La vida es sueño

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
The Knight's Dream atau Life is a Dream, sebuah lukisan oleh pelukis Baroque Antonio de Pereda yang dipamerkan di Academia de S. Fernando, Madrid .
Hidup adalah impian . Gangsa relief, detail dari tugu untuk Calderón di Plaza de Santa Ana dalam Madrid (Kerja J. Figueras, 1878 ).

Life is a Dream adalah karya teater Pedro Calderon de la Barca yang dikeluarkan pada tahun 1635 dan tergolong dalam gerakan sastera orang Baroque . Tema utamanya adalah kebebasan manusia untuk mengatur kehidupannya, tanpa terbawa oleh takdir yang sepatutnya

Konsep kehidupan sebagai mimpi sangat lama, terdapat rujukan dalam pemikiran Hindu, mistik Parsi, moral Buddha, tradisi Judeo - Kristian dan falsafah Yunani . Itulah sebabnya ia bahkan dianggap sebagai topik sastera.

Menurut karya Plato, manusia hidup dalam dunia mimpi, kegelapan, tertawan di dalam gua di mana dia hanya dapat membebaskan dirinya dengan melakukan Kebaikan; barulah manusia akan berhenti dari perkara dan menjadi terang.

Pengaruh konsepsi Platonik ini dalam karya jelas: Sigismund tinggal di awal di dalam penjara, sebuah gua, di mana dia tetap berada dalam kegelapan paling lengkap kerana kejahilan dirinya; hanya apabila dia dapat mengetahui siapa dia, adakah dia dapat mencapai kemenangan, cahaya. Calderón, dengan sepenuhnya, mengadopsi bentuk drama falsafah untuk menangani sebilangan besar tema pertemuan dalam fokus ini dan dalam topik sastera ini, platonis di akar baratnya