Layne Staley

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Layne Staley
Staley beraksi bersama Alice in Chains pada 1992
Latar belakang
Nama lahirLayne Rutherford Staley
Juga dikenali sebagai
Layne Elmer
Kelahiran(1967-08-22)22 Ogos 1967
Kirkland, Washington, A.S.
Meninggal dunia5 April 2002(2002-04-05) (umur 34)
Seattle, Washington, A.S.
Genre
Pekerjaan
  • Pemuzik
  • penyanyi
  • pencipta lagu
Instrumen
  • Vokal
  • gitar
  • dram
Tahun aktif1984–1998
Syarikat rakaman
Columbia
Pengkarya berkait
Laman sesawang
layne-staley.com

Layne Thomas Staley (22 Ogos 1967 - 5 April 2002) ialah seorang pemuzik Amerika Syarikat yang terkenal sebagai penyanyi utama dan penulis lagu bersama kumpulan rock Alice in Chains, yang terkenal di peringkat antarabangsa pada awal 1990-an sebagai sebahagian daripada gerakan grunge Seattle. Staley terkenal dengan gaya dan suara vokal tenornya yang tersendiri, serta harmoni dengan gitaris/vokalis Jerry Cantrell. Staley juga merupakan ahli kumpulan glam metal Sleze dan Alice N' Chains, dan kumpulan super Mad Season dan Class '99.

"Man in the Box", single kedua dari album sulung Alice in Chains, Facelift (1990), mendapat pujian kritis Staley untuk gaya vokalnya. EP kumpulan itu, Jar of Flies (1994), mendapat tempat pertama di Billboard 200, menjadikannya rekod pertama Alice in Chains dan EP pertama yang menduduki tangga teratas. Namun, keadaan Staley yang semakin teruk akibat penyalahgunaan heroin menyebabkan beliau dimasukkan ke pusat pemulihan. Beliau mula mengerjakan projek sampingan dengan beberapa pemuzik Seattle, Mike McCready dari Pearl Jam, Barrett Martin dari Screaming Trees dan John Baker Saunders dari The Walkabouts, yang kemudian menjadi Mad Season, sementara Alice in Chains tidak aktif.

Semasa tempoh rehat penjang Alice in Chains, laporan mengenai ketagihan dadah Staley mula beredar di komuniti peminat dan media, sebahagiannya disebabkan oleh perubahan keadaan fizikalnya yang disebabkan oleh penyalahgunaan heroin yang berpanjangan. Pada 10 April 1996, kumpulan ini kembali dengan penampilan di rancangan MTV Unplugged di New York yang merupakan konsert pertama mereka dalam dua setengah tahun.

Sejak pertengahan 1996 dan seterusnya, Staley tidak lagi tampil di khalayak, tidak pernah tampil lagi secara langsung. Staley memerangi kemurungan dan ketagihan untuk sebahagian besar kehidupan dewasa dan kemudian meninggal dunia akibat dos dadah berlebihan pada 5 April 2002, pada usia 34 tahun. Staley menduduki tempat No. 27 di senarai Hit Parader "100 Vokalis Heavy Metal Teratas Sepanjang Zaman" pada tahun 2006, dan di No. 42 dalam senarai "50 Penyanyi Utama Terbaik Sepanjang Zaman" majalah Complex pada tahun 2012. Seattle secara rasmi mengisytiharkan 22 Ogos 2019 sebagai "Hari Layne Staley".

Kehidupan Dan Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Staley dilahirkan di Kirkland, Washington pada 22 Ogos 1967. Ibu bapanya adalah Phillip Blair "Phil" Staley dan Nancy Elizabeth Staley (née Layne). Staley tidak menyukai nama tengahnya "Rutherford" dan akan marah setiap kali seseorang memanggilnya dengan nama ini. Dia secara rasmi menukar nama tengahnya menjadi "Thomas" pada masa remajanya kerana dia peminat drummer Tommey Lee Mötley Crüe.

Staley bergabung dengan kumpulan irama di Bellevue ketika berusia 2 atau 3 tahun, dan merupakan yang termuda dalam kumpulan. Pada usia 9 tahun, dia menulis dalam bukunya Dr. Seuss, "All About Me" bahawa dia mahu menjadi penyanyi.

Staley berusia tujuh tahun ketika ibu bapanya bercerai, setelah itu dia dibesarkan oleh ibu dan ayah tirinya, Jim Elmer. Dia mengambil nama belakang ayah tirinya ketika mendaftar di Meadowdale High School di Lynnwood, dan dikenali untuk beberapa waktu sebagai Layne Elmer.

Staley dibesarkan sebagai Saintis Kristian, tetapi mengkritik agama dalam kehidupan dewasa, menyatakan dalam wawancara tahun 1991: "Saya berminat dengan bagaimana orang dicuci otak oleh agama dan bagaimana mereka akan menyerahkan wang, masa dan seluruh kehidupan mereka untuk itu. tujuan yang mereka yakini betul, tetapi saya percaya itu salah. Saya rasa ada banyak orang yang takut untuk hidup dan hidup dan mereka ingin memastikan mereka melakukannya Syurga atau apa sahaja. Saya cuba menjauhinya sebanyak itu Saya membesar di gereja sehingga saya berumur 16 tahun dan saya tidak bersetuju dengan kepercayaan mereka selama saya ingat, jadi ketika saya mempunyai pilihan, saya memilih untuk tidak mempercayai apa-apa selain diri saya." Staley juga menyatakan dalam wawancara tahun 1999 bahawa lagu "Get Born Again" adalah mengenai kemunafikan agama.

Dia mendekati muzik melalui koleksi orang tuanya, mendengarkan Black Sabbath (dianggap olehnya sebagai pengaruh pertamanya) dan Deep Purple. Kumpulan kegemaran lain termasuk kumpulan muzik rock dan logam seperti The Stooges, Anthrax, Judas Priest, Saxon, Rainbow, Mercyful Fate, Twisted Sister, Van Halen, dan industri aksi gelombang baru seperti Ministry, Lords of the New Church dan Skinny Puppy Dan Dia juga menamakan Prince dan David Bowie sebagai dua idola terbesarnya.

Staley mula bermain drum pada usia 12 tahun, dia bermain di beberapa band glam pada usia awal, tetapi pada ketika ini, Staley mempunyai cita-cita untuk menjadi penyanyi. Pada tahun 1984, Staley bergabung dengan sekumpulan pelajar Shorewood High dalam kumpulan bernama Sleze, yang juga menampilkan ahli The Dehumanizers dan Kedatangan Kedua.

1985, Staley dan kumpulannya Sleze membuat cameo di Father Rock, sebuah filem bajet rendah dari Saluran Akses Awam Seattle. Pada tahun 1986, Sleze berubah menjadi Alice N 'Chains, sebuah band yang dikatakan Staley "berpakaian seret dan bermain speed metal." Band baru ini tampil di sekitar kawasan Seattle bermain sampul Slayer dan Armored Saint

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Alice in Chains". Musicmight. Diarkibkan daripada yang asal pada June 10, 2009. Dicapai pada April 5, 2018.
  2. ^ Goodman, William (April 4, 2013). "Pearl Jam's Mike McCready on "Powerful" Mad Season Reissue: "I Started Crying"". Fuse.tv. Diarkibkan daripada yang asal pada May 17, 2013. Dicapai pada February 24, 2019.
  3. ^ Martin Popoff (May 30, 2013). "ALICE IN CHAINS – "It's Not Like We're Trying To Recapture Dirt ... We Already Made That Fucking Record!"". Brave Words & Bloody Knuckles. Dicapai pada April 5, 2018.
  4. ^ Hyden, Steven (November 1, 2011). "Part 7: 1996: Layne Staley and Bradley Nowell are the Living Dead". The A.V. Club. Dicapai pada February 27, 2016.
  5. ^ "Newly Unearthed Alice In Chains Footage Shows Band In Its Glam Metal Days". Metal Injection. February 25, 2015. Dicapai pada February 27, 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]