Lapangan Terbang Sentani

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lapangan Terbang Sentani

Bandar Udara Sentani
Lapangan Terbang Sentani bagi Jayapura
  • IATA: DJJ
  • ICAO: WAJJ
    Lapangan Terbang Sentani is located in Bumi
    Lapangan Terbang Sentani
    Lapangan Terbang Sentani (Bumi)
    Lokasi lapangan terbang di Papua
Rumusan
Jenis lapangan terbangAwam
Hak milikKerajaan Jayapura
DestinasiJayapura, Province Papua, Indonesia
Ketinggian AMSL289 kaki / 88 m
Koordinat02°34′37″S 140°30′58″E / 2.57694°S 140.51611°E / -2.57694; 140.51611
Landasan
Arah Panjang Permukaan
m ft
12/30 2,500 8,200 Asfalt
Sumber: DAFIF[1][2]
Lion Air di lapangan Terbang Sentani, Jayapura
Batavia Air di lapangan Terbang Sentani, Jayapura

Lapangan Terbang Sentani yang mempunyai kod WAJJ merupakan sebuah lapangan terbang di Indonesia. Lapangan Terbang Sentani (Indonesia: Bandar Udara Sentani) (IATA: DJJICAO: WAJJ) merupakan lapangan terbang di Jayapura,[1] ibu kota province Papua, Indonesia, di pulau New Guinea. Nama lapangan terbang ini diambil dari Tasik Sentani berhampiran.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Lapangan Terbang Sentani merupakan sebahagian dari kemudahan American yang besar di Hollandia, yang dibebaskan dari Jepun oleh pasukan pasukan petugas afimbia Amerika nama Kod Operation Reckless pada 22 April 1944.

Kawasan ini dijajah Jepun pada April 1942, dan menjelang 10 Oktober 1943, pihak Jepun telah membina kompleks besar dengan dua landasan: landasan barat sepanjang 4,500 ft dan landasan selatan kedua sepanjang 6,200 ft x 340 ft. Terdapat 24 perlindungan pesawat pengebom besar ke barat landasan, dan tambahan 27 ke barat landasan, disambung dengan jalan rayap ke dua landasan. Pertahanan anti pesawat termasuk 4 meriam ringan yang kemudiannya dipertingkatkan. Lapangan terbang ini teruk berlopak akibat serangan pengeboman Amerika.

Sebaik sahaja dikawal oleh Amerika, lapangan terbang ini kembali dibina dan menjadi pangkalan kawal dan perintah dengan sejumlah besar unit operasi menerbangkan misi tempur dengan pejuang dan pengebom beroperasi dari kawasan tersebut. Kemudahan Amerika terdiri dari tiga pangkalan udara tentera: Hollandia, Sentani dan Cyclops Aerodrome.

Pada penghujung perang lapangan terbang Hollandia ditinggalkan tetapi dalam keadaan baik sehingga hari ini. Sebahagian dari kompleks adalah landasan Cyclops yang hanya memiliki landasan tunggal, yang dibina oleh pihak Jepun. Ia terkenal kerana ia berfungsi sebagai ibu pejabat MacArthur di Hollandia. Hari ini Lapangan udara Cyclops semak, ditinggalkan sejak perang. Sebahagian darinya dibangunkan menjadi bandar Sentani.

Lapangan Terbang Sentani hanyalah sebahagian kompleks yang masih digunakan sebagai lapangan terbang hari ini. Ia menjadi sebahagian dari pintu masuk utama ke bahagian Indonesian pulau tersebut.

Unit USAAF utama yang ditempatkan di Hollandia[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

  1. ^ a b Airport information for WAJJ from DAFIF (effective October 2006)
  2. ^ Maklumat lapangan terbang mengenai DJJ di Great Circle Mapper. Sumber: DAFIF.