Lambeosaurus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Lambeosaurus
Julat zaman: 76–75 Ma
Zaman Batu Kapur Akhir
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Superorder:
Order:
Keluarga:
Genus:
Lambeosaurus

Parks, 1923
Spesies jenis
Lambeosaurus lambei
Parks, 1923
Spesie
Sinonim
  • Didanodon
    Osborn, 1902
  • Procheneosaurus
    Parks, 1920
  • Tetragonosaurus
    Parks, 1931

Lambeosaurus (/ ˌlæmbioʊˈsɔːrəs / LAM-bee-o-SAWR-əs; yang bermaksud "kadal Lambe") adalah genus dinosaur hadrosaurid yang hidup kira-kira 75 juta tahun yang lalu, dalam tempoh Akhir Kapur (peringkat Campanian) Amerika Utara. Dinosaur herbivora bipedal / quadrupedal ini terkenal dengan lambang kranial berongga khasnya, yang pada spesies terkenal menyerupai kapak. Beberapa spesies yang mungkin telah dinamakan, dari Kanada, Amerika Syarikat, dan Mexico, tetapi hanya dua spesies Kanada yang diakui sah.

Bahan yang berkaitan dengan genus pertama kali dinamakan oleh Lawrence Lambe pada tahun 1902. Lebih dari dua puluh tahun kemudian, nama moden diciptakan pada tahun 1923 oleh William Parks, untuk menghormati Lambe, berdasarkan spesimen yang lebih baik diawetkan. Genus ini mempunyai sejarah taksonomi yang rumit, sebahagiannya kerana hadrosaurid jambul bertubuh kecil yang kini diakui sebagai remaja dianggap sebagai genera dan spesies mereka sendiri. Pada masa ini, pelbagai tengkorak yang ditugaskan untuk jenis spesies L. lambei ditafsirkan sebagai menunjukkan perbezaan usia dan dimorfisme seksual. Lambeosaurus berkait rapat dengan Corythosaurus yang lebih terkenal, yang terdapat di batuan yang lebih tua, serta genera Hypacrosaurus dan Olorotitan yang kurang terkenal. Semuanya mempunyai puncak yang tidak biasa, yang kini secara umum dianggap telah menjalankan fungsi sosial seperti pembuatan suara dan pengakuan.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.