Laysan Utiasheva

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Laysan Utiasheva

Laysan Albertovna Utiasheva (Rusia: Ляйсан Альбертовна Утяшева) ( (1985-06-28) 28 Jun 1985 (umur 38), Rayevskiy) merupakan ahli gimnastik wanita Rusia. Beliau merupakan campuran etnik Bashkir, Rusia, Tatar dan Poland.

Beliau berpindah ke Moscow bersama keluarganya kerana pelantikan ayahnya. Rakannya ialah Alla Yanina dan Irina Viner. Mereka mengajak Utiasheva untuk ke gimnastik. Penemuan Utiasheva ini adalah pada tahun 2001 apabila dia diletakkan 3 pada Kejohanan Rusia, dia kemudian bertanding di Piala Dunia 2001 di Berlin dan memenangi emas dalam Semua-sekitar dan semua pingat emas di peringkat akhir radas individu di kelab-kelab, bola, tali dan gelung. Beliau juga memenangi empat pingat perak di belakang pemenang pingat emas rakan sepasukan Irina Tchachina pada 2001 Permainan Dunia di Akita, Jepun pada akhir acara untuk tali, gelung, bola dan kelab. Dia adalah sebahagian daripada pasukan Rusia yang bertanding di Kejohanan Dunia 2001 di Madrid. Beliau bersama-sama dengan rakan sepasukan memenangi Pasukan Emas tetapi kemudiannya hilang kelayakan kerana menguji positif diuretik terlarang daripada Alina Kabaeva dan Irina Tchachina.

Pada September 2002 di Samara, kerana pendaratan buruk dalam latihan, dia menyakiti kaki beliau tetapi pemeriksaan X-Ray tidak menunjukkan sebarang keretakan. Hasilnya, beliau meneruskan latihan dan bersaing 8 bulan akan datang. Pada 2002 Grand Prix Akhir di Innsbruck, Utiasheva merasakan trauma pada kakinya selepas ringjump, dia telah ditarik keluar dari persaingan selepas akhir gelung. Viner membawanya ke klinik doktor khusus di Berlin dan selepas resonans magnetik tomografi didapati bahawa tulang navicular kedua-dua kaki beliau telah banyak patah, Utiasheva menjalani pembedahan.

Dia datang kembali secara ringkas pada 2005 tetapi beliau tidak dapat membuat banyak lagi melompat, beliau bersara daripada sukan itu pada tahun itu tetapi terus melaksanakan di Galas. kemudian, beliau memberi tumpuan untuk menjadi jurulatih. Beliau membintangi 2007 menunjukkan Nemov itu dengan bintang Rhyhtmic lain seperti Yulia Barsukova. Beliau juga merupakan salah seorang hakim di Miss Rusia 2012. Utiasheva telah memeluk agama Kristian Ortodoks dari Islam. Utiasheva berkahwin pelakon dan pelawak Rusia Pavel Volya. Pasangan itu mempunyai bayi pertama mereka (anak lelaki) dilahirkan di Miami, Florida.