Kritikan terhadap hak cipta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kritikan terhadap hak cipta, atau juga disebut sentimen anti-hak cipta, ialah pandangan tidak setuju terhadap peraturan perundang-undangan ataupun konsep mengenai hak cipta. Pengkritik banyak membahas dari segi falsafah, ekonomi, atau kesan sosial dari undang-undang tersebut serta implementasinya, yang didakwa manfaatnya tidak memberikan kepastian pengeluaran dasar tersebut bagi masyarakat. Banyak yang menganjurkan untuk mengubah sistem tersebut, meskipun terdapat kumpulan lain dengan gagasan yang berbeza. Beberapa pihak bahkan meminta pengampunan kebijakan tersebut ke keadaan sebelumnya - hak cipta yang digunakan hanya meliputi karya tertentu dan mempunyai jangka waktu yang lebih pendek - atau alternatifnya ialah memperluas konsep seperti kegunaan wajar untuk membolehkan penerbitan dan penerbitan semula tanpa izin. Ada juga yang menghapuskan peraturan hak cipta.

Penentangan terhadap dasar hak cipta sering dilakukan oleh gerakan reformasi sosial. Sebagai contoh, Lawrence Lessig, salah satu pemula budaya bebas, mencadangkan undang-undang hak cipta yang santai sebagai cara untuk memudahkan penyampaian maklumat dan juga menangani karya yatim.[1] Swedish Pirate Party juga menganjurkan suatu sekatan hak cipta dalam jangka waktu lima tahun agar membenarkan memuat turun majoriti ciptaan moden oleh kalangan ahlinya.[2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Larry Lessig (2007-03-01). "Larry Lessig says the law is strangling creativity". ted.com. Dicapai pada 2016-02-26.
  2. ^ "Swedish "Pirates'" Call for IP Reform Spurs Global Interest". Intellectual Property Watch (dalam bahasa Inggeris). 2006-09-04. Dicapai pada 2018-09-03.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]