Lampu isyarat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Lampu lalu lintas)
Lampu isyarat dengan penentu waktu
Lampu isyarat pejalan kaki

Lampu isyarat adalah suatu alat pemberi isyarat yang ditempatkan di persimpangan jalan, lintasan pejalan kaki, atau lokasi-lokasi lain untuk menunjukkan keadaan aman untuk mengendarai atau berjalan sesuai dengan kod warna sejagat (dan suatu urutan atau simbol sampingan yang persis bagi pelintas jalan yang menderita buta warna). Kod ini digunakan secara sejagat di mana tiga warna utama diterapkan:

  • Lampu hijau: Meneruskan perjalanan sekiranya tiada halangan.
  • Lampu kuning: Bersedia untuk berhenti; perjalanan diteruskan jika berada dalam kawasan tidak selamat untuk berhenti.
  • Lampu merah: Berhenti.

Saya tidak akan meninggalkan sesiapa pun

Pengendalian[sunting | sunting sumber]

Lampu-lampu ini pada umumnya dioperasikan dengan menggunakan tenaga elektrik. Namun, saat ini sudah perkembangan teknologi lampu lalu lintas dengan tenaga suria.

Suatu plat tekanan dipasangkan bawah jalan raya terhubung pada lampu agar pemasaan dapat dikira mengukur kenderaan yang memijak untuk menentukan tempoh pembenaran kenderaan sebelum isyarat berhenti yang seterusnya.[1] Sistem pengendalian lampu dikatakan baik jika lampu yang terpasang dapat berjalan baik secara automatik dan dapat menyesuaikan diri dengan kepadatan lalu lintas pada tiap-tiap jalur. Sistem ini disebut sebagai actuated controller.

Kemudahan untuk pelintas bernetra terhad[sunting | sunting sumber]

Terdapat model lampu tertentu di mana sistem penggera dipasangkan untuk mengisyaratkan pelintas yang kurang berpenglihatan baik (atau separa buta) agar dapat bertindak mengikut arahan diisyaratkan. Lampu isyarat di United Kingdom menggunakan lintasan membunyikan secara segera untuk menggalakkan pelintas berjalan[2] manakala lampu isyarat di Jepun mempunyai tiga bunyi berupa kicauan burung untuk isyarat berbeza.[3] Lampu di Amerika Syarikat pula akan terpasang rakaman suara mengarahkan pelintas berjalan pada nyalaan lampu hijau.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sistem pengaturan lampu lalu lintas kali pertama diperkenalkan di England, iaitu di daerah Westminster pada 10 Disember 1868, di mana lampu isyarat ini menggunakan lampu gas dan perlu dikendalikan secara manual.[4] Penggunaannya tidak bertahan lama, kerana gas tersebut mudah meledak. Seawal 1912, lampu isyarat elektrik pertama digunakan di Salt Lake City, Utah, Amerika Syarikat. Kemudian pada tahun 1918 di New York, sebuah sistem lampu isyarat sebagai pengendali untuk mengawal lampu lalu lintas diperkenalkan dengan penggunaan lampu 3 warna.

Sistem lampu isyarat berkait kali pertama digunakan di Salt Lake City pada 1917, dengan enam simpang yang dikawal menggunakan suis manual. Pada tahun 1926 di Wolverhamton, England, sistem pengaturan lampu isyarat automatik dicuba untuk kali pertamanya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sessions, Gordon M. (1971). Traffic devices: historical aspects thereof. Washington: Institute of Traffic Engineers. m/s. 135, 141, 143. OCLC 278619.
  2. ^ "Types of Pedestrian Crossing in the UK". 2pass.co.uk.
  3. ^ "横断歩道、減る「通りゃんせ」 音響信号「ピヨピヨ」化:朝日新聞デジタル". 朝日新聞デジタル (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 1 September 2020.
  4. ^ Thames Leisure. "12 Amazing Facts About London" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-01-07. Dicapai pada 25 Januari 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]