Lawless Lawyer

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lawless Lawyer
Fail:Lawless Lawyer-poster.jpg
Promotional poster
Juga dikenali sebagai
Lawless Attorney
Genre
PenciptaStudio Dragon[1]
Ditulis olehYoon Hyun-ho
PengarahKim Jin-min
Dibintangi oleh
Negara asalSouth Korea
BahasaKorean
Bilangan episod16
Penerbitan
Penerbit eksekutif
Pemasangan kamera
Single-camera
Tempoh siaran60 mins
Syarikat penerbitan
Logos Film[1]
Syarikat pengedaran
tvN
Penyiaran
Saluran asaltvN
Format gambar1080i (HDTV)
Format audioDolby Digital
Siaran asal12 Mei 2018 (2018-05-12) – 1 Julai 2018 (2018-07-01)
Pautan luar
Laman sesawang

Lawless Lawyer ( Hangul무법 변호사; RRMubeop Byeonhosa) adalah satu siri televisyen thriller undang - undang yang bersiaran pada tahun 2018 dan dibintangi Lee Joon-gi, Seo Ye-ji , Lee Hye-young dan Choi Min-soo . Siri ini ditulis oleh Yoon Hyun-Ho dan diarahkan oleh Kim Jin-Min. [2] Siri ini ditetapkan di kota fiksyen Kisung [3] yang digambarkan sebagai tidak mempunyai undang-undang dan korup.

Siri ini mengisahkan watak-watak Bong Sang-pil dan Ha Jae-yi yang membentuk Firma Undang-undang Lawless. Sang-pil, bekas ahli gangster yang menjadi peguam, berusaha untuk membalas dendam untuk ibunya dan memerangi mereka yang mempunyai kuasa mutlak. Beliau sering menggunakan tangan dan lengannya serta kelemahan dalam sistem undang-undang untuk mencapai matlamatnya. [4] Ha Jae-yi adalah seorang peguam yang berintegriti tinggi yang bekerja dengan Sang-pil selepas beliau digantung kerana menyerang seorang hakim. [3] Bersama-sama, mereka menggunakan undang-undang untuk memerangi keadilan terhadap hakim korup Cha Moon-sook dan rakan-rakannya.

Drama ini mula ditayangkan di saluran tvN pada 12 Mei 2018. [3] Ia berakhir pada pada 1 Julai 2018 dengan penyiaran episod ke-16. Siri ini menjadi hit komersil dan menjadi salah satu drama Korea yang paling tinggi kadar tontonan dalam sejarah televisyen kabel . [5]

Plot[sunting | sunting sumber]

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

18 tahun sebelum peristiwa dalam siri ini, Cha Moon-sook telah membunuh seorang lelaki yang kritikal terhadap ayahnya yang sudah mati. Beliau kemudian memerintahkan gangster Ahn Oh-joo untuk menutupnya. Peguam Cho Jin-ae mendapati kebenaran kejadian itu kerana gambar yang diambil oleh Noh Hyung-joo. Oh-joo membunuh Jin-ae tetapi anaknya, Sang-pil yang masih kecil melarikan diri dengan bantuan Hyung-joo. Sang-pil melarikan diri ke bapa saudaranya, Choi Dae-woong, yang merupakan gangster di Seoul. Hyung-joo terpaksa meninggalkan suami dan anak perempuannya, Ha Jae-yi untuk melarikan diri ke luar negara. Moon-sook kemudian menjadi hakim yang terkenal dan dilihat sebagai tonggak masyarakat. Oh-joo menjadi ketua perbadanan besar dan menjadi kaya. Sang-pil dan Jae-yi menjadi peguam di bandar Seoul.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Sang-pil kembali ke Kisung untuk membawa mereka yang bertanggungjawab di atas kematian ibunya ke muka pengadilan. Beliau mengambil alih perniagaan pinjaman wang dan menukarkannya ke Firma Undang-Undang Lawless. Jae-yi digantung sebagai peguam kerana menyerang seorang hakim, kehilangan pekerjaannya, dan juga pulang ke Kisung. Beliau tidak lama kemudian bekerja untuk Sang-pil, dan kemudian menjadi rakan kongsinya selepas penggantungan beliau tamat. Selepas mempelajari kebenaran tentang Moon-sook, beliau menyertai Sang-pil dalam usaha mengejar keadilan untuk ketidakadilan yang berlaku keatas kedua ibu-ibu mereka. Bersama-sama, mereka menggunakan undang-undang untuk melawan Moon-sook dan rakan-rakannya. Lama kelamaan, mereka jatuh cinta.

Moon-sook, Oh-joo, dan rakan-rakan mereka menentang Firma Undang-Undang Lawless. Mereka memalsukan kes mahkamah, membunuh Dae-woong sambil memfitnah Sang-pil, dan menyerang Jae-yi. Sementara itu, mereka semakin berpengaruh dan membina kuasa politik. Oh-joo menjadi datuk bandar Kisung dan Moon-sook dicalonkan untuk ketua hakim di Mahkamah Agung. Walaupun terdapat halangan dalam perjalanan mereka, Sang-pil dan Jae-yi berjaya mendedahkan jenayah Moon-sook. Moon-sook dan rakan-rakannya berakhir di penjara, sementara Oh-joo bunuh diri. Jae-yi dan Sang-pil kemudian kembali ke Seoul untuk membantu Pendakwa Cheon Seung-beom melawan pegawai-pegawai korup.

Senarai Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon Utama[sunting | sunting sumber]

  • Lee Joon-gi sebagai Bong Sang-pil - bekas ahli gangster yang menjadi peguam yang mengambil kesempatan daripada kelemahan dalam undang-undang dan mempunyai kadar kemenangan yang sangat baik. [6] Dilahirkan di Kisung, tetapi dibesarkan oleh bapa saudaranya Dae-woong di Seoul selepas ibunya dibunuh. Sebagai ahli kumpulannya, beliau menjadi pejuang yang sangat baik. Sebelum menjadi seorang peguam, beliau menghabiskan masa di dalam penjara untuk aktiviti gengnya. Menurut pelakon Lee Joon-gi, karakter tersebut telah menjalani kehidupan yang susah. [3] Walaupun kini seorang peguam, beliau tidak takut menggunakan tangannya dan rangkaian gengnya yang lama apabila diperlukan untuk sesebuah kes. Beliau ditakrifkan oleh hasratnya untuk mendapatkan keadilan untuk ibunya dan kesetiaannya kepada Jae-yi. Beliau mempercayai Jae-yi sepenuhnya, walaupun nyawa, kebebasan, atau pekerjaannya ditaruhkan.
    • Lee Ro-woon sebagai Bong Sang-pil muda
  • Seo Ye-ji sebagai Ha Jae-yi - seorang peguam berintegriti tinggi yang akhirnya digantung selepas menyerang seorang hakim. [7] Dibesarkan oleh bapanya selepas kehilangan ibunya. Sebelum kembali ke Kisung, beliau menganggap Moon-sook sebagai seorang contoh model yang baik. [8] Walau bagaimanapun, setelah mengetahui kebenarannya, beliau terus-menerus mencari keadilan untuk ibunya dan Sang-pil. Pelakon Seo Ye-ji menggambarkan karakter ini sebagai tidak dapat menahan kemarahannya, [9] beliau tidak mundur ketika berada dalam laluan yang benar. Sebagai seorang wanita yang kuat dan berdikari, beliau adalah pasangan yang berada dalam aras yang sama dengan Sang-pil dan melindungi orang yang dicintainya. Beliau setia kepada Sang-pil walaupun orang lain, seperti bapanya, menentang hubungan dengannya.
  • Lee Hye-young sebagai Cha Moon-sook - seorang hakim kanan yang sangat dihormati tetapi korup dan tamak. Beliau kelihatan mulia, penyayang, dan adil. Walau bagaimanapun, beliau tidak takut akan sebarang tindakan yang melindungi kedudukannya. [10] Beliau telah mengarahkan pembunuhan, memalsukan perbicaraan, menjalankan kempen amal yang penuh dengan rasuah demi matlamat sendiri, dan memilih pemimpin bandar. Menjadi dalang dalam siri ini, beliau memanipulasi orang lain dengan mudah. [11] Beliau adalah lawan yang hebat bagi sesiapa yang melawannya dan tidak menunjukkan penyesalan terhadap tindakannya yang lalu.
  • Choi Min-soo sebagai Ahn Oh-joo - seorang bekas gangster, beliau juga menjadi bos sebuah syarikat besar dan Datuk Bandar Kisung. Beliau adalah seorang lelaki yang berbahaya dan tidak bertanggungjawab yang cuba menyembunyikan masa lalunya yang hodoh dan diri beliau yang sebenar. [11] Walaupun beliau berhasrat untuk menjauhkan diri dari rakan-rakan lama, beliau masih menggunakan mereka untuk melindungi matlamatnya. Suatu masa dahulu merupakan seorang tukang suap yang setia kepada bapa Moon-sook, beliau akhirnya menyokong Moon-sok. Beliau berkarisma dan mudah meyakinkan orang lain untuk melakukan bidaannya. [9] Ditakrifkan oleh cita-cita tinggi dan cintanya untuk wang, beliau akan melakukan apa saja untuk mendapatkan kedudukan yang lebih tinggi dalam kehidupan. [12]

Pelakon Pembantu[sunting | sunting sumber]

Firma Undang-Undang Lawless[sunting | sunting sumber]

  • Kim Byung-hee sebagai Tae Kwang-soo - seorang bekas gangster yang menguruskan pasukan lapangan di firma undang-undang. Kehidupannya diselamatkan oleh Sang-pil, yang kemudiannya dipenjarakan kerana melakukannya. Sejak itu, beliau sangat setia kepada Sang-pil, dan tidak teragak-agak untuk melakukan apa sahaja yang diminta. Sebagai bekas gangster, beliau mempunyai beberapa kemahiran melawan, tetapi juga kemahiran yang baik dengan teknologi. Beliau bertekad untuk belajar undang-undang dan menjadi peguam.
  • Lim Ki-hong sebagai Keum Kang - bekas pengurus syarikat pinjaman wang yang menjadi Firma Undang-Undang Lawless. Beliau terus bekerja di firma itu dan sering memimpin dalam aktiviti lapangan. Walaupun tidak mahir seperti orang lain dalam firma itu, beliau memberikan usaha penuh kepada tugasnya. Beliau pernah memutuskan untuk belajar undang-undang tetapi menyerahkannya selepas berasa susah untuk untuk memahami buku undang-undang.
  • Seo Ye-hwa sebagai Keum Ja - saudara perempuan Keum Kang, beliau disewa di firma undang-undang selepas menunjukkan kecekapannya. Beliau baik dengan angka, dan dapat menentukan nilai sesuatu dengan cepat. Selalunya beliau adalah kunci kejayaan pasukan lapangan. Tidak takut untuk bercakap fikirannya dan berkongsi perasaannya, beliau juga tidak mudah malu. Beliau tertarik dengan peguam dan mempunyai keinginan untuk berkahwin dengan mereka satu hari nanti.

Orang-orang di sekitar Cha Moon-sook[sunting | sunting sumber]

  • Yeom Hye-ran sebagai Nam Soon-ja - Pembantu Moon-sook. Walaupun tidak secara rasmi memegang jawatan, beliau dikenali sebagai orang yang mesti dihadapi dahulu sebelum sampai ke Moon-sook. Bersedia untuk melakukan apa sahaja yang diminta, beliau sering menyampaikan arahan untuk perbuatan kotor. Beliau sentiasa mencurigai Oh-joo dan tidak faham mengapa Moon-sook suka menyimpan dia di sisinya. Keinginan utamanya adalah untuk anaknya mempunyai kehidupan yang baik.
  • Cha Jung-won sebagai Kang Yeon-hee - seorang peguam dan anak perempuan Soon-ja. Beliau telah bersaing dengan Jae-yi sejak hari-hari mereka di sekolah undang-undang. Walaupun seorang wanita yang bijak dan ghairah, beliau membenarkan ego mengalahkan beliau. Setelah malu kerana kehilangan kes kepada Sang-pil, beliau menyertai kumpulan Moon-sook. [13] Keinginannya adalah untuk meneruskan kerjaya dan membuatkan orang lain menghormati dirinya.
  • Jeon Jin-gi sebagai Ko In-doo - bekas hakim yang menjadi peguam hebat di syarikat Oh-joo. Dilihat sebagai peguam berkuasa tinggi, ramai menganggapnya sebagai penghormatan untuk dipertahankan olehnya di mahkamah. Pada perintah Moon-sook, bagaimanapun, beliau sering menyalahgunakan kes-kes tersebut untuk menjadikannya sukar bagi para pelanggannya untuk menang. Beliau dimotivasikan oleh wang dan kekuasaan yang membawa tindakan rasuah kepadanya.

Orang-orang di sekitar Ahn Oh-joo[sunting | sunting sumber]

  • Choi Dae-hoon sebagai Suk Kwan-dong - Pengurus kempen dan pembantu Oh-joo. Dari Kisung, beliau pergi ke Seoul untuk memulakan gengnya sendiri, tetapi terpaksa kembali. Beliau tidak takut untuk memaksa dan membunuh untuk mendapatkan matlamatnya. Sejak diberi peluang kedua oleh Oh-joo selepas kembali, beliau telah melaksanakan arahannya. Walau bagaimanapun, kesetiaannya yang pertama adalah wang dan apa-apa kaedah yang membuatkan beliau memperolehnya.
  • Lee Dae-yeon sebagai Woo Hyung-man - seorang detektif polis di bawah pengaruh Oh-joo. Pada satu masa, beliau seorang pegawai polis yang mulia. Walau bagaimanapun, beliau korup untuk mendapatkan wang untuk membayar bil perubatan isterinya. Selepas diberi arahan untuk membunuh Sang-pil dan Hyung-joo, [8] beliau telah membenarkan Oh-joo untuk berfikir bahawa dia telah melakukannya. Ditakrifkan oleh cintanya kepada isterinya, beliau telah membiarkan egonya mengatasi yang mana benar dan yang mana salah.

Orang di sekitar Bong Sang-pil[sunting | sunting sumber]

  • Shin Eun-jung sebagai Choi Jin-ae - seorang peguam dan ibu kepada Sang-pil. Seorang ibu tunggal, beliau membesarkan anaknya semasa menjalankan firma undang-undangnya sendiri. Beliau terkenal dengan komitmennya kepada pelanggan dan menjaga mereka walaupun mereka tidak meminta. Walaupun beliau seorang kawan kepada Moon-sook, beliau sanggup mendedahkan jenayah Moon-sook kerana integriti beliau. Beliau tidak bersetuju dengan aktiviti abangnya sebagai gengster.
  • Ahn Nae-sang sebagai Choi Dae-woong - seorang gengster terkemuka di Seoul dan bapa saudara kepada Sang-pil. Beliau terus menjaga Sang-pil berikutan kematian Jin-ae, dan menyokong persekolahannya sebagai seorang peguam. Walaupun seorang gengster, beliau mempunyai rasa hormat yang kuat dan tidak percaya terhadap pembunuhan. Walaupun beliau mahukan keadilan untuk kakaknya, beliau memberi amaran kepada Sang-pil bahawa balas dendam bukanlah jawabannya. [12] Beliau sangat ambil berat akan anak saudaranya dan mereka yang dekat dengannya, dan meletakkan keselamatan mereka sebagai keutamaan utama sebelum wang, geng, dan kehidupannya sendiri.
  • Park Ho-san [ko] sebagai Cheon Seung-beom - pendakwa yang mempunyai keazaman tinggi. Sang-pil mempercayai beliau melakukan perkara yang betul, kerana beliaulah meletakkan dia di penjara ketika Sang-pil masih muda. [8] Tidak terpengaruh dengan kuasa, wang, atau tekanan, beliau juga tidak mempunyai keinginan untuk naik pangkat. Seung-beom melakukan apa yang difikirkannya paling baik tanpa mengira apa yang dikatakan oleh orang atasannya. Beliau ditakrifkan oleh rasa keadilan dan keinginan untuk membongkar rasuah tanpa memikirkan akibatnya.

People around Ha Jae-yi[sunting | sunting sumber]

  • Lee Han-wi as Ha Ki-ho – photo studio owner, father of Jae-yi, and husband of Hyung-joo. Having raised Jae-yi as a single parent since her mother disappeared, he has gone through hardship to support her. Due to the costs of her law degree, he owes loan sharks a good amount of money. An ardent supporter of Moon-sook, he does not approve of any who criticize her. He strongly opposes the relationship between Jae-yi and Sang-pil.
  • Baek Joo-hee as Noh Hyung-joo – photographer, massage therapist, and mother of Jae-yi. Due to her evidence of Moon-sook’s crimes, Oh-joo ordered her death. While assumed dead, she actually survived in hiding in Thailand. Having returned to Kisung, she desires to bring Moon-sook down so Jae-yi will not get hurt.[8] Even though she saved Sang-pil’s life when he was younger, she disapproves of his relationship with Jae-yi.

Others[sunting | sunting sumber]

  • Jung Young-hoon
  • Lee Bok-gi
  • Kim Ki-hyun
  • Jang Yul
  • Kim Dong-gyu
  • Kim Chang-hee
  • Yoon Joon-ho
  • Kim Min-geon
  • Park Shin-woon
  • Park Sung-gyun
  • Son Min-ji
  • Jeon Bae-soo
  • Lee Ho-cheol

Special appearance[sunting | sunting sumber]

Episodes[sunting | sunting sumber]

No.TajukTarikh keluaran asal
1"Episode 1"12 Mei 2018 (2018-05-12)
Jae-yi loses a case due to a judge with bias against women. She confronts him but is insulted and ends up assaulting him. She is suspended as a lawyer for six months and fired from her job, forcing her to return to Kisung. Sang-pil receives a book with details on the crimes of those in power Kisung. He informs Dae-woong that he will go back to Kisung because of Jae-yi and also to avenge his mother. In Kisung, Sang-pil learns a loan shark firm run by Keum Kang is located in the old office of his mother. He intends to evict them but ends up using his uncle’s name to take over the loan shark firm. Jae-yi learns that her father is deeply in debt to the loan shark. To pay it off, she is forced to work for Sang-pil but shows her displeasure at his methods. The firm is converted to the Lawless Law Firm. Sang-pil announces his intention to take over the defense of Hyung-man, a detective accused of murder.
2"Episode 2"13 Mei 2018 (2018-05-13)
Detective Woo Hyung-man is about to go on trial for the murder of the mayor. Sang-pil is determined to steal the case from Ko In-doo and become the defense lawyer. He uses a few methods to get Hyung-man to agree, including a fake murder attempt. Jae-yi confronts Sang-pil about his methods, but starts to believe that Hyung-man is innocent. After Sang-pil reveals to Hyung-man that he is the young boy he tried to kill years before, Hyung-man agrees to change lawyers. Jae-yi meets with Judge Cha Moon-sook, who she admires, and reveals her conflict about Sang-pil. She dislikes his methods, but is intrigued by him. Meanwhile, Moon-sook reveals to Oh-joo that she has chosen him to be the next mayor, and tells him to start a campaign. Kwan-dong returns to Kisung and begs Ahn Oh-joo to take him back. At Oh-joo’s order, he kidnaps Jae-yi to force Sang-pil to give up defending Hyung-man. Sang-pil rescues Jae-yi while Tae Kwang-soo and Keum Kang cause a scene in the courtroom to cover Sang-pil’s absence.
3"Episode 3"19 Mei 2018 (2018-05-19)
The trial of Hyung-man begins with Kang Yeon-hee as prosecutor. The employees of the Lawless Law Firm are arrested for causing a disturbance in court. Sang-pil also goes to jail, as he is the owner and implicated in their action. As they will only get out before the next hearing, he trusts Jae-yi to prepare the defense in his place. While in jail, they approach a former Minister of Finance who may have information on the murder. Jae-yi finds a witness and video evidence to alibi Hyung-man. After Sang-pil is released, the trial goes well. But to win, he realizes he must catch the real murderer, since Moon-sook will rig the trial. Sang-pil and Jae-yi get closer and she begins to have feelings for him. Meanwhile, Oh-joo plots to get rid of the real killer and Moon-sook to disqualify the evidence. Oh-joo injures Kwang-soo for failing him but then forgives him and decides to leave Sang-pil alone for now. When chasing the real murderer, Sang-pil risks his life to save Jae-yi and takes a knife stab for her. She begins to wonder why he cares so much and if there is more to his background.
4"Episode 4"20 Mei 2018 (2018-05-20)
Sang-pil and Jae-yi report the confession of the murderer, but the police do not accept it. Thus, the law firm begins to look into the hitman’s past to find something they can use in court. Jae-yi learns that Sang-pil and others believe that Moon-sook is corrupt. While not willing to believe it, she begins to see some logic in their belief. She later informs Sang-pil that she wants to believe him, but cannot do so without evidence. Sang-pil reveals to Yeon-hee that Oh-joo is behind the death of the former mayor. Moon-sook plots with Nam Soon-ja to cover up the evidence and later rejects it and a witness in court. She confronts Sang-pil and tells him he has the same flaws as his mother, but does not know Jae-yi is listening. Oh-joo begins his campaign for mayor and works behind the scenes to sabotage the trial. Kwan-dong murders a key witness.
5"Episode 5"26 Mei 2018 (2018-05-26)
Sang-pil is hesitant to give the evidence he has on Moon-sook to Jae-yi, worried that she will get hurt. He and Jae-yi find a new witness and he testifies in court that Oh-joo’s secretary ordered the murder. Sang-pil tells Yeon-hee that he believes her to be upright, and warns her that she has a mole on her team. Yeon-hee investigates and begins to think that Sang-pil may be right. Moon-sook tries to win Jae-yi back to her side, while working with Oh-joo to plan the future of Kisung. Oh-joo sends his secretary into hiding, and associates of Moon-sook keep the trial out of the news. Meanwhile, Jae-yi looks into Sang-pil’s past. After getting the file on Choi Jin-ae’s case, she learns that her mother disappeared on the same date that Jin-ae died. She goes to Seoul to see Dae-woong, and he tells her Sang-pil did not meet her on accident but followed her to Kisung. Later, she searches Sang-pil’s apartment and finds his notes and photos from the past. She confronts him and he begins to tell her the things of the past.
6"Episode 6"27 Mei 2018 (2018-05-27)
Sang-pil tells Jae-yi the truth about everything and shows her the evidence he has. Later she confronts Hyung-man, who tells her he killed her mother. Jae-yi is grief stricken, but cannot bring herself to tell her father. Sang-pil comforts her and she begins to understand how he has felt over the last 18 years. Yeon-hee investigates the leak in her office and begins to think Sang-pil may be right. Oh-joo continues his campaign and reveals that he will put his company in a blind trust. Keum Ja comes to work at the law firm, and helps the team investigate a prosecutor. Sang-pil reveals in court that the prosecutor planted the evidence, and plays a video of it. Yeon-hee drops the charges against Hyung-man, and he is freed. However, she is embarrassed over this and caves on her principles, joining Moon-sook’s side. Hyung-man contacts Hyung-joo, who is secretly still alive in Thailand. Sang-pil and Jae-yi confess their feelings for each other, kiss, and spend the night together. They agree to do everything as a team in the future, and obtain justice for their mothers.
7"Episode 7"02 Jun 2018 (2018-06-02)
Oh-joo is elected mayor and begins his term in office. Moon-sook pulls strings to reinstate Jae-yi as a lawyer, in an attempt to win her back and split her from Sang-pil. However, Jae-yi confronts her and becomes partner in the Lawless Law Firm. Hyung-man resigns from the police and collects his evidence on Oh-joo. He gives some of it to Sang-pil and Jae-yi as payment for their defense of him. Hyung-man then attempts to kill Oh-joo but fails and is murdered himself. The Lawless Law Firm begins to go through the evidence from Hyung-man but realize they will need help. Sang-pil and Jae-yi visit Seoul. Sang-pil meets Prosecutor Cheon Seung-beom and tells him of the corruption in Kisung. At the same time, Jae-yi gives details on Oh-joo to a journalist. Seung-beom comes to Kisung and investigates the holder of Oh-joo’s slush fund. This puts Oh-joo’s blind trust in jeopardy and Moon-sook uses this to gain control of it and his money. Hyung-joo returns from Thailand and observes her family from a distance.
8"Episode 8"03 Jun 2018 (2018-06-03)
Keum Ja is promoted to office manager in the law firm. Dae-woong learns that Hyung-joo is alive and has returned to Kisung. He visits her in secret to persuade her to leave before Moon-sook can find out she is still alive. When she refuses, he helps her infiltrate Moon-sook’s household, but keeps it a secret. He also asks Sang-pil and Jae-yi to leave and live a normal life together in another place, but they refuse. Ha Ki-ho discovers the relationship between Jae-yi and Sang-pil, and orders her to leave him and return to Seoul. He is furious over her opposition to Moon-sook, as he is an ardent support of her. Jae-yi moves in with Keum Ja but allows Ki-ho to think she left for Seoul. Seung-beom investigates the bank president’s crimes and starts to trace them to Oh-joo. Yet he is blocked from proving the connection to Oh-joo due to interference by Moon-sook. The law firm looks for other evidence they can turn over to Seung-beom. Dae-woong is kidnapped by Oh-joo and used as a trap to lure Sang-pil. An underling of Oh-joo kills Dae-woong in front of Sang-pil, and then frames Sang-pil for the murder.
9"Episode 9"09 Jun 2018 (2018-06-09)
Moon-sook is angry at Oh-joo for acting on his own and not getting her permission. Oh-joo pleads with her that it was for her own good but a rift develops between them. Sang-pil is arrested and the law firm raided, turning up planted evidence. Seung-beom starts to investigate Sang-pil despite Jae-yi’s appeal that he was framed. In jail, Sang-pil mourns his uncle while Jae-yi leads the law firm in developing a defense. Jae-yi visits Sang-pil often in jail and comforts him. She convinces Moon-sook to let him attend Dae-woong’s funeral, in return for a favor. Sang-pil reveals to Seung-beom’s investigator that he is the son of Jin-ae. Jae-yi does well in trial but Oh-joo pays off witnesses and plants evidence. Ki-ho learns that Jae-yi did not leave for Seoul and begs her to abandon Sang-pil. However, she refuses to do so and reveals her love for Sang-pil and opposition to Moon-sook. Dae-woong’s gang believes Sang-pil is the murderer and threatens him. One of their members stabs him in prison, nearly killing him. Meanwhile, Moon-sook is offered a position on the Supreme Court.
10"Episode 10"10 Jun 2018 (2018-06-10)
Seong-pil lives and stays in the hospital to recover. Jae-yi visits and promises she will give everything to protect him just as he has done for her. They reaffirm their love for one another. Jae-yi then decides to use Sang-pil’s methods so she can win against the corrupt court. Without revealing whom she is, Hyung-joo tells Jae-yi of the rift between Moon-sook and Oh-joo. Jae-yi and Sang-pil exploit this by sowing further seeds of doubt to each side. Under Jae-yi’s direction, the law firm continues to build a defense case. Moon-sook meets with the new leader of Dae-woong’s gang and places it under her control. She then orders them to kill Sang-pil. At the hospital, they find Oh-joo is present in order to question Sang-pil. Moon-sook uses the opportunity to try and get rid of Oh-joo as well. Oh-joo and Sang-pil must work together to escape. Jae-yi exploits Oh-joo’s bitterness against this attempt to make a deal with him. He agrees to reveal the real murderer and exonerate Sang-pil in order to get back at Moon-sook.
11"Episode 11"16 Jun 2018 (2018-06-16)
Oh-joo reveals in court that one of his bodyguards was the one who killed Dae-woong. This bodyguard turns himself in after Oh-joo promises to care for his family. The public believes Oh-joo had nothing to do with the murder, and revealed it out of a sense of honor. The media and the public praise him, to the anger of Moon-sook. Sang-pil is freed, but he and Jae-yi begin to suspect that Moon-sook is using their actions for her own ends. Sang-pil starts to worry that his goal of revenge will bring too much pain to Jae-yi. He wonders if he should give it up to protect her. Jae-yi starts to learn martial arts. Moon-sook is nominated to the Supreme Court. Oh-joo uses pictures from past crime to threaten her. Later Jae-yi leaks these to the media, leading Moon-sook to believe Oh-joo did so. To redirect the media, Moon-sook sets up an assault on herself so it will look like she is a victim. Hyung-joo meets Sang-pil and reveals whom she is but makes him promise to keep it from Jae-yi. She also begs him to leave Jae-yi.
12"Episode 12"17 Jun 2018 (2018-06-17)
After she is assaulted, Moon-sook is more popular than ever. Ki-ho leads a group of her supporters in a demonstration. Her position on the Supreme Court is nearly assured. Jae-yi suspects that Sang-pil is hiding something from her. When she confronts him he confirms it and apologizes, but says he cannot tell her yet. Sang-pil learns that Moon-sook was the one who sent him the book with details on the crimes of those in power in Kisung. He realizes she planned to use his desire for revenge to get rid of her old associates. This leads him to rethink his goals and strategy. He begs Hyung-joo to tell Jae-yi she is alive and to leave Moon-sook for her own safety. She refuses and insists on a scheme to further the revenge. The men of the Lawless Law Firm capture Kwan-dong and force him to give up evidence on Oh-joo. They then leak it to the media, who release it to the public. Jae-yi discovers that Hyung-joo is alive but that Sang-pil did not tell her. Hurt by this, she accuses him of only thinking about his own revenge.
13"Episode 13"23 Jun 2018 (2018-06-23)
Moon-sook finds out about Hyung-joo and has Dae-woong’s old gang kidnap her. Jae-yi, avoiding Sang-pil, tries to get help from Oh-joo in return for a promise to defend him. However, Sang-pil begs her to trust him and give him time to save her mother. He threatens Moon-sook not to harm Hyung-joo and uses old gang connections to find her. His friend in the gang protects Hyung-joo while she is in captivity. Moon-sook uses Nam Soon-ja to order the death of Hyung-joo. She records Soon-ja giving the order so she can use it to get rid of her next. Sang-pil fakes the death of Hyung-joo with help from Kwang-soo and his friend in the gang. Moon-sook leaks the video of Soon-ja ordering the murder, and she is arrested. Oh-joo forgives Kwan-dong and they go on the run together. Moon-sook is satisfied, thinking that all has gone her way. Sang-pil brings Hyung-joo to Jae-yi. Hyung-joo confesses that she caused the rift between Jae-yi and Sang-pil. Jae-yi forgives Sang-pil and they make up. They then show the rest of the law firm their evidence and plan.
14"Episode 14"24 Jun 2018 (2018-06-24)
Sang-pil and Jae-yi decide to use Soon-ja and Oh-joo to get Moon-sook. Moon-sook chooses a judge she can trust to oversee the trial. Jae-yi investigates him to look for evidence of corruption. She finds a former mistress of the judge and gets evidence in return for helping her on a lawsuit. Sang-pil tells Soon-ja to switch lawyers from In-doo to him. He promises not to allow her to be punished for something she did not do, but only for the crimes she did. In return, she would need to testify against Moon-sook. She agrees to the deal, and Yeon-hee provides evidence of Moon-sook’s crimes. Seung-beom looks into Soon-ja and prepares to bring her to court. Sang-pil and Jae-yi inform him that the evidence he has ultimately came from Moon-sook. They ask him to see through the case to who is behind it. Seung-beom observes that Sang-pil and Jae-yi are now focused more on justice than revenge. Oh-joo kidnaps Jae-yi and uses her to lure Sang-pil, who he intends to kill.
15"Episod 15"30 Jun 2018 (2018-06-30)
Jae-yi berjaya melarikan diri dari Kwan-dong dan menghalang Oh-joo dari membunuh Sang-pil. Dia kemudiannya menggunakan boku nota Sang-pil untuk meyakinkan Oh-joo bahawa beliau sepatutnya menyalahkan Mon-sook. Sang-pil dan Jae-yi beritahu Oh-joo untuk memberi keterangan menentang Moon-sook agar beliau tidak jatuh berseorangan. Namun, Oh-joo membuat keputusan untuk membunuh Moon-sook. Oh-joo cuba menghampiri Moon-sook untuk membunuhnya, tetapi dia dikawal dengan terlalu baik. Maka, Oh-joo menghubungi Sang-pil untuk membuat tawaran, namun kemudian memutuskan untuk lari ke luar negara. Semetara itu, Moon-sook mengugut Soon-ja ke atas Yeon-hee, agar Soon-ja dipaksa untuk mengambil semua kesalahan. Beliau juga telah menyediakan saksi menetang Soon-ja dan bersiap sedia untuk pengesahan pemilihan beliau ke Mahkamah Agung. Sebelum Oh-joo pergi, bekas setiausaha dia muncul walaupun pada masa yang sama bekerja dengan Moon-sook secara rahsia. Dia menikam Oh-joo dan membunuh Kwan-dong tetapi Sang-pil sempat datang memintas sebelum dia sempat membunuh Oh-joo. Soon-ja memutuskan tidak mahu memberi keterangan, demi melindungi masa depan Yeon-hee.
16"Episod 16—Episod Terakhir"01 Julai 2018 (2018-07-01)
Jae-yi bersemuka dengan Soon-ja dan cuba memujuk beliau untuk tukar fikiran dan memberi keterangan di mahkamah. Soon-ja memberi keterangan di mahkamah tentang jenayah Moon-sook. Namun, In-doo memberi keterangan menentang Soon-ja untuk menjatuhkan kredibiliti Soon-ja. Oh-joo bakar duit beliau, membuat keputusan untuk mati daripada membiarkan Moon-sook. Beliau muncul di mahkamah dan mendedahkan semua jenayah Moon-sook. Moon-sook cuba untuk mengelakk dengan mengatakan ia adalah satu komplot menentang dia oleh dua penjenayah sambilan. Namun, Hyung-joo muncul mendedahkan diri sendiri masih hidup dan memberi keterangan. Moon-sook dan rakan-rakannya ditahan dan kemudian beliau dihukum penjara seumur hidup. Oh-joo melarikan diri dari polis dan bunuh diri di lokasi di mana mula menjalani kehidupan sebagai gengster. Beberapa bulan kemudian, Seung-beom datang ke Kisung untuk melawat Sang-pil dan Jae-yi. Dia mengajak mereka kembali ke Seoul dan bekerja bersama dia sebagai peguam pendakwa di satu bahagian khas, dan mereka berdua setuju. Mereka meninggalkan firma guaman di Kisung kepada Kwang-soo, yang telah menyertai sekolah undang-undang dan pekerja-pekerja lain.

Produksi[sunting | sunting sumber]

Pada awal 2018, agensi Namoo Actors mendedahkan bahawa Lee Joon-gi terlibat dalam perbincangan untuk melakonkan watak peguam dalam satu drama. Walau bagaimanapun, butiran drama dan bila akan ditayangkan masih belum diketahui.[2] Kemudian pada bulan Februari, Lee Joon-gi telah mengesahkan bahawa beliau telah diambil sebagai pelakon lelaki utama. Ini menjadikan produksi pertama beliau dengan pengarah Kim Jin-Min sejak drama Time Between Dog and Wolf pada 2007.[14] Tidak lama kemudian, pelakon Seo Yi-ji telah mengesahkan penglibatan beliau sebagai pelakon wanita utama di samping Lee Joon-gi.[15]

Pembacaan skrip pertama kali diadakan pada 28 Februari 2018 di Studio Dragon di Sangam-dong, Seoul, Korea Selatan.[16] Hasil dari pembacaan skrip dilaporkan membantu Studio Dragon meletakkan keyakinan terhadap drama ini.[17]

Runut bunyi asal[sunting | sunting sumber]

Lawless Lawyer
OST
Runut bunyi oleh
Various Artists
Dilancarkan pada2018 (2018)
TempatKorea Selatan Edit the value on Wikidata
GenreSoundtrack
Bahasa
SyarikatStone Music Entertainment
PengedarTVN dan Netflix Edit the value on Wikidata
Kronologi various artists (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Live (en) Terjemah Edit the value on Wikidata Lawless Lawyer Mr. Sunshine Edit the value on Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


Bahagian 1[sunting | sunting sumber]

Dilancarkan pada 19 Mei 2018
No.TajukArtisMasa
1."Burn It Up"iamnot3:06
2."Burn It Up" (Inst.) 3:06
Jumlah masa: 6:12


Bahagian 2[sunting | sunting sumber]

Dilancarkan pada 2 Jun 2018
No.TajukArtisMasa
1."Memories"Babylon3:31
2."Memories" (Inst.) 3:31
Jumlah masa: 7:02


Bahagian 3[sunting | sunting sumber]

Dilancarkan pada 23 Jun 2018
No.TajukArtisMasa
1."When Our Eyes Met" (눈이 마주칠 때) Kim Yeon-ji3:21
2."When Our Eyes Met" (Inst.) 3:21
Jumlah masa: 6:42


Bahagian 4[sunting | sunting sumber]

Dilancarkan pada 30 Jun 2018
No.TajukArtisMasa
1."Livin' in the City"PULLIK3:00
Jumlah masa: 3:00


Kadar Tontonan[sunting | sunting sumber]

Untuk jadual berikut, nombor biru mewakili kadar tontonan terendah dan nombor merah mewakili kadar tontonan tertinggi.

Ep. Tarikh Siaran Purata perkongsian penonton
AGB Nielsen[18] TNmS[19]
Seluruh negara Seoul
1 12 Mei 2018 5.275% 5.895% 5.8%
2 13 Mei 2018 6.037% 6.291% 5.6%
3 19 Mei 2018 5.029% 5.081% 5.2%
4 20 Mei 2018 6.132% 6.814% 5.1%
5 26 Mei 2018 5.884% 6.070% 5.9%
6 27 Mei 2018 6.885% 6.702% 5.2%
7 2 Jun 2018 5.879% 5.879% 6.0%
8 3 Jun 2018 6.085% 6.253% 6.9%
9 9 Jun 2018 5.623% 5.925% 6.1%
10 10 Jun 2018 6.843% 7.324% 6.9%
11 16 Jun 2018 4.028% 5.018%
12 17 Jun 2018 6.754% 7.244% 6.1%
13 23 Jun 2018 5.050% 5.248% 5.5%
14 24 Jun 2018 7.089% 7.570% 7.2%
15 30 Jun 2018 6.618% 7.155%
16 1 Julai 2018 8.937% 9.721% 8.6%
Purata 6.134% 6.512% 6.15%
  • Nota: Drama ini ditayangkan di saluran kabel/TV berbayar dimana ia mempunyai julat penonton yang lebih kecil berbanding TV percuma/penyiar awam (KBS, SBS, MBC & EBS).

Anugerah dan pencalonan[sunting | sunting sumber]

Tahun Anugerah Kategori Penerima Keputusan Ruj.
2018
Anugerah Seoul Ke-2
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (Drama) Park Ho-san [ko] Tercalon [20]
StarHub Night of Stars
Bintang Asia Lelaki Terbaik Lee Joon-gi Menang [21]

Kerana cara pembawakan karakter seorang peguam yang jujur, Seo Ye-ji dinamakan sebagai pegawai polis kehormat.[22]

Siaran antarabangsa[sunting | sunting sumber]

  • Siri ini ditayangkan di Amerika Syarikat, Taiwan, Malaysia, Singapura, Indonesia, Filipina dan Thailand pada waktu sama dengan siaran Korea. Kemudia, ia ditayangkan di Jepun pada bulan Ogos di saluran Mnet Jepun.[23]
  • Di Malaysia, siri ini ditayangkan oleh 8TV setiap Rabu dan Khamis pada pukul 10.30 malam hingga 11.30 malam dari 16 Mei - 1 Ogos 2018.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "이준기, '무법변호사' 출연 확정…'개늑시' 감독과 특급 재회". The Chosun Ilbo (dalam bahasa Korea). February 27, 2018.
  2. ^ a b Mathew, Ilin. "Moon Lovers: Scarlet Heart Ryeo star Lee Joon Gi to play a lawyer in new legal drama?". International Business Times, India Edition. IBT Media. Dicapai pada 24 January 2019.
  3. ^ a b c d IM, Eun-byel (May 8, 2018). "'Lawless Lawyer' seeks justice in corrupt city". Korea Herald. Herald Corporation.
  4. ^ Inao, Clarisse. "Lee Joon-gi talks about his role in 'Lawless Lawyer'". Inquirer.net. The Inquirer Company. Dicapai pada 24 January 2019.
  5. ^ "tvN '무법변호사' 자체 최고 시청률 경신…유종의 미" (dalam bahasa Korea). July 2, 2018.
  6. ^ "[공식입장] 이준기, '무법변호사' 출연 확정…김진민PD와 11년만 재회". The Chosun Ilbo (dalam bahasa Korea). February 27, 2018.
  7. ^ "[Oh!쏀 톡]이준기·서예지, '무법변호사' 출연 확정..오늘(28일) 대본리딩". The Chosun Ilbo (dalam bahasa Korea). February 28, 2018.
  8. ^ a b c d Abbyinhallyuland. "K-Drama Mid-Series Check: "Lawless Lawyer" Maintains The Gritty Narrative". hellokpop.com. Dicapai pada 26 January 2019.
  9. ^ a b Park, S. "Cast Of "Lawless Lawyer" Shares Their Thoughts As Drama Comes To An End". Soompi. Viki, Inc. Dicapai pada 26 January 2019.
  10. ^ Park, S. "Most Memorable Scenes From "Lawless Lawyer" That Kept Viewers Glued To Their Screens". Soompi. Viki, Inc. Dicapai pada 26 January 2019.
  11. ^ a b "[공식] 이혜영·최민수 '무법변호사' 캐스팅…'쌍방 카리스마' 예고". Ilgan Sports (dalam bahasa Korea). March 16, 2018.
  12. ^ a b Kim, L. "7 Great Lines From "Lawless Lawyer" That Left A Deep Impression On Viewers". Soompi. Viki, Inc. Dicapai pada 26 January 2019.
  13. ^ "Cha Jung-won Cast in TvN Drama "Lawless Lawyer"". Hancinema. Osen. April 11, 2018.
  14. ^ Narelle. "Lee Jun Gi has confirmed his next drama will be 'Lawless Lawyer'". KMUSIC. Dicapai pada 29 January 2019.
  15. ^ "Seo Ye Ji confirmed to work with Lee Jun Ki in new drama 'Lawless Lawyer'". allkpop.com. 6Theory Media. Dicapai pada 29 January 2019.
  16. ^ "[SBS Star] Lee Joon Gi Gathers with Other Cast for the Read-through". SBS News. March 27, 2018.
  17. ^ Lim, J. "Lee Joon Gi, Seo Ye Ji, And More Participate In Script Reading For Upcoming tvN Drama". Soompi. Viki, Inc.
  18. ^ "AGB Daily Ratings: this links to current day-select the date from drop down menu". AGB Nielsen Media Research (dalam bahasa Korea). Dicapai pada January 16, 2018.
  19. ^ "TNMS 홈페이지에 오신 것을 환영합니다". TNmS (dalam bahasa Korea). Dicapai pada January 16, 2018.
  20. ^ Cha, E. "The Seoul Awards Announces Nominations For 2018". Soompi. Viki, Inc. Dicapai pada 29 January 2019.
  21. ^ Lee, Jan. "Glitzy Night Of Stars at StarHub awards". The Straits Times, International Edition. Singapore Press Holdings. Dicapai pada 29 January 2019.
  22. ^ Kamakshi, Nithya. "'Lawless Lawyer' star Seo Ye Ji felicitated as honorary police officer". International Business Times, India Edition. IBTimes. Dicapai pada 29 January 2019.
  23. ^ ""이준기의 힘"..'무법변호사', 8개국 선판매 완료..8월 日 첫방송". naver (dalam bahasa Korea). Osen. June 28, 2018.

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]