La Perouse, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
La Perouse
SydneyNew South Wales
Kubu Pulau Bare, Teluk Botany
Map
Map
Penduduk399 (2016)[1]
Poskod2036
Lokasi14 km (9 mi) south-east Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanCity of Randwick
Kawasan pilihan raya negeriMaroubra
Kawasan pilihan raya persekutuanKingsford Smith
Subbandar di sekitar La Perouse:
Teluk Phillip Chifley Little Bay
La Perouse
Teluk Botany Kurnell Laut Tasman

La Perouse adalah subbandar di tenggara Sydney, di negeri New South Wales, Australia. Subbandar La Perouse terletak kira-kira 14 kilometer di sebelah tenggara daerah pusat perniagaan Sydney, di Bandar Randwick.

Semenanjung La Perouse adalah tanjung utara Teluk Botany. Ia terkenal kerana pusat ketenteraan lama di Pulau Bare dan Taman Negara Kamay Botany Bay. Pantai Congwong Bay, Pantai Little Congwong, dan pantai di Frenchmans Bay menyediakan kawasan berenang yang dilindungi di Botany Bay. La Perouse adalah salah satu dari beberapa pinggir bandar Sydney dengan nama Perancis, yang lain adalah Sans Souci, Engadine dan Vaucluse. Kurnell terletak di seberang, di tanjung selatan Teluk Botany.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

La Perouse dikenali sebagai "Gooriwal" kepada orang-orang dial Muruora di kawasan itu.[2]

La Perouse dinamakan sempena pelayar Perancis Jean-François de Galaup, comte de Lapérouse (1741–88), yang mendarat di pantai utara Botany Bay di sebelah barat Pulau Bare pada 26 Januari 1788. Kapten Arthur Phillip dan armada banduan pertama tiba di Botany Bay beberapa hari sebelumnya. Louis XVI dari Perancis telah menugaskan Lapérouse untuk menjelajahi Pasifik.[3] Pada bulan April 1770, ekspedisi James Cook telah berlayar ke pantai timur Australia sambil menjelajah Pasifik selatan mencari Terra Australis atau 'Tanah Selatan'. Atas perintah Raja Louis XVI, Lapérouse berangkat Brest, Perancis, untuk memerintah Astrolabe dan Boussole pada 1 Ogos 1785 mengenai pelayaran saintifik Pasifik yang diilhamkan oleh pelayaran Cook. La Perouse di selatan Sydney dinamakan sebagai pemimpin ekspedisi Perancis ini.

Tugu La Perouse, menghadap ke Frenchmans Bay

Dua kapal Lapérouse berlayar ke New South Wales setelah 12 anak buahnya diserang dan dibunuh di Kepulauan Navigator (Samoa). Astrolabe dan Boussole tiba di Teluk Botany pada 24 Januari hanya enam hari setelah Kapten Arthur Phillip (1738–1814) berlabuh di sebelah barat[perlu rujukan] Pulau Bare, dalam HMS Supply. Pada 26 Januari 1788, ketika Kapten John Hunter memindahkan Armada Pertama ke Port Jackson setelah mendapati Teluk Botany tidak sesuai untuk Penyelesaian, Lapérouse berlayar ke Teluk Botany,[4][5][6][7] berlabuh di sana hanya lapan hari selepas British.

Orang Inggeris menerima Lapérouse dengan sopan, dan menawarkan pertolongan yang mungkin dia perlukan. Orang Perancis disediakan lebih baik daripada orang Inggeris, dan memberikan penghargaan yang sama tetapi nampaknya tidak ada tawaran yang diterima.[8] Komandan Armada, Kapten Phillip, memerintahkan agar dua kapal tentera laut Britain, HMS Sirius dan Supply , bertemu orang Perancis. Bertentangan dengan kepercayaan popular,[perlu rujukan] orang Perancis tidak mempunyai perintah untuk menuntut Terra Australis untuk Perancis dan kedatangan kapal-kapal Perancis Astrolabe dan Boussole dan pertemuan mereka dengan kapal ekspedisi Inggeris adalah mesra dan mengikuti protokol biasa. Lapérouse kemudiannya menghantar jurnal dan suratnya ke Eropah dengan kapal Inggeris, Sirius.

Muzium Lapérouse
Pemandangan ke Port Botany pada masa senja
Perspektif lain dari Kubu Pulau Bare.

Naturalis dan pendeta ekspedisi, Bapa Louis Receveur, meninggal pada bulan Februari setelah berlaku pertempuran pada bulan Disember sebelumnya di Samoa bersama penduduk, di mana Paul Antoine Fleuriot de Langle, komandan Astrolabe dan 12 anggota ekspedisi Perancis yang lain terbunuh. Receveur, yang cedera dalam pertempuran itu, meninggal di Botany Bay dan dikebumikan di Frenchmans Cove di bawah tanjung yang kini disebut La Perouse, tidak jauh dari Muzium Lapérouse. Tempat itu ditandai dengan pinggan timah tetapi orang Asli tempatan dengan cepat membuangnya. British menggantinya dengan yang lain dan merawat laman web ini. Pada tahun 1824, pohon itu ditulis oleh Victor-Charles Lottin (1781–1846), sebuah panji yang mengunjungi Louis Isidore Duperrey. Pada tahun berikutnya, Hyacinthe de Bougainville membayar batu nisan yang terdapat di laman web hari ini. Ia dirancang oleh Arkitek Kerajaan George Cookney (1799-1876).[9] Receveur adalah orang Eropah kedua yang dikuburkan di tanah Australia, yang pertama Forby Sutherland dari ekspedisi Cook 1770 yang dikebumikan di Kurnell berdekatan di seberang tanjung Botany Bay.

Orang Perancis tinggal di Botany Bay selama enam minggu dan membina sebuah stockade, sebuah balai cerap dan sebuah taman untuk mendapatkan hasil segar di kawasan yang sekarang dikenali sebagai semenanjung La Perouse. Setelah menyelesaikan pembinaan kapal panjang (untuk menggantikan kapal yang hilang dalam serangan di Kepulauan Navigator) dan mendapatkan kayu dan air, orang Perancis berangkat ke Kaledonia Baru, Santa Cruz, yang [ [Kepulauan Solomon | Solomons]], dan Louisiades. Lapérouse menulis dalam jurnalnya bahawa dia dijangka akan kembali ke Perancis menjelang Disember 1788, tetapi kedua kapal itu hilang. Penampakan rasmi ekspedisi Perancis yang terakhir adalah pada bulan Mac 1788 ketika pengintai Britain yang ditempatkan di South Port Port Jackson melihat ekspedisi itu berlayar dari Botany Bay. Ekspedisi Perancis hancur tidak lama kemudian di terumbu Vanikoro di Kepulauan Solomon semasa taufan suatu ketika pada bulan April atau Mei 1788, keadaan tetap menjadi misteri selama 40 tahun.[10] Sebilangan misteri itu diselesaikan pada tahun 1826 ketika barang-barang yang berkaitan dengan kapal-kapal Perancis dijumpai di sebuah pulau dalam kumpulan Santa Cruz, dengan bangkai kapal-kapal yang ditemui sendiri pada tahun 1964.[11]

Baru-baru ini dua ekspedisi utama telah dijalankan untuk meneroka laman web di Vanikoro. Pada bulan Mei 2005, bangkai kapal secara rasmi dikenal sebagai bangkai kapal "Boussole".[12] The 2005 expedition was embarked aboard Jacques Cartier, a French naval vessel. The ship supported a multi-discipline scientific team to investigate the "Mystery of Lapérouse".[13] The mission was called "Opération Vanikoro-Sur les traces des épaves de Lapérouse 2005". A further similar mission was mounted in 2008.[14][15][16] Antara 16 September dan 15 Oktober 2008 dua kapal Tentera Laut Perancis berangkat dari Nouméa (Kaledonia Baru) untuk perjalanan ke Vanikoro, mencipta bahagian perjalanan penemuan terakhir yang dibuat oleh Lapérouse.[15][17][18][19]

Rancangan Pembahagian Awal[sunting | sunting sumber]

Struktur bersejarah[sunting | sunting sumber]

Menara Kastam abad ke-19 La Perouse, digunakan untuk memerangi penyeludup
Bilik simpanan peluru berkubah dan majalah mesiu Henry Head Battery, La Perouse
Vandalisme Perang Dunia II bunker (Di dalam pos pemerhatian)

Bangunan pertama di kawasan ini adalah menara batu segi delapan yang dibangun pada tahun 1820-22 sebagai tempat penginapan bagi seorang penjaga kecil tentera yang ditempatkan di sana untuk mencegah penyeludupan, dan menara ini masih berdiri hingga sekarang.[20] Menjelang tahun 1885, sebuah rizab Orang Asli telah didirikan di pinggir kota dan sejumlah misi dikendalikan di daerah tersebut. Gereja asalnya dibongkar dan dipindahkan ke sudut Elaroo dan Adina Avenues, di mana ia masih berdiri.

Sebuah kios dibina pada tahun 1896 untuk memenuhi pelancong yang datang untuk melihat tarikan, termasuk pertunjukan pengendalian ular.[21] Semasa Zaman Meleset, dari akhir tahun 1920-an, banyak keluarga berpendapatan rendah yang terjejas teruk tinggal di sini di perkampungan di sebelah rizab Orang Asli.

Pulau kecil yang terletak di atas kepala digambarkan oleh Kapten James Cook sebagai "pulau kecil yang kosong". Pulau Bare diperkaya pada tahun 1885, menurut rancangan oleh arkitek kolonial, James Barnet (1827–1904), dan dilengkapi dengan senjata berat. Pada tahun 1912 Bare Island menjadi rumah persaraan bagi veteran perang, yang terus beroperasi hingga tahun 1963 ketika diserahkan ke New South Wales Parks and Wildlife Service untuk digunakan sebagai muzium dan tarikan pelancong.[22]

Selain dari kubu di Pulau Bare, dua kubu lain terletak di La Perouse, salah satunya, Fort Banks terletak di Cape Banks. Kemudahan ini merupakan sebahagian dari unit Pertahanan Tetap Komando Timur, ia dirancang dan diposisikan dengan cara yang memungkinkan untuk melindungi pendekatan ke Teluk Botani sekiranya terjadi serangan laut semasa tempoh Perang Dunia II. Henry Head Battery, yang dibina pada tahun 1892 - 1895, beroperasi hingga tahun 1910, ketika kubu tersebut menjadi usang. Bateri bersama dengan dua penempatan senjata dan pos pemerhatian telah digunakan semula untuk digunakan semasa Perang Dunia kedua.[23]

Senarai warisan[sunting | sunting sumber]

La Perouse mempunyai sejumlah laman web warisan, termasuk:

Trem[sunting | sunting sumber]

Bekas tram La Perouse bercabang dari Oxford Street di Taylor Square di Darlinghurst untuk berlari ke selatan di sepanjang Flinders Street, kemudian masuk ke reservasi tremnya sendiri di sebelah timur Anzac Parade di sebelah Taman Moore. Ia kemudian menuju ke tengah Anzac Parade melalui Maroubra Junction, dan Malabar ke terminal gelung balonnya di La Perouse. Di Malabar, satu baris bercabang untuk melayani Penjara Long Bay. Jalur ini berada di landasan berkembar. Jalur ini sampai ke La Perouse secara berperingkat dari tahun 1900 hingga 1902. The Loop adalah landasan bulat yang dibina sebagai sebahagian dari terminal trem Sydney di La Perouse. Penutupan disokong oleh NRMA, tetapi secara amnya bertentangan dengan pendapat umum. Walaupun begitu, penutupan menjadi dasar pemerintahan Buruh dan sistem ini dihentikan secara berperingkat, dengan penarikan perkhidmatan terakhir, ke La Perouse pada tahun 1961. Laluan ini mengikuti laluan bas semasa 394.

Jumlah penduduk[sunting | sunting sumber]

Menurut banci Australia 2016 Jumlah Penduduk, terdapat 399 orang di La Perouse.

  • Orang asli dan penduduk Pulau Selat Torres merangkumi 37.4% daripada populasi.
  • 76.4% orang dilahirkan di Australia dan 78.6% orang hanya berbahasa Inggeris di rumah
  • Sambutan yang paling umum untuk agama adalah Tanpa Agama (30.7% daripada populasi).[1]

Tarikan[sunting | sunting sumber]

Muzium La Perouse mengandungi peta, peralatan saintifik dan peninggalan yang ditemui dari penjelajah Perancis. Laluan berjalan kaki dari muzium ke Endeavour Lighthouse mempunyai pemandangan di seberang teluk ke laman Captain Cook's Landing Place. Monumen Lapérouse yang besar adalah sebuah tugu yang didirikan pada tahun 1825 oleh orang Perancis, yang terletak berhampiran dengan muzium.[27] Another memorial marks the grave of Father Receveur.[28] Pulau Bare yang diperkaya dihubungkan oleh jambatan kaki. Muzium ini pada mulanya dibina sebagai stesen kabel untuk menempatkan operasi kabel komunikasi telegraf dasar laut yang diletakkan antara Australia dan Nelson di New Zealand. Kabel ini juga berfungsi sebagai penghubung pertama dalam komunikasi telegraf antara New Zealand dan seluruh dunia. Setelah penghentian komunikasi telegraf, bangunan itu berfungsi sebagai rumah untuk anak-anak yatim yang dikendalikan oleh Salvation Army, dengan anak-anak yang bersekolah di La Perouse Public School ketika ini pertama kali dibuka pada awal 1950-an.[29][30]

Pengunjung dapat mengetahui tentang kepentingan penduduk asli dari orang Asli di kawasan itu, dengan demonstrasi melempar bumerang yang sering diadakan pada hujung minggu dan lawatan berpandu Orang Asli yang beroperasi dari Yarra Bay House selama seminggu. Artefak orang asli dihasilkan dan dijual oleh penduduk tempatan. The Snake Man of La Perouse mempunyai luaran pertunjukan reptilia juga merupakan daya tarikan pelancong di pit, di The Loop, pada petang Ahad. Pertunjukan reptilia dimulakan oleh Profesor legenda Fox pada akhir abad ke-19 dan dilanjutkan oleh George Cann sejurus selepas Perang Besar pada tahun 1918. Tradisi ini diteruskan oleh anggota keluarga Cann,[31] sehingga baru-baru ini, dan pengendali ular lain sejak itu.[perlu rujukan]

La Perouse mempunyai beberapa kafe dan restoran di sekitar kawasan bersejarah, berhampiran dengan Frenchmans Bay.

Kelab Golf New South Wales, links–, berada di La Perouse, menghadap ke Teluk Botany dan Laut Tasman.

Menyelam skuba[sunting | sunting sumber]

Kawasan di sekitar semenanjung La Perouse dianggap sebagai salah satu laman selam skuba terbaik di NSW.[perlu rujukan] Pulau Bare mempunyai sejumlah lokasi menyelam, beberapa di antaranya meliputi lebih dari 19 meter kedalaman. Terumbu di sekitar kawasannya luas. Terdapat juga sejumlah penyelaman di sekitar daratan di La Perouse.

Penyelam skuba di sini dapat melihat naga laut (ganas) yang biasa, Indianfish merah, pipy pipy dan kuda laut perut besar serta ikan yang biasanya dijumpai di lokasi menyelam di kawasan Sydney.

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

Penduduk terkenal[sunting | sunting sumber]

  • Lola Ryan (tahun 1925-2003), pekerja kerang
  • Emma Timbery (sekitar tahun 1842-1916), Pekerja shell dan ibu pemimpin Aborigin
  • Esme Timbery (lahir tahun 1931), pekerja kerang

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "La Perouse (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 17 December 2018. Sunting ini di Wikidata Bahan disalin dari sumber ini, yang terdapat di bawah Creative Commons Attribution 4.0 International License.
  2. ^ "A place called Gooriwal | At The Beach | NSW Migration Heritage Centre". www.migrationheritage.nsw.gov.au. Dicapai pada 5 April 2017.
  3. ^ "L'expédition de Lapérouse, 1785–1788". Canalacademie.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-01-16. Dicapai pada 3 June 2014.
  4. ^ Tench, Watkin; Fitzhardinge, L. F (1961). Sydney's first four years. Angus and Robertson, in association with the Royal Australian Historical Society.
  5. ^ Peter Dillon's report 1826
  6. ^ Captain John Hunter's Journal 1793
  7. ^ The voyage of Governor Phillip to Botany Bay-printed for John Stockdale 1789
  8. ^ Hill, David (2009). 1788 : the brutal truth of the First Fleet. William Heinemann. ISBN 978-1-74166-800-1.
  9. ^ Duyker, Edward (2011). Père Reçeveur: Franciscan, Scientist and Voyage with Lapérouse. Engadine, NSW: Dharawal Publications. ISBN 978-0-9870727-0-2.
  10. ^ "1788 Atlas du Voyage de Lapérouse | Australia's migration history timeline | NSW Migration Heritage Centre". Migrationheritage.nsw.gov.au. Dicapai pada 3 June 2014.
  11. ^ Wéry, Claudine (7 April 2005). "What news of Lapérouse?". The Guardian. London.
  12. ^ Lapérouse wreck identified in Solomon Is Diarkibkan 11 Mei 2005 di Wayback Machine
  13. ^ Wéry, Claudine (7 April 2005). "What news of Lapérouse?". London: Guardian Weekly. Dicapai pada 27 October 2012.
  14. ^ "Le mystère Laperouse: Vanikoro 2008: REPORT DE LA MISSION". Lemysterelaperouse.blogspot.com. 2008-05-03. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 July 2011. Dicapai pada 3 June 2014.
  15. ^ a b "operationlaperouse2008.fr". Diarkibkan daripada yang asal pada 21 October 2016. Dicapai pada 24 July 2010.
  16. ^ Vale Reece Discombe (1919-2007) - Pacific Manuscripts Bureau Newsletter, Room 4201, Coombs Building (9), Research School of Pacific and Asian Studies, The Australian National University, Canberra ACT 0200 Australia
  17. ^ "Launch of the "Lapérouse 2008" Operation". Eramet.fr. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 April 2012. Dicapai pada 3 June 2014.
  18. ^ "Launch of "Lapérouse 2008-Press Club de France to launch Operation Lapérouse 2008, attended by Admiral Jean-Louis Battet" Operation". Diarkibkan daripada yang asal pada 15 April 2012. Dicapai pada 24 July 2010.
  19. ^ Le mystère Lapérouse, enquête dans le Pacifique sud (Musée de la Marine - Paris)
  20. ^ "Macquarie Watchtower". Pangkalan data Warisan New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan.
  21. ^ Adele Horin (18 April 2010). "No Cann do any more as snake man farewells family tradition". The Sydney Morning Herald. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2014.<
  22. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollon, Angus & Robertson Publishers, 1990, Published in Australia ISBN 0-207-14495-8, page 149
  23. ^ "History". Nswgolfclub.com.au. Dicapai pada 3 June 2014.
  24. ^ "Bare Island Fort". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H00978. Dicapai pada 18 May 2018.
  25. ^ "La Perouse Mission Church". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01893. Dicapai pada 18 May 2018.
  26. ^ "Chinese Market Gardens". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01299. Dicapai pada 18 May 2018.
  27. ^ "La Perouse Memorial". Pangkalan data Warisan New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan.
  28. ^ "Tomb of pere le Receveur". Pangkalan data Warisan New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan.
  29. ^ "La Perouse Museum". Sydney.com. Dicapai pada 27 October 2012.
  30. ^ "Laperouse Museum". Museums & Galleries NSW. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-26. Dicapai pada 27 October 2012.
  31. ^ 1938-, Cann, John (24 Januari 2018). The last snake man : the remarkable true-life story of an Aussie legend and a century of snake shows. Sydney. ISBN 9781760630515. OCLC 1014018699.CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  32. ^ "The Sydney Morning Herald Blogs: Entertainment". Blogs.smh.com.au. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2020-04-20.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 33°59′35″S 151°14′36″E / 33.99306°S 151.24333°E / -33.99306; 151.24333