The Mercys

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kumpulan The Mercys)
The Mercy's
Kumpulan The Mercy's
Latar belakang
Berasal dariMedan, Sumatera Utara, Indonesia Indonesia
GenrePop, Balada
PekerjaanPenyanyi/Pemuzik
InstrumenVokal/Band
Tahun aktif1965-1978
Bekas ahliRinto Harahap - Vokal Utama, Bass
Erwin Harahap - Gitar Utama, Vokal
Charles Hutagalung - Vokal Utama, Keyboard
Reynold Panggabean - Dram
Albert Sumlang - Saksofon
Rizal Arsyad - Gitar Irama, Vokal
Iskandar (Bun) - Keyboard, Vokal

Kumpulan The Mercy's merupakan sebuah kugiran yang ditubuhkan pada tahun 1965. Ia pernah merakamkan lagu pada piring hitam.

The Mercy, adalah salah satu kumpulan pop Melayu Deli terhebat sepanjang zaman. Mereka terdiri daripada lima orang anak muda yang berambut panjang, iaitu Erwin Harahap (melodi / vokal), Rinto Harahap (vokal bass / timbal), Reynold Panggabean (vokal / vokal utama), Rizal Arsyad (irama/vokal) dan Iskandar (keyboard / vokal). Mereka membawa kisah penting sejarah dan kenangan yang mengusik jiwa dan berorientasikan kepada band-band parti di Jakarta seperti Noor Bersaudara, Ceking, Cruss dan Medinas.

Ditubuhkan pada awal tahun 1965 di kota Medan, Sumatera Utara, band ini dibina oleh sekumpulan anak muda dari satu daerah yang memiliki visi yang sama, sehingga menjadikan kedua saudara dari klan Harahap berhijrah dari Jakarta ke Medan untuk membentuk sebuah kumpulan.

Nama The Mercy itu sendiri wujud disebabkan mereka sangat suka menaiki kereta berjenama Mercy. Sekiranya diterjemahkan dalam bahasa Perancis Mercy bererti maaf atau terima kasih. Kumpulan ini sentiasa mengikut trend muzik luar negara sehinggakan mereka sering merujuk kepada kumpulan Beatles, The Bee Gees, The Hollys, C.C.R dan Monkeys. Kadang-kadang mereka juga melakukan lagu-lagu kumpulan tempatan seperti Koes Plus yang terkenal dengan lagu hitnya, Telaga Sunyi.

Belum setahun jagung usia kumpulan ini terbentuk, kumpulan ini telah menerima tawaran untuk membuat persembahan di Malaysia. Malangnya, Iskandar atau lebih dikenali dengan nama Bun tidak dapat menyertai mereka, kerana dia hendak melanjutkan pengajiannya dalam bidang perubatan (sekarang seorang pakar bedah saraf) dan tempatnya digantikan oleh Charles Hutagalung sebagai vokalis utama dan juga pemain keyboard. Hampir setiap malam mereka membuat persembahan di kelab malam Hotel Chusan. Tidak hairanlah Charles Hutagalung diberikan pujian bukan sahaja kerana orangnya sentiasa ceria, tetapi beliau juga boleh menyanyikan lagu-lagu sentimental, seperti Tiada Lagi. Melalui lagu inilah, The Mercy's menjadi kumpulan hebat yang mempunyai berjuta-juta peminat.

Pada pertengahan 1970, mereka kembali ke Medan untuk meneruskan aktiviti muzik setelah tamatnya kontrak persembahan selama enam bulan. Kemudian, datang pula tawaran untuk membuat persembahan di Singapura dan Bangkok, Thailand. Walau bagaimanapun, kontrak tersebut gagal dicapai atas sebab-sebab tertentu.

Walau bagaimanapun, ia tidak membuat mereka patah semangat, kerana The Mercy's telah diundang secara langsung oleh RRI Medan untuk bermain di pentas hiburan dan lagu Tiada Lagi disiarkan ke udara untuk pertama kalinya di bandar ini.

Pada tahun 1971, mereka sekali lagi mendapat tawaran untuk membuat persembahan di Jepun. Pada masa itu kumpulan Spokies telah berjaya di sana dengan anak-anak Indonesia yang bersekolah di Tokyo. Antara lain, Broery Pesolima dan Joko Susilo. Khabar ini membuatkan mereka sangat teruja untuk ke sana.

Walau bagaimanapun, rancangan mereka untuk membuat persembahan di sana menemui kegagalan, sebaliknya mereka memilih untuk berhijrah ke Jakarta. Erwin dan Reynold pula telah telah menyertai kumpulan lain yang terlebih dahulu mencipta nama di Jakarta. Kemudian mereka membuat siri pertunjukan secara teratur di empat tempat seperti Tropicana, LCC, Paprica, dan Mini Discotique.

Di tempat terakhir inilah The Mercy's dapat memecahkan dominasi kumpulan-kumpulan dari bandar-bandar utama seperti Jakarta dan Bandung. Lebih tepat lagi, kumpulan yang berasal dari Medan ini diiktiraf sebagai kumpulan muzik tempatan sebaris dengan The Rollies, Gipsy dan The Pros. Dalam perjalanannya, trio Charles, Rinto dan Albert telah menunjukkan kehebatan dan keupayaan mereka untuk menulis lirik dalam lagu-lagu mereka seperti Untukmu, Hidupku Sunyi, Love, dan Kisah Seorang Pramuria. Lagu-lagu ini kemudian dimasukkan ke dalam album pertama, jadi ia merupakan satu kejayaan buat The Mercy's.

Memulakan rakaman pada bulan Ogos 1972, kerjasama dua syarikat rakaman Remaco dan Purnama sebagai pengedar, menghasilkan album pertama untuk The Mercy's. Siapa sangka, kumpulan ini dapat memecahkan rekod jualan dan pita kumpulan senior seperti Koes Plus dan Panbers. Malah lima single dari album debut ini turut mendominasi carta di radio swasta di Jakarta dan seluruh kepulauan.

Dengan kejayaan yang luar biasa ini, Puspen ABRI dan syarikat rakaman Remaco & Purnama mengiktirafnya sebagai Band Kegemaran untuk tahun 1972-1973 dan memenangi Anugerah Emas dan Piring Emas, untuk penjualan lebih daripada sejuta unit. Malah mereka telah berjaya merealisasikan impian mereka dalam masa yang singkat. Ini mendorong mereka untuk mengadakan pertunjukan pertamanya di Taman Ria Jakarta Monas.

Pada 31 Disember, The Mercy's dan tiga kumpulan lain iaitu Koes Plus, Panbers dan Favorite's telah mengadakan konsert di bangunan Istora Senayan di Jakarta. Beribu-ribu penonton memenuhi tempat, malah melebihi kapasiti tempat.

The Mercy semakin dikenali dengan kehebatan dua legenda, Rinto Harahap dan Charles Hutagalung. Mereka sentiasa mencuri perhatian peminat muzik Indonesia dengan lirik yang banyak menceritakan tentang cinta. Mereka berdua mempunyai peranan yang sangat kuat dalam The Mercy's dalam membuat dan menyanyi.

Sepanjang perjalanan karier mereka yang singkat, The Mercy's berjaya memenangi enam Anugerah Emas dan beberapa anugerah lain yang diadakan setiap tahun oleh Puspen ABRI dari albumnya. Malangnya, selepas The Mercy's menyiapkan album ke-12 dan beberapa album pop Melayu, Mandarin Pop dan Pop Anak-anak yang dihasilkan oleh Remaco, Charles Hutagalung keluar dari kumpulan tersebut dengan menubuhkan band GE & GE pada tahun 1976, diikuti oleh Albert Sumlang yang hendak bergerak secara solo pada tahun 1974.

Album Kompilasi Mimpi dirakamkan sebagai album terakhir mereka sebagai sebuah kumpulan muzik dengan penyertaan semula Charles dan Albert dan album ini telah dikeluarkan pada tahun 1978. Walau bagaimanapun, gabungan ini tidak bertahan lama kerana ahli-ahli The Mercy's sibuk dengan kepentingan masing-masing. Charles Hutagalung sibuk dengan kerjayanya sendiri, Reynold Panggabean membentuk OM Tarantula, Rinto Harahap mengasaskan syarikat rakaman Lolypop yang telah melahirkan beberapa kali berpuluh-puluh orang penyanyi. Manakala Erwin Harahap pula bekerja sebagai seorang usahawan dan Albert Sumlang sibuk menerbitkan album solo penyanyi lain. Akhirnya salah seorang anggota The Mercy, Charles Hutagalung meninggal dunia, namun karyanya masih lagi menjadi siulan ramai dan sering dimainkan di radio.

Sementara itu, Rinto Harahap pernah mendedahkan bahawa sebenarnya, The Mercy's masih ada dan tidak pernah dibubarkan. Bagaimanapun, tidak dapat dinafikan bahawa The Mercy's terkenal dengan kehadiran Charles Hutagalung. Kami hanya pelengkap. Kumpulan ini akhirnya menjadi salah satu legenda yang memperkayakan khazanah muzik pop Indonesia.

Mereka diibaratkan mata air yang mengalir dan sampai ke tengah-tengah orang muzik Indonesia. Mereka juga dapat mengalir dengan lagu-lagu mereka yang penuh dengan nostalgia, menjadikan mereka sangat bermakna bagi orang ramai.

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Album Studio[sunting | sunting sumber]

  1. Hidupku Sunyi (Vol 1/PH) Remaco/Purnama
  2. Padamu Tuhan (Vol 2/PH) Purnama
  3. Mama & Papa (Vol 3/PH) Purnama
  4. Jangan Lagi (Golden Record-Vol 4/PH) Purnama
  5. Usah Kau Harap (Vol 5/PH) Purnama
  6. Biar Kusendiri (Vol 6/PH) Purnama
  7. Dalam Kerinduan, Purnama
  8. Kau Biarkan Ku Sendiri (Vol 7/kaset) Remaco
  9. Oh Mama Oh Papa (Vol 8/PH,kaset) Remaco
  10. Semua Bisa Bilang (Vol 9/PH)Remaco
  11. Lagu Gembira, Remaco
  12. Bujang Sama Bujang (Vol 2/Melayu) Remaco
  13. Injit-Injit Semut (Vol 3/Melayu) Remaco
  14. Kutunggu Sampai Mati (Pop Mandarin/PH,kaset) Remaco
  15. Kembalilah, Yukawi
  16. Mimpi (PH,kaset) Lolypop/Purnama
  17. Instrumentalia Emas (instrumen/kaset) Disco

Album Kompilasi[sunting | sunting sumber]

  1. The Best (Kau Biarkan Ku Sendiri/Vol 2, kaset) Berlian
  2. Album-album Lagu Sukses Mahkota
  3. The Best of (Semua Harus Gembira/Vol 2-PH) Remaco
  4. 20 Original Super Hits Remaco/BM
  5. Tembang Kenangan Remaco/Virgo
  6. 20 Golden Album Memories Remaco/AR
  7. 24 Super Top Pop (Koes Plus,Panbers dll) Remaco/Gema
  8. 5 X 5 Super Group Band (Koes Plus, Panbers dll) Atlantic
  9. 27 Pop Melayu Legendaris (Koes Plus, Bimbo dll) Virgo Ramayana
  10. Platinum Pop Nostalgia (Ge&Ge, The Crabsdll)Remaco/GNP