Lapan Wilayah Korea

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Peta Lapan Wilayah Korea.
Lapan Wilayah
Hangul팔도
Hanja
Perumian SemakanPaldo
McCune–ReischauerP'alto

Semasa Dinasti Joseon, Korea telah dibahagikan kepada lapan wilayah (do; ; ). Sempadan lapan wilayah kekal tidak berubah selama kira-kira 480 tahun dari 1413 hingga 1895, dan membentuk paradigma geografi yang masih dicerminkan hari ini dalam bahagian pentadbiran, dialek, dan perbezaan serantau di Semenanjung Korea. Nama semua lapan wilayah masih dikekalkan pada hari ini, dalam satu bentuk atau yang lain. Lapan wilayah sejarah ini membentuk kedua-dua Korea Utara dan Korea Selatan, dan tidak boleh dikelirukan dengan lapan wilayah yang membentuk Korea Selatan searang.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Wilayah sebelum 1895[sunting | sunting sumber]

Pada 1413 (tahun ke-13 pemerintahan Raja Taejong), sempadan timur laut Korea telah dilanjutkan hingga Sungai Tumen. Negara ini telah disusun semula menjadi lapan wilayah: Chungcheong, Gangwon, Gyeonggi, Gyeongsang, Jeolla, P'unghae (dinamakan semula Hwanghae pada 1417), P'yŏngan, dan Yŏnggil (akhirnya dinamakan semula Hamgyŏng pada 1509).

Daerah pada 1895-96[sunting | sunting sumber]

Selama hampir 500 tahun, sistem lapan wilayah kekal hampir tidak berubah. Pada tahun 1895 (tahun ke-32 pemerintahan Raja Gojong), sistem wilayah berusia abad lima dihapuskan. Pada 26 Mei tahun itu—sebagai sebahagian daripada Pembaharuan Gabo—negara ini telah dibahagkan semula kepada 23 daerah, masing-masing dinamakan sempena bandar atau daerah yang pernah menjadi ibu kotanya.

(Setiap nama daerah di senarai berikut pautan kepada rencana wilayah tempat daerah itu ditubuhkan, dan di mana maklumat lebih lanjut tentang daerah itu disediakan):

Wilayah dipulihkan pada 1896[sunting | sunting sumber]

Sistem baru daerah tidak bertahan lama apabila satu tahun kemudian, pada 4 Ogos 1896 (tahun ke-33 Raja Gojong), bekas lapan wilayah telah dipulihkan, dengan lima daripada mereka (Chungcheong, Gyeongsang, Jeolla, Hamgyŏng, and P'yŏngan), dibahagikan bahagian kepada utara dan selatan, untuk membentuk sejumlah 13 wilayah. Struktur ini kekal tidak berubah keseluruhan hayat Empayar Korea (1897–1910) dan Zaman Jajahan Jepun (1910–1945). Sejak akhir Perang Dunia II dan pembahagian Korea pada tahun 1945, bandar-bandar khas dan kawasan pentadbiran dan beberapa wilayah baru telah ditambah dalam kedua-dua Korea Selatan dan Korea Utara.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]