Lampu LED

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lampu LED 230-volt LED, dengan asas E27 (10 watts, 806 lumen)
Bola lampu filamen LED 230 volt, dengan asas E27. Filamen kelihatan sebagai lapan garisan menegak kuning.
Pelbagai jenis lampu LED yang boleh didapati secara komersial pada tahun 2010 sebagai pengganti untuk mentol skru, termasuk lampu limpah (kiri), lampu ringan (pusat), lampu rumah (pusat kanan dan bawah), dan lampu aksen rendah (kanan) aplikasi
Modul LED 80W COB (daripada Chip-On-Board) dari luminair cahaya perindustrian, terma terikat kepada sink haba

Lampu LED ialah cahaya elektrik untuk digunakan dalam lekapan cahaya yang menghasilkan cahaya menggunakan diod pemancar cahaya (LED). Lampu LED mempunyai jangka hayat dan kecekapan elektrik yang beberapa kali lebih besar daripada lampu pijar, dan jauh lebih cekap daripada kebanyakan lampu pendarfluor,[1][2][3] dengan beberapa cip LED mampu memancarkan sehingga 303 lumens per watt (seperti yang diklaim oleh Cree dan beberapa pengeluar LED yang lain).[4] Walau bagaimanapun, lampu LED tidak akan menjadi cekap seperti cip LED yang digunakan, disebabkan oleh kerugian dari pemandu LED yang dikehendaki menggunakan LED pada voltan utama (atau pada bekalan utama). Lampu LED komersial yang paling cekap mempunyai kecekapan 200 lumen per watt (lm/w).[5][6][7] Cip yang dikendalikan secara komersil mempunyai kecekapan lebih daripada 220 lm / w (lihat rencana LED). Pasaran lampu LED dijangka berkembang lebih daripada dua belas kali ganda dalam dekad yang akan datang, dari $ 2 bilion pada awal tahun 2014 menjadi $ 25 bilion pada tahun 2023, kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak 25%.[8] Sehingga 2016, LED menggunakan hanya kira-kira 10% daripada tenaga yang memerlukan lampu pijar.[9]

Sama seperti lampu pijar dan tidak seperti kebanyakan lampu pendarfluor (contohnya tiub dan lampu pendarfluor padat atau CFL), LED datang ke kecerahan penuh tanpa memerlukan masa pemanasan; kehidupan lampu neon juga dikurangkan dengan menukar dan mematikan kerap.[10] Kos awal LED biasanya lebih tinggi. Degradasi bahan pewarna LED dan pembungkusan mengurangkan keluaran cahaya pada beberapa tahap dari masa ke masa.

Sesetengah lampu LED dibuat untuk penggantian drop-serasi yang serasi secara langsung untuk lampu pijar atau pendarfluor. Pembungkusan lampu LED boleh menunjukkan keluaran lumen, penggunaan kuasa dalam watt, suhu warna dalam kelvin atau keterangan (cth. "Putih hangat", "putih sejuk" atau "siang"), julat suhu operasi, dan kadang-kadang watts bersamaan dengan pijar lampu keluaran bercahaya yang serupa.

Kebanyakan LED tidak memancarkan cahaya dalam semua arah, dan ciri-ciri arahnya mempengaruhi reka bentuk lampu, walaupun lampu omnidirectional yang memancarkan cahaya ke atas sudut 360 ° menjadi lebih biasa. Output lampu LED tunggal kurang dari lampu neon pijar dan padat; dalam kebanyakan aplikasi pelbagai LED digunakan untuk membentuk lampu, walaupun versi berkuasa tinggi menjadi tersedia.

LED, seperti namanya, beroperasi sebagai dioda dan dijalankan pada arus terus (DC), manakala arus utama adalah arus gelangsar (AC) dan biasanya pada voltan jauh lebih tinggi daripada yang boleh diterima oleh LED. Walaupun lampu LED voltan rendah tersedia, lampu LED boleh mengandungi litar untuk menukar AC utama ke DC pada voltan yang betul. Litar ini mengandungi penerus, kapasitor dan mungkin mempunyai komponen elektronik yang aktif, yang mungkin atau mungkin tidak membenarkan lampu dimalapkan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "How Energy-Efficient Light Bulbs Compare with Traditional Incandescents". energy.gov. Dicapai pada 4 February 2018.
  2. ^ "CFLs vs. LEDs: The Better Bulbs". greenamerica.org. Dicapai pada 31 August 2016.
  3. ^ "Lightbulb Efficiency Comparison Chart". greatercea.org. Dicapai pada 4 February 2018.
  4. ^ "LEDs Will Get Even More Efficient: Cree Passes 300 Lumens Per Watt". forbes.com. Dicapai pada 31 August 2016.
  5. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-07-29. Dicapai pada 2018-08-02.
  6. ^ https://www.philips.com/consumerfiles/newscenter/main/design/resources/pdf/Inside-Innovation-Backgrounder-Lumens-per-Watt.pdf
  7. ^ https://newatlas.com/philips-lighting-dubai-municipality-dubai-lamp/45788/
  8. ^ Jacques, Carole (28 January 2014) LED Lighting Market to Grow Over 12-Fold to $25 Billion in 2023, Lux Research
  9. ^ Bergesen, Joseph D.; Tähkämö, Leena; Gibon, Thomas; Suh, Sangwon (2016). "Potential Long-Term Global Environmental Implications of Efficient Light-Source Technologies". Journal of Industrial Ecology. 20 (2): 263. doi:10.1111/jiec.12342.
  10. ^ Damir, B (2012). "Longevity of light bulbs and how to make them last longer". RobAid. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 August 2015. Dicapai pada 10 August 2015. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]