana kejadian itu diketahui sekarang di Kumogakure - berlaku sembilan tahun sebelum permulaan siri ini, sementara Kumogakure dan Konohagakure sedang berperang. Dalam usaha menghentikan pertempuran, mereka bersetuju dengan perjanjian damai yang akan ditandatangani pada tarikh yang bertepatan dengan ulang tahun ketiga Hinata Hyūga. Perjanjian itu segera dinyatakan tidak akan lebih dari sekadar perlindungan ketika orang yang menjadi Ketua Ninja Kumogakure pada masa itu - yang berada di Konoha untuk menandatangani perjanjian itu - cuba menculik Hinata untuk mendapatkan Byakugan dan rahsianya. Shinobi terbunuh dalam percubaannya oleh ayah Hinata, Hiashi Hyūga.

Kejatuhan Uchiha[sunting | sunting sumber]

Kepimpinan Konoha percaya bahawa Uchiha bertanggung jawab atas serangan Demon Fox Sembilan-Ekor, dan dengan demikian memotong Uchiha dari banyak urusan desa. Marah dengan penganiayaan ini, banyak orang Uchiha mula melakukan kudeta yang akan memerintah Konoha. Namun, sebilangan Uchiha melihat bahaya dari usaha tersebut. Salah satu tokoh itu ialah Uchiha itachi, yang menjadi mata-mata kepemimpinan Konoha. Setelah rundingan damai gagal, Danzō Shimura memerintahkan Itachi untuk menghapuskan klannya sebagai ganti kerana dibenarkan menyelamatkan adiknya, Sasuke. Itachi, dengan bantuan dari Tobi, melakukan seperti yang diperintahkan, tetapi mengadakan acara seolah-olah dia bertindak sendirian dan untuk tujuan mementingkan diri sendiri sehingga suatu hari nanti Sasuke akan membalas dendam terhadapnya atas apa yang dia lakukan kepada keluarga mereka.

Penghancuran Konoha[sunting | sunting sumber]

Semasa Bahagian I, Konoha adalah tempat Peperiksaan Chūnin. Semasa peringkat akhir peperiksaan, kampung ini diserang oleh ninja Otogakure dan Sunagakure, satu usaha untuk mengakhiri kedamaian dan kemakmuran yang hanya dinikmati oleh Konoha sejak Perang Dunia Shinobi Ketiga. Penjajah ditolak, tetapi Konoha menderita korban berat, termasuk Hiruzen. Walaupun Tsunade dengan cepat menggantikannya sebagai Hokage Kelima, pemulihan untuk pasukan tentera Konoha yang lain lambat. Desa ini kekurangan staf hingga Bahagian II, sehingga tidak dapat menanggapi peristiwa yang berlaku sementara seperti pembelotan Sasuke Uchiha.

Serangan Pain[sunting | sunting sumber]

Lebih dari tiga tahun selepas rancangan Penghancuran Konoha yang gagal, Pain dari organisasi Akatsuki bertindak menyerang kampung Konoha dalam usaha untuk menangkap Uzumaki Naruto. Pasukan shinobi kampung Konoha mempunyai beberapa kejayaan ketika melawan Pain secara individu tetapi tidak dapat berbuat apa-apa untuk menghentikan kehancuran kampung Konoha yang dilakukan oleh Pain melalui teknik Shinra Tensei. Uzumaki Naruto kembali ke Konoha tidak lama kemudian dan mengalahkan Pain sebelum berhadapan dengan Nagato, lelaki yang mengawal Pain. Setelah Naruto meyakinkannya bahawa tindakannya sememangnya salah, Nagato memberikan nyawanya dengan menggunakan teknik khas yang dimilikinya iaitu Rinne Tensei No Jutsu untuk menghidupkan kembali semua penduduk kampung Konoha yang mati semasa serangan yang dicetuskan oleh Pain. Tsunade yang ketika itu menjawat jawatan sebagai Hokage Kelima ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri kerana kehabisan chakra sewaktu melindungi kampung Konoha dari Pain, menyebabkan Danzōu Shimura cuba untuk mengambil alih jawatan Hokage daripada Tsunade. Danzōu mengawasi setiap proses pembangunan semula kampung Konoha yang baru dimulakan. Penduduk kampung Konoha memutuskan untuk membina semula petempatan mereka di tempat yang sama dan bukannya kawasan baru kerana mereka merasakan Konoha adalah tempat kelahiran mereka yang perlu terus dipelihara.

Perang dunia shinobi keempat[sunting | sunting sumber]

Kerana isu serangan Akatsuki yang memburu makhluk berekor kian berleluasa, pemimpin kampung-kampung ninja memutuskan untuk membentuk pasukan Shinobi Bersekutu untuk menentang Akatsuki dalam Perang Dunia Ninja Ke-4. Malangnya Danzōu mati di tangan Uchiha Sasuke setelah pelan pasukan Shinobi Bersekutu disepakati. Tsunade sedar dari koma tepat pada waktunya bagi mengawasi pasukan Shinobi Bersekutu. Walaupun masih dalam proses membangunkan petempatan yang musnah akibat serangan Pain, kampung Konoha digunakan sebagai tempat perlindungan sementara buat pelarian yang melarikan diri dari negara-negara di mana banyak pertempuran dijangka akan berlaku. Pada penghujung perang ini, sebahagian besar kampung ninja telah berjaya dipulihkan. Akibat perang, penduduk kampung Konoha berdepan penderitaan dan trauma yang agak teruk tetapi berjaya beransur pulih.

Selepas perang[sunting | sunting sumber]

Semasa era Hokage Keenam dan Ketujuh, kampung tersembunyi yang merupakan Konoha telah berhenti disembunyikan dan menjadi kawasan metropolitan pertama di Tanah Api. Kedai-kedai yang telah beroperasi sejak penubuhan desa ini berkembang menjadi perniagaan 24 jam, dan kerana kondominium menampung ratusan orang, kedai ini membawa lebih banyak pendatang. Penduduk Konoha akhirnya berubah menjadi non-shinobi, kerana Akademi memperkenalkan jabatan pengajian umum, dengan jabatan ninjutsu berada di bawah kuota pada era damai. Anggaran ketenteraan dianggap diturunkan untuk memfokuskan pada projek lain, yang menyebabkan penurunan dana untuk organisasi seperti Anbu. Perkampungan itu berkembang ke tanah di belakang Hokage Rock dan memasang Thunder Rail di seluruh kampung, menyebabkan Konoha dianggap sebagai kota dan bukannya kampung.

Empat tahun selepas pencerobohan Ōtsutsuki di Konoha, sebahagian besar kampung termasuk Hokage Rock dan kota di belakangnya telah musnah.


Klan[sunting | sunting sumber]

Di dalam kampung terdapat banyak klan yang kuat dan dihormati. Dari jumlah tersebut terdapat empat klan yang dianggap sebagai klan yang mulia. Ini adalah: klan Aburame, Akimichi, Hyūga dan Uchiha - yang terakhir dianggap sebagai klan yang paling kuat di kampung. Semua puak yang dikenali di kampung itu

  • Aburame Clan
  • Akimichi Clan
  • Hatake Clan
  • Hōki Family
  • Hyūga Clan
  • Inuzuka Clan
  • Kohaku Clan
  • Kurama Clan
  • Lee Clan
  • Nara Clan
  • Onikuma Clan
  • Sarutobi Clan
  • Senju Clan
  • Shimura Clan
  • Uchiha Clan
  • Uzumaki Clan
  • Yamanaka Clan
  • Tenma Izumo's clan

Sumber[sunting | sunting sumber]

  1. Naruto chapter 625, page 12
  2. ↑ First Fanbook
  3. Naruto chapter 625, page 8
  4. ↑ Second Databook, page 279
  5. Naruto chapter 500, pages 2-4
  6. Naruto chapter 648, pages 8-15
  7. ↑ 7.07.1 Naruto Shinden: Family Day
  8. Naruto chapter 517, page 2
  9. Naruto chapter 616, page 1
  10. Sasuke Shinden: Book of Sunrise
  11. Sakura Hiden: Thoughts of Love, Riding Upon a Spring Breeze
  12. Naruto chapter 700+2
  13. Boruto episode 34
  14. Boruto episode 67
  15. Boruto chapter 13, page 23
  16. Naruto: Shippūden episode 359
  17. ↑ First Fanbook, pages 28-29
  18. Naruto chapter 7, page 2
  19. Naruto: Shippūden episode 453
  20. Naruto episode 79
  21. Naruto chapter 251, page 10
  22. Naruto chapter 436, page 8
  23. Boruto chapter 35, page 12