Lebuh Leith, George Town

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lebuh Leith
莲花河 / 蓮花河 (Cina / Cina Tradisional)
Liân-hua-hô (Hokkien POJ)
Negara Malaysia
Negeri Pulau Pinang
BandarGeorge Town
Poskod
10200
Maklumat laluan
Diselenggara oleh Majlis Bandaraya Pulau Pinang
WujudAwal abad ke-19–kini
Simpang utama
Hujung utaraLebuh Farquhar
Hujung selatanLebuh Chulia
LEBUH LEITH
Leith St10200 P. PINANG

JenisKebudayaan
Kriteriaii, iii, iv
Ditetapkan2008 (sesi ke-32)
Sebahagian daripada
Zon Penampan George Town UNESCO
No. rujukan
1223
RantauAsia-Pasifik

Jalan Leith ialah jalan sempit dalam Tapak Warisan Dunia UNESCO di bandar George Town di Pulau Pinang, Malaysia. Pernah dikenali sebagai wilayah untuk jutawan Hakka kaya, ia adalah rumah kepada Rumah Agam Cheong Fatt Tze yang terkenal.[1] Jalan-jalan yang telah dibentangkan di dalam abad ke-19 awal dan nama seorang Gabenor Pulau Pinang yang pertama.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Lebuh Leith dinamakan sempena George Alexander William Leith, yang menjadi Leftenan Gabenor Pulau Pinang antara tahun 1800 hingga 1803. Semasa tempoh jawatan Leith, beliau berjaya mendapatkan kawasan pedalaman sempit di Semenanjung Melayu yang bertentangan dengan Pulau Pinang dari Kedah; tanah itu kemudian dinamakan Province Wellesley (kini Seberang Perai).

Leith juga mempengerusikan penubuhan jawatankuasa penilai pada tahun 1800.[2] Ia adalah pihak berkuasa tempatan pertama yang ditubuhkan di Tanah Melayu; jawatankuasa ini beransur-ansur berkembang selama berabad-abad ke dalam Majlis Bandaraya Pulau Pinang hari ini.

Apabila Lebuh Leith dicipta pada awal abad ke-19, jalan itu akan dipenuhi dengan pokok palma, maka nama samaran Melayu Nyior Cabang.[1]

Rumah Agam Cheong Fatt Tze yang terkenal telah dibina pada penghujung abad ke-19.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Lebuh Leith pada asalnya dihuni oleh Muslim India yang datang dari selatan India, seperti Bengali dan Bihari. Pada masa itu, etnik India mendominasi sebahagian besar penempatan baru George Town, dengan Lebuh Leith menjadi lanjutan dari kawasan Little India yang berpusat di sekitar Lebuh Chulia.[3]

Pada abad ke-19, Lebuh Leith menyaksikan perubahan demografi utama. Sebagai ahli perniagaan China kaya, jalan menjadi gentrified. Pada permulaan abad ke-20, Leith Street dikenali sebagai Hakka Millionaire's Row, selepas kaya Hakka yang tinggal di sepanjang jalan, seperti Tye Kee Yoon dan Cheong Fatt Tze. Para taqwa Hakka membina rumah-rumah mewah yang menggabungkan gaya seni bina Eropah dan Cina di sepanjang Jalan Leith; Rumah Agam Cheong Fatt Tze berdiri hingga ke hari ini sebagai kesaksian era mewah ini dalam sejarah Pulau Pinang.[4]

Terutamanya, Lebuh Leith juga dikenali sebagai tempat di mana tukang kasut terkenal, Jimmy Choo, mula membuat kasut sebagai pelatih.

Mercu tanda[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Khoo, Salma Nasution (2007). Streets of George Town, Penang. Penang, Malaysia: Areca Books. ISBN 9789839886009.
  2. ^ "A history of local elections in Penang. Part I: Democracy Comes Early". Penang Monthly (dalam bahasa Inggeris). 2016-01-19. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-01-13. Dicapai pada 2017-02-20.
  3. ^ "Leith Street buildings tell tales of their past - Community | The Star Online". www.thestar.com.my. Dicapai pada 2017-05-17.
  4. ^ Wai, Wong Chun. "The Jimmy Choo connection - Community | The Star Online". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-10-18. Dicapai pada 2017-02-20.