Kuwait Finance House

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kuwait Finance House
Jenis/bentuk sahAwam
IndustriPerbankan
DitubuhkanBandar Kuwait, Kuwait (1977)
PengasasKonsortium peniaga-peniaga Kuwait
Ibu pejabatBandar Kuwait, Kuwait
Tokoh pentingBader Abdulmohsen Al Mukhaizeem, Chairman
Mohammed Sulaiman Al Omar CEO
Hasil KD766.703 juta KWD (2009)
Pendapatan bersih KD118.741 juta KWD (2009)
Bilangan kakitangan2,000
Tapak webwww.kfh.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Kuwait Finance House (Arab: بيت التمويل الكويتي)(KFH) telah ditubuhkan di State of Kuwait, pada tahun 1977, sebagai bank pertama beroperasi berasaskan Syariah Islam. KFH disenaraikan di dalam Bursa Saham Kuwait (KSE), dengan satu permodalan pasaran sebanyak KWD 2.667 bilion sehingga pada 31 Disember 2008. Aset-aset berjumlah KWD 11.291 bilion and deposit-deposit sebanyak KWD 7.262 bilion.

KFH menyediakan produk-produk dan perkhidmatan berasaskan Syariah Islam, meliputi perbankan, hartanah, kewangan perdagangan, portfolio pelaburan, dan produk-produk serta perkhidmatan-perkhidmatan lain.

Semenjak 1980-an, KFH telah menyaksikan elbagai aktiviti-aktiviti di dalam pengembangan antarabangsa. Ia telah menubuhkan bank-bank bebas di Turki, Bahrain, dan Malaysia. Tambahan lagi, ia mempunyai saham-saham di dalam bank-bank Islam yang lain. Aktiviti-aktiviti lain di AS, Eropah, Asia Tenggara dan Timur Tengah telah menymbang kepada kenaikan keuntungan bagi KFH.

KFH sentiasa berikhtiar untuk mengembangkan rangkaian tempatan meliputi 52 cawangan, ditambah dengan bahagian khusus untuk wanita. Ia menggunakan konsep pelanggan luar cawangan. KFH sudah mengukuhkan tapaknya sebagai sebuah entiti perintis di dalam menggunakan teknologi terkini bagi menemukan keperluan kepelbagaian aktiviti dalam mana ia beroperasi, menggunalan talian terus, SMS, begitu juga perkhidmatan talipon (Allo Baitak), yang telah menerima akreditasi tertinggi daripada AS Purdue University kerana paras perkhidmatan pelanggan yang luar biasa.[perlu rujukan]

Subsidiari-subsidiari[sunting | sunting sumber]

Templat:Ref improve section Merujuk kepada laman KFH, sehingga Disember 2008, KFH telah menjalankan subsidiari-subsidiari di bawah:

Pelaburan di dalam syarikat-syarikat rakan[sunting | sunting sumber]

Pemilikan Kuwait Finance House[sunting | sunting sumber]

Anugerah Global Kuwait Finance House[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Templat:Tunas-Kuwait