Konsosialisme

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Konsosialisme (disebut /kənˌsoʊʃiˈeɪʃənəlɪzəm/, kən-SOH-shee-AY-shən-ə-lizm) adalah sebuah bentuk kerajaan yang melibatkan perwakilan kumpulan yang dijamin, dan ia selalu dicadangkan untuk menguruskan konflik di dalam masyarakat yang terbelah secara mendalam. Ia biasa dipandang sebagai selari dengan perkongsian kuasa, walaupun secara teknikalnya ia hanya satu bentuk perkongsian kuasa.[1] Konsosialisme biasa dilihat sebagai mempunyai kecenderungan mendalam terhadap korporatisme; sebahagian mempertimbangkannya sebagai satu bentuk korporatisme manakala yang lain mendakwa korporatisme ekonomi telah direka untuk membetulkan konflik kelas, manakala Konsosialisme dibangunkan pada asas mendamaikan perpecahan masyarakat di sepanjang garis etnik dan agama.[2]

Nama Penerangan
Perpaduan besar Elites of each pillar come together to rule in the interests of society because they recognize the dangers of non-cooperation.
Veto bersama Persetujuan bersama diperlukan untuk mengesahkan pemerintahan majoriti. Kebersamaan bermakna minoriti tidak dapat menghalang majoriti. Jika satu kumpulan menghalang satu sama lain terhadap perkara tertentu, maka satu kumpulan akan akhirnya akan menghalang kumpulan satu lagi daripada kembali.
Kekadaran Perwakilan berdasarkan populasi. Jika satu tiang dikira sebagai 30% daripada keselluruhan masyarakat, maka mereka akan menduduki 30% daripada kedudukan di dalam pasukan polis, di dalam perkhidmatan awam, dan di dalam segmen masyarakat awam dan kebangsaan.
Segmen autonomi Mencipta satu kesedaran individu dan membenarkan undang-undang masyarakat berasaskan budaya.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ O'Leary, Brendan (2005). "Debating consociational politics: Normative and explanatory arguments". Dalam Noel, Sid JR (penyunting). From Power Sharing to Democracy: Post-Conflict Institutions in Ethnically Divided Societies. Montreal: McGill-Queen's Press. m/s. 3–43. ISBN 0773529489.
  2. ^ .Anke Hassel. Wage setting, Social Pacts and the Euro: A New Role for the State. Amsterdam, Netherlands: Amsterdam University Press, 2006. P281.