Kucing Somali

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Somali
Anak kucing Somali biru
Asal usul Amerika Syarikat
Nama ringkas umum Kucing musang; kucing Habsyah berbulu panjang
Piawaian baka
TICA (Piawaian)
FIFe (Piawaian)
CFA (Piawaian)
ACF (Piawaian)
CCA (Piawaian)
AACE (Piawaian)
ACFA/CAA (Piawaian)
Kucing bela jinak (Felis catus)

Kucing Somali biasanya dihuraikan sebagai seekor kucing Habsyah berbulu panjang; hasil daripada gen lemah pada kucing Habsyah. Walau bagaimanapun, bagaimana gen itu diperkenalkan ke dalam takung gen kucing Habsyah tidak diketahui.

Tampilan[sunting | sunting sumber]

Huraian[sunting | sunting sumber]

Kucing Somali dikecam disebabkan oleh ekor yang lebat bulunya, mata warna badam besar, dan telinga lambing besar, menyebabkan baka ini mendapat nama timbangan "Fox Cat" (Kucing Musang). Bulu tebal kucing ini, mengandungi antara empat dan dua puluh warna pada setiap helai bulu, amatlah halus, membuatkan bulu kucing ini lebih lembut. Kucing ini sederhana besar badannya.[1][2]

Warna dan corak[sunting | sunting sumber]

The usual or ruddy Somali is golden brown ticked with black. Terdapat 28 warna kucing Somali kesemuanya walaupun beberapa pertubuhan hanya menerima beberapa warna ini. Kesemua pertubuhan yang mendaftarkan permit kucing Somali biasanya (juga dikenali sebagai kemerah-merahan), merah coklat (juga dikenali sebagai merah), biru, dan coklat muda. Kebanyakan kelab juga mengiktiraf bulu biasa/kemerah-merahan perak, merah coklat/perak merah, perak biru, dan perak coklat muda. Warna-warna lain yang diterima oleh beberapa pejabat pendaftaran termasuk bulu perang, ungu lembut, merah, krim, biasa-telon, merah coklat-telon, biru-telon, coklat muda-telon, perang-telon, ungu lembut-telon, dan kelainan perak ini (cth. perak biru-telon).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Somali". Animal Planet. Dicapai pada 2016-04-11.
  2. ^ Stephens, Gloria; Yamazaki, Tetsu (1990). Legacy of the Cat. San Francisco: Chronicle.
Sumber utama
  • Edwards, Alan (2005) [1999]. The Ultimate Encyclopedia of Cats Cat Breeds & Cat Care. Trevor Turner (Consultant) John Daniels (Photographer). London: Hermes House. ISBN 978-0-7548-1277-7. OCLC 76934417.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]