Leichhardt, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Leichhardt
SydneyNew South Wales
Dewan Bandar Leichhardt
Koordinat33°53′5″S 151°9′26″E / 33.88472°S 151.15722°E / -33.88472; 151.15722Koordinat: 33°53′5″S 151°9′26″E / 33.88472°S 151.15722°E / -33.88472; 151.15722
Penduduk14,625 (2016)[1]
 • Kepadatan3,203.7/km2 (8,297.6/sq mi)
Ditubuhkan1846
Poskod2040
Kawasan4.565 km2 (1.8 sq mi)
Lokasi5 km (3 mi) west Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanMajlis Inner West
Kawasan pilihan raya negeriBalmain
Kawasan pilihan raya persekutuanGrayndler
Subbandar di sekitar Leichhardt:
Haberfield Lilyfield Rozelle
Haberfield Leichhardt Annandale
Lewisham Petersham Stanmore

Leichhardt adalah sebuah subbandar di Inner West[2] Sydney, di negeri New South Wales, Australia. Leichhardt terletak 5 kilometer di sebelah barat Pusat perniagaan pusat Sydney (CBD) dan merupakan pusat pentadbiran untuk kawasan kerajaan tempatan (LGA) di Inner West Majlis. Subbandar ini bersempadan dengan Haberfield di sebelah barat, Annandale di sebelah timur, Lilyfield di utara dan Petersham, Lewisham dan Stanmore di selatan.

Leichhardt mengandungi gabungan pembangunan kediaman dan komersial dan paling terkenal sebagai "Little Italy" Sydney. Penduduk dan perniagaan Leichhardt tinggal dan bekerja di sebelah Sydney CBD.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Antropologi Aborigin[sunting | sunting sumber]

Leichhardt pernah menjadi kawasan yang dihuni secara meluas oleh kumpulan Wangal kumpulan bahasa Dharug (Eora). Orang-orang Eora adalah nama yang diberikan kepada orang-orang Aborigin pesisir di sekitar Sydney – Eora bermaksud dari tempat ini - orang-orang Orang Asli tempatan menggunakan perkataan ini untuk menerangkan kepada orang-orang Eropah dari mana mereka berasal, dan pada waktunya istilah itu digunakan untuk mendefinisikan Orang Asli orang sendiri. Negara Wangal dikenal sebagai 'wanne' dan awalnya meluas dari pinggir bandar Balmain dan Birchgrove di timur hingga Silverwater dan Auburn di barat. Tidak jelas berapa banyak orang yang berada di suku tersebut, beberapa penelitian menunjukkan di wilayah Sydney yang lebih luas terdapat antara 8000 – 10000 orang asli, migrasi sepanjang musim dan kekerasan antara suku akan mengubah jumlah ini pada masa yang berlainan. Sempadan utara adalah Sungai Parramatta. Kumpulan Darug yang berdekatan adalah Cadigal di sebelah timur, Wallumattagal di pantai utara Sungai Parramatta dan Bediagal di selatan.

Perkampunan Eropah[sunting | sunting sumber]

Leichhardt dinamai sempena penjelajah Prusia, Ludwig Leichhardt, yang pada tahun 1840-an dijemput untuk ekspedisi sejauh 4,800nbsp;km (sekitar 3000nbsp;batu) untuk mencari jalan darat dari selatan Queensland ke Port Essington, sebuah perkampungan Inggeris di pesisir utara Australia (sekitar 300nbsp;km di utara bandar moden Darwin).[3] Pada tahun 1848, ia terkenal hilang tanpa jejak percubaannya untuk menyeberangi benua dari Darling Downs di Queensland ke Swan River Colony di pantai Australia Barat.[4] Pada tahun 1848, dia terkenal hilang tanpa jejak percubaannya untuk menyeberangi benua dari Darling Downs di Queensland ke Swan River Colony di pantai Australia Barat.[5]

Leichhardt diisytiharkan sebagai perbandaran pada tahun 1871. Pada tahun 1949, ia digabungkan dengan perbandaran Annandale dan Balmain. Pada tahun 1967, batas perbandaran telah diubah untuk memasukkan Glebe dan beberapa bahagian Camperdown. Pada tahun 2003, batas perbandaran diubah sekali lagi, untuk mengecualikan Glebe dan Forest Lodge, yang kini menjadi sebahagian dari City of Sydney.[6]

Kawasan perdagangan[sunting | sunting sumber]

Piazza di Forum Itali
Kedai di Norton Street

Kawasan komersial utama di Leichhardt terletak di Norton Street, utara Parramatta Road dan selari dengan Balmain Road. Kawasan komersial Norton Street mengandungi gabungan bangunan kediaman, restoran (Itali dan lain-lain), kafe, kedai makan dan kedai runcit individu, termasuk beberapa kedai buku dan kedai runcit. Terdapat juga hotel, Palace Cinema dan dua dari dua pusat membeli-belah pinggir bandar - MarketPlace Leichhardt dan Norton Plaza. Perkembangan komersial juga terdapat di sepanjang Jalan Parramatta.

Forum Itali, yang terletak tidak jauh dari Norton Street, terkenal dengan reka bentuknya yang bertujuan untuk meniru nuansa bandar Mediterranean piazza. Halaman pusat pejalan kaki sahaja yang menampilkan restoran di luar dan dalam restoran serta Perpustakaan Leichhardt dikelilingi oleh kedai-kedai kecil dan butik di tingkat atas, dan semuanya diabaikan oleh pangsapuri kediaman. Norton Street menjadi tuan rumah kepada pelbagai acara sepanjang tahun, terutamanyaItalian Fiesta pada bulan Oktober, yang mempamerkan budaya Itali di kawasan ini.

Pusat membeli-belah kedua, MarketPlace Leichhardt (dahulunya Market Town), terletak ke arah Haberfield di sudut Marion dan Flood Streets. MarketPlace Leichhardt mempunyai tempat letak kenderaan percuma dan merupakan rumah bagi Woolworths, Aldi, Target dan lebih daripada 60 kedai khusus. Pusat ini baru-baru ini meraikan kejayaan ulang tahunnya yang ke-40 berada di tengah-tengah Leichhardt.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Parramatta Road di Leichhardt

Leichhardt boleh diakses dengan beberapa jalan utama termasuk Parramatta Road, Norton Street, Balmain Road, Marion Street dan Catherine Street. City West Link berjalan di sepanjang sempadan utara Leichhardt dan merupakan jalan arteri utama, yang merupakan sebahagian dari A4 dan melintasi Jambatan Anzac ke CBD.

Leichhardt dilayan dengan baik oleh State Transit dan Transit Systems melalui perkhidmatan bandar dan merentas wilayah. Depot Bas Leichhardt terletak di sudut William dan Derbyshire Street. Senarai berikut menyediakan laluan bas di Leichhardt:

Pemandangan udara landasan kereta api Metropolitan Goods, yang telah ditukar menjadi kereta api ringan

Bahagian selatan Leichhardt dilayan dengan kereta api di stesen kereta api Petersham yang berdekatan, di Laluan Inner West & Leppington. Stesen ini berjarak lapan minit berjalan kaki dari Norton Street, di sepanjang Railway Street.

Bahagian barat dan utara Leichhardt dilayan oleh kereta api ringan di Dulwich Hill Line dari rangkaian kereta api ringan Sydney. Leichhardt North terletak di sempadan utara dengan Lilyfield, bersebelahan dengan City West Link. Hawthorne, melayani barat laut pinggir bandar, dan Marion, dekat Marion Street, berada di sempadan barat dengan Haberfield. Taverners Hill bersebelahan dengan Jalan Parramatta dan terletak di sudut barat daya pinggir bandar.

Leichhardt dilayan oleh trem dari bekas rangkaian Sydney dari tahun 1887 hingga 1950-an. Jalur Annandale menyusuri Norton Street. depot bas semasa di atas William Street adalah 12 jalan depot, yang dirancang untuk melayani sebilangan garis terancang yang tidak pernah dibina. Sebagai gantinya, itu digunakan untuk menyimpan lebihan tram pada waktu puncaknya, dan dibina semula sebagai Bengkel Bas Kerajaan pada tahun 1937. Sebilangan kecil trek tetap ada dan kemudian digunakan oleh tram pelancongan yang melewati halaman depot terdekat Taman Pioneers.

Rumah[sunting | sunting sumber]

Terletak dekat dengan bandar, Leichhardt adalah kawasan untuk pertumbuhan modal yang besar kerana sangat berpusat dan mempunyai banyak tawaran, jadi perumahan tidak terlalu murah dan sangat dicari. Seni bina di Leichhardt berkisar dari Victoria rumah bata tunggal hingga rumah baru dan blok pangsapuri.

Gereja dan sekolah[sunting | sunting sumber]

Gereja Uniting Leichhardt
Gereja Ortodoks Greek St Gerasimos
  • Gereja Anglikan All Souls di sudut Norton Street dan Marion Street
  • Gereja Leichhardt Baptist di sudut Foster Street dan Lords Road
  • Gereja Kongres Leichhardt di Elswick Street
  • Leichhardt Uniting Church di Dewan Pusat Methodist lama di Wetherill Street
  • St. Columba dan Paroki Holy Souls (Katolik) di Elswick Street
  • St. Fiacre's Parish (Katolik) di Catherine Street
  • Gereja Katolik St. Joseph di Jalan Roseby
  • Gereja Paroki St. Gerasimos (Ortodoks Greek) di Henry Street

Leichhardt mempunyai sebilangan sekolah rendah dan satu sekolah menengah.

  • Sekolah Kerajaan Kegworth, sebuah sekolah rendah, kokurikulum, yang didirikan pada tahun 1887, terletak di Tebbutt Street.
  • Sekolah Awam Leichhardt, sekolah umum kokurikulum, yang didirikan pada tahun 1891, terletak di Marion Street.
  • St. Sekolah Rendah Columba, sebuah sekolah awam bersama, Katolik, yang ditubuhkan pada tahun 1898, terletak di Elswick Street.
  • St. Sekolah Rendah Fiacre, sebuah sekolah awam Katolik, sekolah rendah, co-pendidikan, yang ditubuhkan pada tahun 1894, terletak di Catherine Street.
  • Sydney Secondary College– Kampus Leichhardt, sebuah sekolah awam sekunder, kokurikulum (sebahagiannya terpilih; 7–10), yang ditubuhkan pada tahun 2002, terletak di Balmain Road.

Mercu tanda[sunting | sunting sumber]

Pintu masuk Taman Peringatan Pioneers
  • Balai Bomba Leichhardt di sudut Marion Street dan Balmain Road
  • Leichhardt Hotel (Bekas) di sudut Balmain Road dan Wetherill Road
  • Norton Hotel di sudut Norton Street dan Parramatta Road
  • Kilang Mainan Old Cyclops di William Street
  • Palace Cinema di Norton Street

Bangunan berikut disenaraikan di Daftar Harta Tanah Negara:[7]

  • Dewan Bandaraya Leichhardt, sudut Norton Street dan Marion Street (1888)
  • Pejabat Pos, sudut Norton Street dan Weatherill Street (1888)
  • Bangunan Sekolah Awam, Marion Street (bangunan pertama 1891, bangunan kedua 1897)
  • Gereja England, sudut Norton Street dan Marion Street (1883)

Taman dan rekreasi[sunting | sunting sumber]

Taman Peringatan Pioneers

Budaya[sunting | sunting sumber]

Terowong Mural Hawthorne Canal

Leichhardt adalah rumah bagi banyak pekerja industri kreatif dan terkenal dengan seni [[mural] yang berwarna dan inventif,[9] such as the panorama at the Renwick Lane and at the Hawthorne Canal Railway Underpass.[10] Leichhardt mempunyai akses ke banyak organisasi seni dan budaya. Komersial galeri terdapat di seluruh kawasan dan Galeri Boomali, Pertubuhan Seni Aborigin terletak di Flood Street di Leichhardt.

Komuniti Itali mempunyai banyak organisasi sosial dan budaya yang berlokasi di Leichhardt, dan kerja-kerja sedang dilakukan setiap hari untuk mengembangkan Pusat Budaya Forum Itali. Co.As.It. adalah salah satu dari mereka dan mereka menyediakan pelbagai perkhidmatan budaya dan linguistik yang sesuai untuk meningkatkan kualiti hidup masyarakat dan untuk mempromosikan bahasa dan budaya Itali di New South Wales. Pinggir bandar pada asalnya dianggap sebagai 'Little Italy' Sydney,[11] but that reputation has since decreased.[12]

Leichhardt adalah tuan rumah tahunan Festa Itali di Norton Street di mana lalu lintas tempatan ditutup buat sementara waktu di Norton dan jalan-jalan jiran yang mengubah persekitaran menjadi kafe luaran gaya Eropah yang besar, meraikan kepelbagaian budaya Leichhardt dengan Makanan Antarabangsa Fair, gerai hadiah, pameran komuniti dan hiburan secara langsung sepanjang hari.[13] Leichhardt juga terkenal dengan budaya kafe dengan kafe yang banyak. Kafe tertua di kawasan ini adalah Café Sport, yang terletak di Norton Street.

Jumlah penduduk[sunting | sunting sumber]

Banci 2016: Leichhardt
Leichhardt[1] Sydney[14] Australia
Jumlah penduduk 14,625 4,321,535 23,401,892
Usia median 36 35 38
Pendapatan isi rumah median (mingguan) $2,256 $1,802 $1,438
Lahir di Australia 64.2% 54.6% 66.7%

Menurut banci 2016 Penduduk, terdapat 14,625 orang di Leichhardt.

  • Orang Asli dan Kepulauan Selat Torres merangkumi 1.4% populasi.
  • 64.2% orang dilahirkan di Australia. Negara kelahiran yang paling biasa berikutnya adalah England 5.0%, Itali 3.2%, New Zealand 2.5%, China 1.1% dan Ireland 1.0%.
  • 72.8% orang hanya berbahasa Inggeris di rumah. Bahasa lain yang dituturkan di rumah termasuk Itali 5.2%, Sepanyol 1.8%, Yunani 1.4%, Mandarin 1.1% dan Kantonis 0.9%.
  • Jawapan yang paling umum untuk agama adalah Tiada Agama 41.1% dan Katolik 26.4%.[1]

41% kediaman yang diduduki adalah rumah teres, separuh atau rumah bandar, 35% adalah rumah perumahan kepadatan yang terpisah dan 22% adalah pangsapuri. Umur rata-rata orang di pinggir bandar serupa dengan yang lain di Sydney (36) dan peratusan yang lebih rendah orang memiliki kediaman mereka secara langsung (23.4%) daripada mereka yang membayar mereka (34.2%) atau menyewa (40.1%). Bayaran balik pinjaman median ($ 3,000 sebulan) jauh lebih tinggi daripada angka negara ($ 1,755).[1]

Sejak pertengahan abad ke-20, Leichhardt telah menjadi pusat bagi komuniti Itali, yang tercermin dalam banyak perniagaan milik Itali di kawasan itu. Walaupun telah menjadi bahasa Itali yang kurang jelas dengan peningkatan gentrifikasi pinggir bandar dan pergerakan keluarga ke pinggir bandar dengan sebidang tanah yang lebih besar, watak Italianya masih terasa, terutama di restoran dan kafe yang terkenal di jalan utamanya, Norton Street. Banyak penduduk berpindah ke pinggir bandar yang jauh dari Sydney kerana bandar ini telah berkembang dan blok perumahan yang lebih besar telah tersedia.

Politik[sunting | sunting sumber]

Pendudukan terkenal[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Leichhardt (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 14 March 2018. Sunting ini di Wikidata
  2. ^ Australian Suburb Guide: Sydney Inner West Diarkibkan 26 Disember 2012 di Wayback Machine Retrieved 8 August 2013.
  3. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollen, Angus & Robertson Publishers, 1990, Published in Australia ISBN 0-207-14495-8
  4. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollen, Angus & Robertson Publishers, 1990, Published in Australia ISBN 0-207-14495-8
  5. ^ Ken Eastwood, 'Cold case: Leichhardt's disappearance', Australian Geographic Diarkibkan 7 Ogos 2010 di Wayback Machine, AG Online, accessed online 7 August 2010
  6. ^ Sands Post Office Directories 1871-1932/3
  7. ^ The Heritage of Australia, Macmillan Company, 1981, p.2/39
  8. ^ "Pioneers Memorial Park". Dicapai pada 12 February 2017.
  9. ^ "Wall to Wall Mural Tour of Leichhardt | Things to do in Sydney". Time Out Sydney (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-04-14.
  10. ^ "Public art projects - Inner West Council". www.innerwest.nsw.gov.au. Dicapai pada 2019-04-14.
  11. ^ "Explore Sydney's Little Italy - Leichhardt". canadabayclub.com.au. Dicapai pada 2019-04-14.
  12. ^ "Arrivederci to Leichhardt's Little Italy?". www.dailytelegraph.com.au (dalam bahasa Inggeris). 2014-10-20. Dicapai pada 2019-04-14.
  13. ^ "Norton Street Festa – One of Australiasia's largest street festivals…and it's Italian!" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-04-14.
  14. ^ Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Sydney (Urban Centre and Locality)"". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 25 April 2018. Sunting ini di Wikidata
  15. ^ Patrick Skene (7 July 2015). "NSW State of Origin star Aaron Woods: the family man with a warrior spirit". The Guardian. Dicapai pada 4 May 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]