Kuil Shri Mariamman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kuil Shri Mariamman adalah kuil Hindu yang tertua di Kota Medan, Indonesia. Kuil ini dibangunkan pada tahun 1884[1] (ada juga yang menyebut 1881[2]) untuk memuja dewi Kali. Kuil ini terletak di kawasan yang dikenali sebagai Kampung Keling. Kuil yang menstanakan lima dewa, masing-masing Dewa Siwa, Wisnu, Ganesha, Dewi Durga (Kali), dan Dewi Aman itu dikendalikan oleh salah seorang keluarga pemilik syarikat besar Texmaco, Lila Marimutu[3]. Pintu gerbangnya dihiasi dengan sebuah gopuram, iaitu menara bertingkat yang biasanya dapat ditemui di pintu gerbang kuil-kuil Hindu dari India Selatan atau seperti gapura.

Kuil Shri Mariamman lainnya[sunting | sunting sumber]

Medan[sunting | sunting sumber]

Sebuah Kuil Shri Mariamman yang lain juga terletak di Medan, di bahagian selatan kota, di Sungai Sepit. Kuil ini dibangunkan pada tahun 1876. Setiap tahun di kuil ini dilakukan amalan Theemithi, iaitu ritual berjalan di atas api, dalam upacara perayaan Thaipusam.

Singapura dan Malaysia[sunting | sunting sumber]

Kuil Shri Mariamman di Singapura adalah kuil Hindu yang tertua dan terbesar di negara tersebut. Kuil ini dibangunkan pada tahun 1843. Di Pulau Pinang, Malaysia, terdapat sebuah Kuil Sri Mariamman yang dibangunkan pada tahun 1883, dan merupakan kuil Hindu tertua di sana.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]