Legoland Billund Resort

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Legoland Billund
Fail:Legoland Billund logo.svg
Map
Lokasi
Koordinat55°44′8″N 9°7′34″E / 55.73556°N 9.12611°E / 55.73556; 9.12611Koordinat: 55°44′8″N 9°7′34″E / 55.73556°N 9.12611°E / 55.73556; 9.12611
DibukaJune 7, 1968
PemilikMerlin Entertainments
Musim beroperasi
March – November
Kehadiran1.9 million (2011)
Keluasan14 he (35 ekar)
Tarikan
Jumlah50
4
Tunggangan air
2
Laman sesawang
www.legoland.dk/en/
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Legoland Billund taman Legoland yang asal, dibuka pada 7 Jun 1968 di Billund, Denmark. Taman ini terletak bersebelahan kilang Lego asal dan Lapangan Terbang Billund, lapangan terbang kedua paling sibuk di Denmark. Lebih 1.9 juta tetamu melawat taman itu pada tahun 2011 dan sejak pembukaan lebih daripada 50 juta tetamu telah melawat taman itu. Ini menjadikan Legoland sebagai tarikan pelancong terbesar di Denmark di luar Copenhagen. Taman Legoland yang telah dibina dimodelkan pada Legoland Billund, yang paling menonjolkan kawasan Miniland, yang terdiri daripada berjuta-juta bata Lego plastik.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Legoland yang pertama dibina bersebelahan dengan kilang Lego yang diasaskan oleh Ole Kirk Christiansen pada tahun 1949. Anaknya, Godtfred, mengambil alih urusan keluarga pada tahun 1957 ketika bapanya meninggal dunia dan hanya dua tahun kemudian dia membebaskan ketiga saudaranya. Pada tahun 1968 Godtfred memutuskan untuk membuka Taman Legoland 14 ekar untuk mempromosikan perniagaan mainannya. Taman ini menjadi satu kejayaan segera dan telah bertahun-tahun menambah banyak tunggangan asal. Taman kini seluas 45 ekar dibahagikan kepada sembilan kawasan bertema, termasuk Duplo Land, Zon Imagination, LEGOREDO Town, Land Adventure, Lego City, Kerajaan Knight, Tanah Mini, Land Pirate, dan Tanah Kutub.

Hari ini, Legoland Billund adalah tarikan pelancong yang paling banyak dikunjungi di Jutland. Lima Legoland lain telah dibina di bahagian lain di dunia - Legoland Windsor Resort pada tahun 1996, Legoland California pada tahun 1999, Legoland Deutschland Resort pada tahun 2002, Legoland Florida pada tahun 2011, dan Legoland Malaysia Resort pada tahun 2012. Blackstone Group, sebuah firma pelaburan, membeli kepentingan mengawal 70% dalam Legoland pada tahun 2005, dengan baki 30% yang masih dimiliki oleh Lego. Taman-taman ini dikendalikan di bawah bendera Merlin Entertainments.

Tema Legoland[sunting | sunting sumber]

Mini Land[sunting | sunting sumber]

Mini Land adalah pusat dari mana-mana taman Legoland. Model 1:20 skala bata Lego memaparkan lanskap, pemandangan dan bangunan dari seluruh Denmark, serta mercu tanda terkenal dari bahagian lain di dunia. Ini termasuk dari Denmark, Kastil Amalienborg, Nyhavn, Skagen, Stesen Klampenborg, Ribe, Lapangan Terbang Billund, Dybbøl Mill, Møgeltønder, dan Lilleby, sebuah kampung Denmark yang fiksyen. Di samping itu terdapat mercu tanda terkenal dari Sweden, Bergen di Norway, Scotland, Jerman, Belanda, Pusat Angkasa Kennedy, Gunung Rushmore, Abu Simbel di Mesir, Patung Liberty, Acropolis Athens, dan Star Wars. Lego Top menawarkan pemandangan indah seluruh taman. Struktur dibuat menggunakan lebih daripada 25 juta batu bata Lego.

Duplo Land[sunting | sunting sumber]

Duplo Land mengandungi tunggangan dan tarikan untuk kanak-kanak kecil, dengan nama jenama Lego Duplo. Duplo Playhouse adalah kawasan permainan untuk kanak-kanak berusia 2-6 tahun, yang bertema seperti bandar di mana kanak-kanak boleh bermain. Mereka boleh membina menggunakan Lego, atau bermain di pesawat palsu dan kereta palsu. Terdapat juga slaid, tangga, unsur interaktif dan kawasan berperanan. Kereta Duplo, kereta api kiddie yang kelihatan seperti kereta api yang diperbuat daripada bata Duplo, mengambil masa dua minit untuk melengkapkan gelungnya. Duplo Planes adalah pesawat terbang yang sama dengan perjalanan Disney Dumbo, tetapi dengan tema Lego. Duplo Driving School adalah menaiki kereta untuk kanak-kanak berusia 2-6 tahun, yang belum bersedia untuk menaiki Sekolah Lalu Lintas.

Imagination Zone[sunting | sunting sumber]

Zon ini mengandungi Lego Studio, teater 600-tempat duduk 4-D yang dibina khas, lengkap dengan kesan khas dan skrin gergasi. Empat filem dimainkan setiap hari sehingga 2010; ini adalah Lego Racers, Spellbreaker, Bob the Builder 4D, dan The Adventures of Clutch Powers. Lego Atlantis oleh Sea Life telah ditambah pada tahun 2007. Tarikan ini bermula dengan filem animasi, yang menampilkan tokoh Lego dan kapal selam yang bergerak ke bandar Atlantis yang tenggelam. Terdapat juga akuarium Sea Life dan aktiviti tangan lain dengan lebih daripada 800 makhluk laut. Banyak model dan model Lego berada di dalam dan sekitar akuarium.

LEGOREDO Town[sunting | sunting sumber]

LEGOREDO Town adalah tanah bertema Barat yang mengandungi lego Canoe Lego, LEGOLDMINE, Westernride, Ride Kayu, LEGOLDMINE Train. Terdapat juga sebuah kem India yang diketuai oleh Ketua Long Ears yang terkenal (merujuk kepada telinga arnab panjang di atas tudungnya). LEGOREDO juga mempunyai kumpulannya yang dinamakan "The Rattlesnakes" dan mereka bermain muzik negara sepanjang hari. Kawasan pergunungan Lego Canoe menawarkan latar belakang yang indah; secara langsung bertentangan di sisi lain bandar adalah lanskap berbukit The Mine Train, yang bergerak melalui lombong di gunung.

Pirate Land[sunting | sunting sumber]

Pirate Land adalah kawasan bertema lanun. Ia mempunyai Pertempuran Splash Pirate di mana para peserta menjadi basah. Rides lain termasuk Pirate Wave Breaker, Pirate Water Falls dan Pirate Boats.

Adventure Land[sunting | sunting sumber]

Kawasan ini mengandungi beberapa tunggangan taman yang lebih menarik seperti roller coaster mouse liar, X-treme Racers. Pelumba Jungle jet ski mempunyai tema hutan dan berputar penunggang dengan cepat. Pada tahun 2010, The Temple diperkenalkan, penunggang dalaman di mana penunggang papan Explorer SUV dan dilengkapi dengan senapang laser untuk menembak pada sasaran bergerak di sebelas adegan yang berbeza yang bertemakan Mesir purba, tanah Phaeros. Kuil ini mempunyai kawasan permainan dengan tema Mesir yang juga mengandungi cincin-cincin, penembakan air, belon-melompat dan permainan mumia. Kawasan ini mengandungi dua kedai hadiah (Hadiah Candi dan Kedai Pengembaraan) dan dua buah restoran.

Lego City[sunting | sunting sumber]

Bahagian Lego City yang sebelum ini mengandungi Power Builders, sebuah perjalanan tema Bionicle (sekarang berubah menjadi Sekolah Es Pilot), tetapi kini hanya mengandungi Brigade Bomba Flunck, sebuah perjalanan di mana anda mengambil kenderaan yang diberikan kepada tempat api di mana anda dan ahli bomba rakan-rakan anda perlu memadamkan kebakaran di dalam bangunan, dan pasukan terpantas menang.

Knight's Kingdom[sunting | sunting sumber]

Kerajaan Knight mengandungi Coaster Naga, yang terletak di dalam istana abad pertengahan. Perjalanan bermula dengan adegan menunggang gelap yang perlahan dengan angka Lego bertemakan zaman pertengahan, termasuk naga perkasa. Viking River Splash adalah tema Viking sungai yang menaiki jeram yang telah ditambah pada tahun 2006 dan mempunyai banyak kejutan basah. Gambar-gambar pelumba diambil pada akhir perjalanan. Kerajaan Knight juga mempunyai Restoran Ladang Apple Granny, Knight's Barbecue Grill dan Castle Burgers.

Polar Land[sunting | sunting sumber]

Polar Land adalah kawasan tema Kutub Utara dan Kutub Selatan dan merupakan bahagian terbaru taman ini, yang dibuka pada tahun 2012. Ia mempunyai penggulung roller kutub Polar X, Penguin Bay yang menampilkan penguin secara langsung dan Sekolah Ice Pilots. Di Polar Land, pelawat boleh makan di Polar Pizza dan Pasta dengan pemandangan ke habitat Penguin Bay.Polar Land adalah kawasan tema Kutub Utara dan Kutub Selatan dan merupakan bahagian terbaru taman ini, yang dibuka pada tahun 2012. Ia mempunyai penggulung roller kutub Polar X, Penguin Bay yang menampilkan penguin secara langsung dan Sekolah Ice Pilots. Di Polar Land, pelawat boleh makan di Polar Pizza dan Pasta dengan pemandangan ke habitat Penguin Bay.

Tarikan[sunting | sunting sumber]