Lapangan Terbang Taiping, Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Lapangan Terbang Tekah)
Taiping Airport

Lapangan Terbang Taiping
太平机场
தைப்பிங் விமான நிலையம்
Rumusan
Jenis lapangan terbangAwam / Ketenteraan
PengendaliKementerian Pertahanan Malaysia (MINDEF)
DestinasiTaiping, Negeri Perak, Malaysia
Ketinggian AMSL40 kaki / 12 m
Koordinat04°51′59″N 100°42′55″E / 4.86639°N 100.71528°E / 4.86639; 100.71528
Peta
Lapangan Terbang Taiping, Malaysia is located in Bumi
Lapangan Terbang Taiping, Malaysia
Lapangan Terbang Taiping, Malaysia (Bumi)
Landasan
Arah Panjang Permukaan
m ft
18/36 1,320 4,330 Tarmac / Rumput
Sumber : AIP Malaysia[2]

Lapangan Terbang Taiping (IATA: TPGICAO: WMBI) ialah sebuah lapangan terbang di Taiping, Malaysia. Ia terletak di Thomson Road, Tekah dan juga diketahui sebagai Lapangan Terbang Tekah. Lapangan terbang ini dibina dalam awal tahun 1929,lapangan yang membenarkan kapalterbang mendarat dan berlepas, merupakan yang pertama di negeri Perak dan yang pertama di Semenanjung Malaysia. Lapangan ini hanya membenarkan dan dapat membenarkan kapal terbang jenis Fokker sahaja, ini disebabkan landasan lapangan terbang disini adalah pendek, dan ia tidak sesuai untuk jenis kapal terbang yang moden.

Dalam bulan Februari 2007, lapangan terbang ini telah dipilih oleh Global Flying Hospital untuk menjadi pusat mereka. Kemudianya, keputusan pemilihan untuk lapangan ini telah dibatalkan dan ia dianggap sebagai satu kesilapan, pembatalan ini dilakukan oleh Neil Newton, Ketua Global Flying Hospital, mereka telah memilih Lapangan Terbang Subang untuk membekal bekalan perubatan kepada lebih 100 buah negara.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kapal terbang Fokker

Lapangan Terbang Taiping, merupakan yang tertua dibangunkan di Malaysia. Ia telah dibina dalam zaman penjajahan British, iaitu dalam tahun 1929, bagi kegunaan bukan bentuk ketenteraan. Dalam tahun yang sama, Lapangan Terbang Alor Star juga dibina. Setelah pencambahan pembinaan lapangan terbang di Singapura, Selangor dan Pulau Pinang, Lapangan Terbang Taiping mula hilang keutamaanya.

Pada 22 Ogos 2014, sebuah helicopter tentera EC725 Super Cougar milik Tentera Udara Diraja Malaysia yang membawa seorang jenazah mangsa Penerbangan 17 Penerbangan Malaysia selamat tiba di Lapangan terbang Taiping pada 12:35 Tengah Hari untuk pengebumian mangsa tersebut di Tanah Perkuburan Islam Al-Hidayah, Assam Kumbang.

Terminal[sunting | sunting sumber]

untuk masa kini Lapangan Terbang Taiping, Malaysia, hanya memiliki 1 Terminal, dan Terminal tersebut digunakan untuk Kegiatan Operasional non sivil.

Destinasi[sunting | sunting sumber]

Lapangan Terbang Taiping, Malaysia, tidak memiliki destinasi Berjadual.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

untuk boleh menuju ke Lapangan Terbang Taiping, Malaysia, bisa menggunakan Kereta Persendirian / menggunakan Perkhidmatan Teksi.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Maklumat lapangan terbang mengenai TPG di Great Circle Mapper
  2. ^ a b AIP Malaysia: Index to Aerodromes di Department of Civil Aviation Malaysia

Pautan luar[sunting | sunting sumber]



Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.