Kupronikel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kupronikel adalah aloi yang mengandungi tembaga, nikel dan bendasing-bendasing penguat, seperti besi dan mangan.

Kupronikel tidak kakis dalam air laut, kerana keelektronegatifannya dilaras agar neutral kepada air laut. Oleh sebab itu, ia digunakan untuk perkakasan laut, dan kadangkala untuk perejang-perejang, aci-aci engkol dan sekam bagi bot-bot tunda premium, bot-bot memancing dan bot kerja lain.

Penggunaan kupronikel yang paling pelbagai, dari pandangan orang biasa, ialah dalam kebanyakan syiling edaran moden yang berwarna perak. Campuran yang biasa adalah 75% tembaga, 25% nikel, dan kandungan surih mangan. Pada masa dahulu, duit syiling perak tulen diturunkan nilai dengan kupronikel.

Ia digunakan dalam termogandingan, dan nisbah 55% tembaga/45% aloi nikel adalah digunakan untuk membuat perintang yang sangat tepat .

Logam monel adalah sejenis aloi tembaga nikel , mengandungi sehingga 65% nikel.

Lihat juga gangsa (tembaga dialoikan dengan timah), loyang (tembaga dialoikan dengan zink), dan tembaga putih (kumpulan aloi-aloi tembaga-nikel lain).

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Coinage[sunting | sunting sumber]

Sekeping duit syiling bernilai lima franc Switzerland

Teknologi aloi kupronikel telah diketahui oleh orang Cina semenjak abad Ketiga SM dan adalah dinamakan "tembaga putih" (beberapa senjata daripada Zaman Negeri-negeri Berperang diperbuat daripada aloi tembaga-nikel1).

Raja-raja Greco-Bactrian Agathocles dan Pantaleon adalah orang-orang pertama di dunia yang mengeluarkan duit syiling tembaga nikel (nisbah 75/25) 2 pada sekitar 170 BCE, dan ini mencadangkan bahawa pertukaran aloi logam, atau mungkin pertukaran juruteknik, berlaku antara China dan dalam rantau Bactria pada zaman tersebut. Amalan mengeksport logam-logam Cina untuk perdagangan, terutamanya besi, diakui pada sekitar tempoh itu.

Teknologi kupronikel tidak digunakan semula dalam duit syiling sehinggalah abad Ke-19. Ia telah digunakan dalam duit syiling Amerika Syarikat quarter dan dime yang diperbuat pada dan selepas tahun 1965.

Bermula pada abad ke-20, jaket peluru biasanya digunakan daripada bahan ini. Ia kemudiannya digantikan dengan logam luncur untuk mengurangkan kotoran logam pada lubang.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

1 Ancient Chinese weapons & A halberd of copper-nickel alloy, from the Warring States Period.
2 Copper-Nickel coinage in Greco-Bactria. Diarkibkan 2005-03-06 di Wayback Machine