Kuruwita

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Kuruwita

කුරුවිට
Ralat Lua pada baris 80 di package.lua: module 'Module:Peta lokasi/data/Sri Lanka' not found.
Koordinat: 6°49′18″N 80°21′41″E / 6.8218°N 80.3615°E / 6.8218; 80.3615
NegaraSri Lanka
WilayahWilayah Sabaragamuwa
DaerahRatnapura
Zon waktuUTC+5:30 (Waktu Piawai Sri Lanka)
Poskod
70500

Kuruwita adalah sebuah bandar di Daerah Ratnapura, Wilayah Sabaragamuwa, Sri Lanka. Ia adalah 87 km dari Colombo. Bandar ini terkenal dengan air terjun berdekatan yang dipanggil Bopath Ella .

Tarikan pelancong[sunting | sunting sumber]

Bopath Ella
  • Delgamu Vihara - Kuil ini terkenal sebagai tempat bersembunyi peninggalan Tooth Buddha pada masa pemerintahan Portugis di negara ini.
  • Gua Batatotalena - Gua Batatotalena adalah sebuah kuil gua, yang dipercayai menjadi tempat Buddha beristirahat semasa melawat Sri Pada ( Puncak Adam ), seperti yang dibahas di Mahavamsa sebagai salah satu dari sembilan tempat Buddha telah melawat semasa lawatannya ke Sri Lanka. Pemandangan Samanala Kanda (gunung Sri Pada) dan saiznya (mampu bertahan lebih dari 500 orang) membawa kepada pengenalannya secara meluas sebagai Diva Guhava Mahavamsa. Ia terletak kira-kira 5 km dari bandar Kuruwita (10 km ke arah Colombo dari Ratnapura) di jalan Erathna, salah satu jalan kuno menuju Sri Pada.
  • Bopath Ella - Terletak di Kuruvita, beberapa batu dari Colombo Ratnapura. Kejatuhan seperti daun boo yang memberi nama itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]