Laporan Brereton

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Laporan Siasatan Afghanistan Merinyu Besar Angkatan Pertahanan Australia
Fail:Brereton Report cover.jpg
Nama asliInspector-General of the Australian Defence Force Afghanistan Inquiry Report
LokasiAfghanistan
Tarikh2005 (2005)–2016 (2016)
Jenis serangan
Government report, acara Sunting ini di Wikidata
Kematian39+
Pelaku25 Angkatan Pertahanan Australia kakitangan
Laman sesawang
afghanistaninquiry.defence.gov.au
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Laporan Siasatan Afghanistan Merinyu Besar Angkatan Pertahanan Australia, biasanya dikenali sebagai Laporan Brereton, ialah laporan tentang jenayah perang yang dilakukan oleh Angkatan Pertahanan Australia (ADF) semasa Perang di Afghanistan antara tahun 2005 dan 2016.[1] Penyiasatan ini dipimpini oleh Mejar Jeneral Paul Brereton. Suruhanjaya bebas tersebut dimulakan oleh Merinyu Besar Angkatan Pertahanan Australia pada tahun 2016, dan selepas penyiasatan yang lama,[2] menghantar laporan akhirnya pada 6 November 2020. Versi disunting telah dikeluarkan kepada awam pada 19 November 2020.[3]

Laporan tersebut menemui bukti 39 pembunuhan orang awam dan banduan oleh (atau pada arahan) ahli-ahli pasukan khas Australia, yang kemudiannya disembunyikan oleh kakitangan ADF.[4][5][6] Laporan tersebut menyatakan 25 kakitangan ADF personnel terlibat dalam pembunuhan, termasuk mereka yang merupakan "alat tambahan" kepada kejadian tersebut.[7] Pembunuhan yang menyalahi undang-undang tersebut dibincangkan oleh laporan tersebut bermula pada tahun 2009, dengan kebanyakannya berlaku pada tahun 2012 dan 2013.[8]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Afghanistan Inquiry". Department of Defence.
  2. ^ Doran, Matthew (2020-02-25). "Secret Defence probe into alleged unlawful killings by Australian special forces in Afghanistan enters final stages". ABC News. Dicapai pada 2020-11-23.
  3. ^ "Afghanistan Inquiry FAQs". Department of Defence.
  4. ^ Doran, Matthew (2020-11-19). "Afghanistan war crimes report released by Defence Chief Angus Campbell includes evidence of 39 murders by special forces". ABC News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-11-19.
  5. ^ "Paul Brereton inquiry uncovers list of alleged Australian war crimes in Afghanistan". 7NEWS.com.au (dalam bahasa Inggeris). 2020-11-19. Dicapai pada 2020-11-23.
  6. ^ Knaus, Christopher (2020-11-19). "Australian special forces involved in murder of 39 Afghan civilians, war crimes report alleges". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0261-3077. Dicapai pada 2020-11-19.
  7. ^ Hitch, Georgia (2020-11-19). "What war crimes did Australian soldiers commit in Afghanistan and will anyone go to jail?". ABC News. Dicapai pada 2020-11-19.
  8. ^ "Afghanistan Inquiry: Australian war crimes 'made me physically ill', says Defence Minister Linda Reynolds". Perth Now. 2020-11-20. Dicapai pada 2020-11-21.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "7News2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ABC3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ABC4" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ABC6" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ABC7" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ABC8" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "AlJazeera1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "AustralianTimes1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BBC1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CanberraTimes1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CanberraTimes2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CanberraTimes3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Conversation1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Guardian2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Guardian3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Inquiry1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Mandarin1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RedCross1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RedCross2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Reddit1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Reuters1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "UN1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "YoungWitness1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Australian Defence Force