Kotak polis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kotak Polis)
Kotak Panggilan Polis (tidak berfungsi) masih dapat dilihat di St. Martin's Le Grand, London.
Sebuah kotak polis di luar stesen kereta api bawah tanah Earl's Court di London, dibina pada 1997 dan berasaskan reka bentuk Mackenzie Trench 1929.

Sebuah kotak polis (bahasa Inggeris: police box) adalah sebuah pondok telefon atau kotak panggilan untuk kegunaan anggota polis, atau untuk orang awam menghubungi polis. Kotak polis wujud sebelum era telekomunikasi moden; hari ini, setiap pegawai polis (di negara berteknologi tinggi) lebih berkemungkinan membawa radio dua-hala dan/atau sebuah telefon bimbit.[1] Kotak polis yang tipikal mengandungi telefon yang dihubungkan terus ke balai polis tempatan dan membolehkan pegawai-pegawai yang sedang meronda saling berhubung dengan balai, melaporkan apa-apa yang pelik, mendapatkan pertolongan jika perlu atau menahan banduan sehingga sebuah kenderaan dapat mengangkut mereka ke balai atau penjara. Ini adalah ketika kebanyakan pegawai polis meronda berjalan kaki atau menaiki basikal berbanding menggunakan kereta polis. Lampu di atas kotak akan memancar untuk memaklumkan pegawai bahawa dia diminta untuk menghubungi balai polis.[1] Orang awam juga dapat mengunakan telefon (yang berada di bahagian luar) untuk menghubungi balai polis dalam kes kecemasan.[1]

Kotak polis British biasanya bewarna biru, kecuali di Scotland, yang biasanya berwarna merah.[2] Selain telefon, kotak polis juga mengandungi peralatan penting seperti buku kejadian dan alat pertolongan cemas.[3]

Hari ini imej kotak biru polis sering dikaitkan dengan rancangan cereka sains Doctor Who, yang mana mesin waktu protagonis, TARDIS, ditemui dalam bentuk sebuah kotak polis.[4]

Sejarah kotak polis[sunting | sunting sumber]

kotak panggilan polis Amerika pada abad ke-19.

Telefon polis pertama dipasang di Albany, New York pada 1877, satu tahun setelah Alexander Graham Bell merekakan alat itu.[5] Kotak panggilan untuk kegunaan oleh pihak polis dan ahli awam pertama kali dipasang di Washington, D.C. pada 1883; Chicago dan Detroit memasang kotak panggilan polis pada 1884, dan pada 1885 Boston mengikut sama.[5] Ini adalah telefon talian terusan diletakkan pada sebuah pos yang sering dapat dimasuki dengan kunci atau memecah kaca. Di Chicago, telefon dihadkan ke kegunaan polis, tetapi kotak-kotak juga mengandungi sebuah mekanisme panggilan yang ahli awam dapat gunakan untuk memberi isyarat berlainan jenis amaran: ada sebelas isyarat, termasuk "Police Wagon Required", "Thieves", "Forgers", "Murder", "Accident", "Fire" dan "Drunkard".[6]

Sebuah iklan 1894 untuk "Glasgow Style Police Signal Box System", dijual oleh Syarikat Telefon Kebangsaan.

Telefon awam polis pertama di Britain telah diperkenalkan di Glasgow pada 1891.[7] Kotak cast-iron yang tinggi dan heksagonal ini telah dicat merah dan telah ada lantern gas besar dipasang ke bumbung, dan sebuah mekanisme yang membenarkan balai polis sentral untuk menyalakan lantern sebagai suatu isyarat untuk pihak polis pada kawasan untuk memanggil stesen untuk arahan.[7]

Kotak polis yang kayu dan bersegiempattepat telah diperkenalkan di Sunderland pada 1923, dan Newcastle pada 1925.[8] The Metropolitan Police memperkenalkan kotak polis sepanjang London di antara 1928 dan 1937;[9]; the design that later became most well-known was created for the Met by Gilbert Mackenzie Trench in 1929.[10] Kotak-kotak telefon awal diperbuat dari kayu, dan yang kemudiannya diperbuat dari konkrit; pegawai mengeluh bahawa kotak konkrit adalah sangat sejuk. Bahagian dalam kotak-kotak ini biasanya mngandungi, untuk kegunaan pegawai: sebuah bangku, meja, berus dan dusters, alat pemadam api dan alat pemanas elektrik kecil.[9] Seperti kotak abad ke-19 Glasgow, kotak London mengandungi lampu di atas, yang memancar sebagai isyarat ke pegwai polis pada tepat waktunya bahawa mereka harus menghubungi stesen, tetapi lampu sekarangnya adalah eletrik.[9]

Kotak polis Edinburgh ini sekarang berkhidmat sebagai sebuah kedai kopi.

Pada 1953, ada 685 kotak polis di jalanraya London.[11] Kotak polis memainkan peranan penting pada kerja polis sehingga pertengahan-1960an, apabila ia diphase out dengan selanjutnya pengenalan radio peribadi. Setelah fungsi utama kotak ini disupersede oleh penambahan telekomunikasi portable seperti walkie-talkie dan telefon bimbit, kini ada sangat kurang tinggalnya kotak polis di Britain. Sestengahnya masih ada, sepeti di Edinburgh, telah ditukarkan ke bar kopi high street, walaupun Bandar telah ada banyak dozen yang tidak disentuh, kebanyakannya dalam keadaan tidak diperbaiki.[12]

Sebuah kotak polis lama (tiada telefon) di Covent Garden, London

Pada 1994, Strathclyde Police bertujuan untuk membuang kotak polis yang tinggal di jalanraya Glasgow.[13] Akan tetapi dengan campur tangan Civil Defence & Emergency Service Preservation Trust, bersamaan dengan Glasgow Building Preservation Trust, kotak polis hari ini menjadi sebahagian dari warisan gaya seni bina Glasgow.[13] Sekurang-kurangnya empat masih ada — di Jalan Great Western (di penjuru Jalan Byres); Jalan Buchanan; satu dicat merah di Jalan Wilson; dan satu dekat penjuru Cathedral Square. Ada juga kotak polis merah dikekalkan di Glasgow Museum of Transport. Kotak polis di Glasgow pada Great Western Road, Cathedral Square dan Buchanan St sekarang di bawah lesen ke kedai kopi berasas-Glasgow.[12] Walaubagaimanapun, pada ketika ini, hanya kotak di Jalan Great Western dan Jalan Buchanan telah ditukarkan untuk dispense beverages, dan hadnya telah dikuatkuasakan oleh Civil Defence & Emergency Service Preservation Trust untuk mencegahkan bahagian luar kotak dari diubah lebih dari reka bentuk cap dagang. Civil Defence & Emergency Service Preservation Trust sekarang mengurus 11 dari "Gilbert Mackenzie Trench" Police Signal Boxes akhirnya UK bagi pihak seorang pengumpul swasta.

Kotak polis pada hadapan laut di Scarborough, North Yorkshire.

Pada 1997, sebuah kotak polis dengan reka bentuk Mackenzie Trench telah didirikan di luar Earl's Court tube station di London, beralat dengan kamera CCTV dan telefon untuk menghubungi polis.[9] Telefon telah berhenti untuk berfungsi pada April 2000 apabila nombor telefon London telah diubah, tetapi kotaknya tinggal mengabaikan kenyataan bahawa mendanakan untuk pengekalannya telah sejak lama dikeringkan. Pada Mac 2005, Metropolitan Police bersambung untuk mendanakan perabotan dan pembaikian kotak (yang sesuatu tarikan pelaoncong disebabkan berkenaan Doctor Who, lihat di bawah).

Glasgow mengenalkan suatu reka bentuk baru "kotak polis" pada 2005. Kotak polis baru bukan pondol tetapi kiosk berkomputer yang menghubungkan pemanggil ke sebuah bilik kawalan operator CCTV polis. Ia berdiri pada sepuluh kaki pada ketinggian yang berwarna chrome dan bertindak sebagai poin maklumat 24 jan, dengan tiga skrin memberikan maklumat pada cegahan jenayah, pengambilan pihak polis dan juga maklumat pelancong.[14] Liverpool mempunyai sesuatu yang mirip, "Poin Bantuan" yang pada pentingnya sebuah kotak interco dengan butang tolak di bawah sebuah kamera CCTV dan pada sebuah pos dengan panggilan terus ke pihak polis.

Kotak polis dan Doctor Who[sunting | sunting sumber]

1980s Fibreglass TARDIS prop seen at BBC Television Centre.

Pada 1963, siri televisyen dongeng-sains Doctor Who telah pertama kalinya disiarkan oleh BBC. Kunci utama rancangan ini adalah TARDIS, sebuah mesin zaman didisguise sebagai kotak polis jenis Mackenzie Trench. Doctor Who asalnya disiarkan dari 1963 ke 1989; sejak kotak polis diphase out pada 1970an, over time imej kotak polis biru menjadi berkenaan sebanyaknya dengan Doctor Who sepertinya juga dengan polis. Pada 1996, BBC mengapply untuk cap dagang menggunakan reka bentuk kotak polis biru dalam merchandising berkenaan dengan Doctor Who.[15] Pada 1998, Metropolitan Police memfailkan suatu bantahan terhadap dakwaan cap dagang, mengekalkan bahawa mereka memiliki hak pada imej kotak polis. pada 2002 Patent Office memerintahkan gemaran ke atas BBC, menunjukkan bahawa tiada bukti yang Metropolitan Police — atau mana-mana sahaja pihak polis lain — pernah mendaftarkan imej sebagai cap dagang.[16][4][17] Tambahan lagi, BBC telah menjual merchandise berasaskan imej selama tiga dekad tanpa sebarang keluh dari pihak polis.[16] The series was revived in 2005 and the police box continues to feature prominently in almost every episode.

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Stewart, Robert W. (1994). "The Police Signal Box: A 100 Year History" (PDF). University of Strathclyde. m/s. 2. Dicapai pada 2007-01-17. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  2. ^ Stewart, Robert W. (1994). "The Police Signal Box: A 100 Year History" (PDF). University of Strathclyde. m/s. 13. Dicapai pada 2007-01-17. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  3. ^ Stewart, Robert W. (1994). "The Police Signal Box: A 100 Year History" (PDF). University of Strathclyde. m/s. 14. Dicapai pada 2007-01-17. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  4. ^ a b "BBC wins police Tardis case". BBC News. 2002-10-23. Dicapai pada 2007-01-17. Check date values in: |date= (bantuan)
  5. ^ a b Stewart, Robert W. (1994). "The Police Signal Box: A 100 Year History" (PDF). University of Strathclyde. m/s. 3. Dicapai pada 2007-01-17. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  6. ^ Stewart, Robert W. (1994). "The Police Signal Box: A 100 Year History" (PDF). University of Strathclyde. m/s. 4. Dicapai pada 2007-01-17. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  7. ^ a b Stewart, Robert W. (1994). "The Police Signal Box: A 100 Year History" (PDF). University of Strathclyde. m/s. 5. Dicapai pada 2007-01-17. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  8. ^ Darrington, Peter. "Police Box History". Police Box Website. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-30. Dicapai pada 2007-01-17.
  9. ^ a b c d "History of the Metropolitan Police Services - Police Boxes". Metropolitan Police website. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-11-08. Dicapai pada 2007-01-17.
  10. ^ Burton, Immanuel. "History of the Police Box". www.policeboxes.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-02-13. Dicapai pada 2007-01-17.
  11. ^ Stewart, Robert W. (1994). "The Police Signal Box: A 100 Year History" (PDF). University of Strathclyde. m/s. 8. Dicapai pada 2007-01-17. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  12. ^ a b McPherson, Ian (2004). "The Police Box Page". Kiosk Korner. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-01-22. Dicapai pada 2007-01-23.
  13. ^ a b "The Police Boxes". Civil Defence & Emergency Service Preservation Trust website. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-02-13. Dicapai pada 2007-01-23.
  14. ^ "Police box offering hi-tech help". BBC News. 2005-08-24. Dicapai pada 2007-01-17. Check date values in: |date= (bantuan)
  15. ^ "Case details for Trade Mark 2104259". UK Patent Office. Dicapai pada 2007-01-17.
  16. ^ a b Knight, Mike. "IN THE MATTER OF Application No. 2104259 by The British Broadcasting Corporation to register a series of three marks in Classes 9, 16, 25 and 41 AND IN THE MATTER OF Opposition thereto under No. 48452 by The Metropolitan Police Authority" (PDF). UK Patent Office. Dicapai pada 2007-01-17.
  17. ^ Winter, Paul (2002-10-24). "Time and Registered Documentation in Space". Doctor Who Appreciation Society. Diarkibkan daripada yang asal pada 2004-10-21. Dicapai pada 2007-01-17. Check date values in: |date= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]