Kuil Shri Durga Sydney

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kuil Shri Durga Sydney
Gopuram Kuil Durga Sydney
Info asas
Lokasi21–23 Rose Crescent
Koordinat geografi33°52′50″S 151°01′05″E / 33.8804172°S 151.0181408°E / -33.8804172; 151.0181408
AgamaHindu
KedewaanDurga
DaerahRegents Park
NegeriNew South Wales
NegaraAustralia
Laman websydneydurga.org
Penerangan seni bina
Jenis seni binaSeni bina Dravida
Disiapkan pada2017

The Kuil Shri Durga Sydney (bahasa Inggeris: Sydney Shri Durga Temple) biasanya dikenali sebagai Kuil Durga Sydney (bahasa Inggeris: Sydney Durga Temple) adalah Kuil Hindu yang terletak di 21–23 Rose Crescent, Regents Park NSW 2143, di Sydney. Kuil ini dikendalikan oleh Shri Durgadevi Devasthanam, sebuah pertubuhan keagamaan bukan keuntungan. Kuil ini didedikasikan untuk para dewi Durga, Lakshmi dan Saraswathy yang merupakan tiga dewa utamanya dan kuil itu merayakan Maha Kumbabhishekam yang pertama pada 7 Mei 2017.

Shri Durgadevi Devasthanam[sunting | sunting sumber]

Pada bulan Oktober 2002, Sri Durgadevi Devasthanam ditubuhkan untuk mempertahankan agama dan budaya Hindu di Sydney. Objektif utama Devasthanam adalah untuk menyembah Dewi Durga, mempromosikan agama Hindu dan membantu orang yang kurang bernasib baik. Pertubuhan ini bertujuan untuk menyampaikan nilai agama, pendidikan dan budaya agama Hindu kepada masyarakatnya dan generasi akan datang.

Sejarah kuil[sunting | sunting sumber]

Ketika kuil pertama kali dimulakan, mereka mengadakan Pooja di Homebush High School setiap minggu, setiap hari Jumaat. Sri Durgadevi Devasthanam Sydney Inc, didaftarkan sebagai Pertubuhan Amal.

Pada tahun 2005, Shri Durgadevi Devasthanam membayar deposit sebanyak $2.05 juta untuk mendapatkan tanah seluas satu ekar di 21 Rose Crescent, Regents Park. Upacara Yayasan dilaksanakan pada bulan Ogos 2006. Setelah pembinaan Dewan Solat Sementara, pada akhir tahun 2006, ketiga dewa tersebut dipindahkan ke tanah Kuil, dengan upacara perasmian yang penting.

Peringkat kedua pembinaan dimulakan pada bulan Ogos 2009 iaitu membina Dewan Perkahwinan / Auditorium dan Dewan Pendidikan. Kos Auditorium mencecah $1.85 juta dan dewan ini mempunyai ketinggian 6 meter. Ia siap pada tahun 2010 dan berdiri sebagai dewan komuniti Hindu pertama di Temple Complex di Australia.

Bahagian dalam Kuil Shri Durga Sydney
5 tempat suci utama
Info asas
AgamaHindu

Peringkat ketiga & terakhir adalah pembinaan kuil, saat ini kuil ini berada di peringkat akhir untuk disiapkan. Kompleks kuil terdiri daripada 3 tingkat: tingkat bawah tanah terdiri daripada dewan perkahwinan & dewan pendidikan, tingkat bawah terdiri dari pintu masuk dan tempat letak kereta utama, dan tingkat terakhir terdiri dari kuil utama yang duduk di atas tempat letak kereta. Kuil yang siap dibina ini meraikan Maha Kumbabishekam (Upacara Penyucian) yang pertama pada 7 Mei 2017 dan menandakan hari pertama kompleks kuil ini dibuka untuk orang ramai sebagai tempat pemujaan.

Upacara penyucian pertama[sunting | sunting sumber]

Maha Kumbabhishekam (Upacara Penyucian) pertama di Kuil Sydney Durga berlangsung pada 7 Mei 2017. Rajagopura Maha Kumbabishekam bermula pada pukul 10:00 pagi, diikuti oleh kumbabishekams untuk tempat suci di kuil. Kumbabishekam disaksikan oleh kira-kira 5000 penyembah dan merupakan tonggak kejayaan untuk kuil dan ahli jawatankuasa yang berdedikasi.

Solat Yaagasaalai dimulakan pada 30 April 2017 selama 8 hari dengan Pooja Khas yang dijalankan sehingga 7 Mei. Ashta Banthana Marunthu Thaila Kappu (penyembah menggunakan minyak) bermula pada 5 Mei 2017 hingga 7 Mei 2017.

Mandalabishegam diadakan selama 45 hari berturut-turut, selepas Maha Kumbabishekam, bermula pada 8 Mei 2017 dan berakhir pada 21 Jun 2017.

Para jemaah Maha Kumbabishekam
5000 jemaah Kumbabishekam
Info asas
AgamaHindu

Dewa kuil[sunting | sunting sumber]

Dewa-dewa utama kuil itu adalah Dewi Durga, Dewi Lakshmi dan Dewi Saraswathy. Dewa-dewa berikut juga mempunyai kuil di kuil: Dewa Ganesha (Vinayagar), Dewa Siwa, Dewa Krishna, Dewa Murugan, Dewi Visalaatshi dan Nandhi. Kuil ini juga akan memiliki tiang bendera upacara (kodi maram), alas untuk persembahan korban (balipeetam), dan tempat suci (sannidhi) untuk Ashta Lakshmi, Navagraham dan Bairavar.


Kedewaan Utama Kuil Shri Durga Sydney
Kedewaan Utama (Durga)
Info asas
AgamaHindu

Kemudahan[sunting | sunting sumber]

Dewan perkahwinan
Dewan Perkahwinan berkapasiti 800 tempat duduk
Info asas
AgamaHindu
  • Dewan perkahwinan

Dewan Perkahwinan Kuil Durga Sydney adalah auditorium berkapasiti 800 tempat duduk yang menjadi tuan rumah persembahan kebudayaan, perkahwinan, majlis, persidangan, persembahan muzik dan tarian, perayaan dan makan malam penggalangan dana kuil. Devasthanam membina Auditorium setelah menghabiskan lebih dari satu juta dolar untuk bangunan tersebut. Auditorium menyediakan projektor, kerusi dan meja, swag meja, pinggan, pencahayaan, latar belakang dan banyak lagi. Kuil ini menyediakan kemudahan seperti tandas Lelaki dan Wanita, dua bilik yang terletak di sisi pentas, dapur kecil, bilik suara dan dua bilik besar yang sering digunakan sebagai bilik persalinan untuk pengantin perempuan. Tempahan, pakej dan tawaran boleh dibuat dengan menghubungi kuil. Ini adalah dewan komuniti Hindu pertama yang berada di Kompleks Kuil di Australia

  • Dewan pendidikan

Bersebelahan dengan Auditorium Durga adalah Dewan Pendidikan yang lebih kecil. Ia boleh memuatkan 400 orang dalam gaya teater yang boleh & telah digunakan untuk majlis, makan malam, perkahwinan, perayaan dan banyak lagi. Ia menggunakan kemudahan yang sama dengan Dewan Perkahwinan dan juga tempahan, pakej dan tawaran dapat dilakukan dengan menghubungi kuil.

Perayaan dan acara[sunting | sunting sumber]

Festival tahunan (Maasi Magam Theertha Utsavam)[sunting | sunting sumber]

Festival Tahunan 2016

Festival terbesar di Kuil Durga Sydney adalah festival tahunannya. Selama 12 hari, para penyembah datang ke kuil untuk menerima berkat dari Dewi Durga dan menyaksikan program Poojas, Bajan dan budaya khas. Setiap hari selama 12 hari, dewa / dewa dibawa mengelilingi kuil di atas Pallakku yang dihiasi dengan iringan muzik Thavil dan Nadaswaram. Ini adalah acara paling popular di kuil ini.

Navarathri[sunting | sunting sumber]

Navarathri adalah perayaan Hindu yang disambut untuk menghormati dewi ilahi Durga pada bulan kalendar Hindu Ashvin (yang biasanya jatuh pada bulan September dan Oktober). Menjadi festival untuk dewa utamanya, Kuil Sydney Durga mengadakan poojas khas dan mengadakan persembahan klasik di kuil itu sendiri.

Makan malam penggalangan dana tahunan kuil (aka makan malam dengan hiburan)[sunting | sunting sumber]

Makan Malam Pengumpulan Wang Kuil 2016

The Sydney Shri Durga Devasthanam setiap tahun mengadakan Majlis Makan Malam Penggalangan Kuil. Tujuan makan malam adalah untuk mengumpulkan wang yang akan menuju ke arah pembinaan kuil. 'Makan Malam dengan Hiburan' merangkumi ucapan dari ahli jawatankuasa, pelbagai persembahan tarian dan vokal serta lelong, diikuti dengan pesta yang lazat yang dibuat oleh sukarelawan jabatan memasak di kuil. Makan malam, tanpa keraguan, selalu berjaya dan menyeronokkan untuk dihadiri. Tiket berharga $20 yang boleh dibayar di kuil.

Jawatankuasa pengurusan kuil[sunting | sunting sumber]

Anggota Kuil Durga Sydney, secara tahunan, memilih Jawatankuasa Pengurusan mereka yang dianggotai oleh 9 anggota sesuai dengan Perlembagaan yang ditetapkan untuk memerintah Durga Devi Devasthanam. Pada masa ini, Devasthanam mempunyai 124 ahli berbayar penuh dan 94 ahli bersekutu.

Orang-orang berikut telah terpilih menjadi Jawatankuasa Pengurusan untuk tahun 2017: Encik Ratnam Mahendran (Presiden), Encik Sathy Surendran (Setiausaha), Encik Mahalingam Sasseendran (Bendahari), Encik Maheswaran (Penyelaras Kumbabishekam), Encik Shan Kumaralingam (Penyelaras Kumbabishekam), Encik Sivananthan, Encik Panchacharam , Puan Ramana Kumaralingam dan Encik Sivakumar.

Rujukan[sunting | sunting sumber]