Kostum rakyat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kelab tarian rakyat Kepulauan Faroe bersama beberapa ahli memakai baju kebangsaan

Kostum rakyat (juga dipanggil pakaian adat, baju kebangsaan, baju tradisional, atau tradisional regalia) menyatakan identiti melalui kostum, yang biasanya dikaitkan dengan kawasan geografi atau tempoh masa dalam sejarah. Ia juga boleh menunjukkan status sosial, perkahwinan atau agama. Jika kostum itu digunakan untuk mewakili budaya atau identiti sesebuah kelompok etnik tertentu, ia biasanya dikenali sebagai kostum etnik (juga pakaian etnik, baju etnik, pakaian tradisional etnik, atau baju tradisional etnik). Kostum sebegini selalunya terdapat dalam dua bentuk: satu untuk majlis harian, satu lagi untuk festival tradisional dan pakaian formal.

Setelah kebangkitan romantik nasionalisme, kaum tani pra-industri Eropah muncul sebagai model bagi semua yang kelihatan asli dan menjadi idaman. Pakaian mereka diterangkan sebagai bentuk "tipikal", dan para penggemar menerima pakai baju itu sebagai sebahagian daripada simbolisme mereka.

Kawasan di mana kod berpakaian Barat telah menjadi kebiasaan, baju tradisional sering dipakai pada acara atau perayaan khas; terutamanya yang berkaitan dengan tradisi kebudayaan, warisan atau kebanggaan. Acara antarabangsa mungkin memenuhi peserta bukan Barat dengan menyatukan kod berpakaian seperti "bisnes sut atau baju kebangsaan".

Pada zaman moden, terdapat keadaan dimana baju tradisional diperlukan oleh undang-undang kawalan perbelanjaan. Di Bhutan, pakaian tradisional gaya Tibetan seperti gho dan kera bagi lelaki, dan kira dan toego bagi wanita, mesti dipakai oleh semua warganegara, termasuk mereka yang bukan waris Tibetan. Di Arab Saudi, wanita juga diwajibkan memakai abaya di khalayak ramai.

Nota[sunting | sunting sumber]