Korg

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Korg Inc.
株式会社コルグ
Nama dahuluKeio Electronic Laboratories
Jenis/bentuk sahPerniagaan, musical instrument manufacturing company, perusahaan Sunting ini di Wikidata
IndustriElektronik, peralatan muzik
Ditubuhkan1962; 62 tahun yang lalu (1962) (sebagai Keio Electronic Laboratories)
PengasasTsutomu Katoh
Tadashi Osanai
Ibu pejabatInagi, Tokyo, Jepun
KeluaranPapan kekunci, organ elektronik
Bilangan kakitangan288 Sunting ini di Wikidata
Anak syarikatVox
Tapak webwww.korg.com
Twitter: korgusa Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Korg Inc. (Jepun: 株式会社コルグ, Hepburn: Kabushiki-gaisha Korugu), yang diasaskan sebagai Keio Electronic Laboratories, merupakan syarikat multinasional Jepun yang mengeluarkan alat muzik elektronik, pemproses audio dan pedal gitar, peralatan rakaman, dan penala elektronik. Di bawah nama jenama Vox, mereka juga mengeluarkan penguat gitar dan gitar elektrik.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Donca-Matic DA-20 (1963)
Tuning Sébastien Érard harp menggunakan Korg OT-120 Wide 8 Octave Orchestral Digital Tuner

Korg ditubuhkan pada tahun 1962 di Jepun oleh Tsutomu Katoh[1] dan Tadashi Osanai sebagai ralat: {{nihongo}}: Teks Jepun dan romaji diperlukan (bantuan). Ia kemudian menjadi Keio Electronic Laboratories (Jepun: 京王技術研究所) kerana pejabat baru ditubuhkan yang terletak berhampiran laluan kereta api Keio di Tokyo dan Keio boleh dibentuk dengan menggabungkan huruf pertama Katoh dan Osanai. Sebelum menubuhkan syarikat itu, Katoh memgendalikan kelab malam. Osanai, seorang graduan dari Universiti Tokyo dan memerhatikan akordionis, yang selalu membuat persembahan di kelab Katoh yang diiringi oleh mesin irama Wurlitzer Sideman. Tidak puas dengan mesin irama, Osanai yakin Katoh untuk membiayai usaha untuk membina yang lebih baik.[2][3]

Produk pertama syarikat, yang dikeluarkan pada tahun 1963, ialah peranti irama elektro-mekanikal yang dipanggil Disc Rotary Electric Auto Rhythm machine, Donca matic DA-20. Nama "Donca" adalah rujukan onomatopoeik kepada bunyi mesin irama yang dibuat. Disokong oleh kejayaan DA-20, Keio melancarkan versi solid-state mesin Rhythm, DE-matic DE-20, pada tahun 1966.

Pada tahun 1967, Katoh telah didatangi oleh Fumio Mieda, seorang jurutera yang ingin membina papan kekunci. Tertarik dengan keghairahan Mieda, Katoh meminta beliau membina prototaip dan 18 bulan kemudian Mieda kembali dengan organ yang dapat diprogramkan. Keio menjual organ itu di bawah nama KORG, yang dibuat dengan menggunakan huruf pertama setiap nama pengasas ditambah "RG" dari penekanan yang dirancang mereka terhadap produk yang disasarkan untuk pasaran organ (menekankan huruf R dan G dalam kata "organ"). Produk organ Keio berjaya sepanjang hujung tahun 1960-an dan awal 1970-an tetapi, prihatin terhadap persaingan daripada pengeluar organ besar lain, Katoh memutuskan untuk menggunakan teknologi organ untuk membina papan kekunci untuk pasaran synthesizer kemudian. Pensintesis pertama Keio, Korg miniKORG, dikeluarkan pada tahun 1973.

Semasa tahun 1970-an, garisan pensintesis Korg telah dibahagikan kepada instrumen untuk penggemar, dan instrumen patchable mahal yang besar seperti siri PS. Pada awal 80-an, Korg bercabang ke dalam kategori piano digital.

Korg dikreditkan dengan beberapa inovasi dan produk penting. Fungsi " transpose utama" adalah idea Katoh selepas penyanyi di kelabnya memerlukan iringannya dimainkan dalam kunci yang lebih rendah, yang tidak dapat dicapai oleh pengiring itu. Korg adalah syarikat pertama yang memaparkan kesan pada sintesis, dan yang pertama menggunakan reka bentuk bunyi "sampel + sintesis". Stesen kerja M1, yang dikeluarkan pada tahun 1988, menjual lebih 250,000 unit, menjadikannya synthesizer bestselling yang pernah ada pada masa itu.

Pada tahun 1989, Korg merekrut pasukan reka bentuk dari Circuit Sequential seperti yang dibebaskan dari tugas mereka oleh pemilik Yamaha ketika itu. Yamaha Corporation sentiasa menjadi rakan kongsi utama Korg, membekalkan mereka dengan bahagian litar dan mekanikal. Pada tahun 1987, sejurus sebelum pembebasan Stesen Muzik M1, Yamaha memperoleh kepentingan mengawal saham Korg. Pengambilalihan syarikat itu baik, dengan Katoh menyusun terma, dan kedua-dua syarikat terus mengembangkan produk mereka dan bersaing di pasaran. Selepas 5 tahun yang sangat berjaya, Katoh mempunyai wang yang cukup untuk menaikkan sebahagian besar saham Yamaha pada tahun 1993.

Korg sejak itu mempelbagaikan kesan digital, penala, peralatan rakaman, perkusi tangan elektronik, dan alat perisian.

Pada tahun 1992, Korg mengakuisisi Vox , dan kemudiannya merupakan pengeluar penguat gitar. [4] Korg juga merupakan pengedar eksklusif produk Marshall Amplification di Amerika Syarikat selama beberapa dekad, dengan susunan pengedaran ini berakhir pada tahun 2010. [5]

MAXI KORG 800DV (1974)
900PS (1975)
PE-1000 (1976)
MS-20 (1978)
VC-10 (1978)
Korg Λ , Polysix, dan Trident

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "L'Histoire de Korg". Musicarius [le blog].
  2. ^ Julian Colbeck, Keyfax Omnibus Edition, MixBooks, 1996, p. 52. ISBN 978-0-918371-08-9
  3. ^ File:MiniKORG700S (1974).jpg
  4. ^ Dave Hunter, "50 Years of Vox[pautan mati kekal]" , Vintage Guitar, June 2010
  5. ^ Gordon Reid, "40 Years of Korg Gear" , Sound On Sound, Oct 2002

Pautan luar[sunting | sunting sumber]