Lela (kumpulan muzik)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lela
Berasal dariBandaraya Melaka,  Melaka, Malaysia Malaysia
GenreSlow rock
PekerjaanVokal / Pemuzik
Tahun aktif1990-an
Pengkarya berkait
Berkumpulan
AhliDin - Gitar Utama
Ali - Vokal/Bass
Bekas ahliRifkee Benafe -
Aawie Vokal
- Nik Putra - Vokal
Man - Dram
Zaharin - Dram

Kumpulan Lela merupakan sebuah kumpulan pemuzik dan penyanyi rock 90-an[1] yang aktif di Malaysia. Kumpulan ini menyampaikan lagu-lagu rock Melayu.

Kumpulan Lela yang berasal dari Melaka ini adalah sebuah kumpulan yang menggabungkan remaja-remaja dari Melaka dan Johor sebelum kemunculan Aawie dan Hengky Hepon dari Indonesia dan mula muncul dalam industri hiburan sekitar penghujung tahun 1992. Rifkee Banafe, teraju utama Lela, merupakan adik pada Betty Banafe.[2] Aawie merupakan anak muda dari Kota Kudus, Jawa, bergabung dengan kumpulan ini menggantikan Rifkee.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Biarpun kumpulan Lela muncul dalam industri muzik pada penghujung tahun 1991, namun hakikatnya sejarah awal penubuhan kumpulan yang berasal dari negeri Melaka ini ditelusuri sejak tahun 1987 lagi dengan barisan anggota yang jauh berbeza pada ketika itu. Ditubuhkan di Bandar Hilir, kumpulan Lela pada awalnya dianggotai oleh Nik (vokal), Din (gitar), Azwan (bass) dan Zaharin (dram). Namun begitu, vokalis Nash telah dibawa masuk untuk menggantikan Nik yang ketika itu sudah menyertai kumpulan Putra. Bersama Nash, Lela kerap mengadakan persembahan di eskpo-ekspo dan pertandingan yang dianjurkan di negeri mereka termasuklah pertandingan Juara Rock Melaka pada tahun 1990.

Kejayaan mereka meraih tempat pertama dalam pertandingan Juara Rock Melaka ternyata membuahkan hasil apabila mereka telah dilamar oleh sebuah syarikat rakaman tempatan terkenal iaitu New Southern Records atau lebih dikenali sebagai NSR untuk merakamkan album. Namun atas komitmen dan hala tuju yang berlainan, Din sekali lagi mencari anggota baharu untuk memenuhi kontrak rakaman dengan menjemput Ali sebagai pemain bass dan Rahman (Man) sebagai pemain dram. Namun ketiadaan vokalis tetap Lela telah merencatkan seketika impian kumpulan tersebut untuk menghasilkan album. Ketika inilah mereka bertemu dengan seorang remaja yang berasal dari Johor Bahru bernama Rifkee Benafe yang kebetulan pada ketika itu mendendangkan lagu Untukmu Ibu dari kumpulan Exist. Dengan keunikan yang dimiliki Rifkee, dengan pantas Lela menerimanya sebagai vokalis baharu dengan izin ibu bapanya dan telah memulakan sesi rakaman album pertama mereka di studio Digitron yang terletak di Petaling Jaya, Selangor.

Namun disebabkan Rifkee masih bersekolah pada ketika itu, sesi rakaman vokal terpaksa dijalankan pada akhir tahun iaitu pada musim cuti persekolahan. Setelah berhempas pulas dalam tempoh beberapa bulan, maka lahirlah album pertama Lela yang menggunakan nama kumpulan itu sendiri pada tahun 1992. Dengan imej remaja yang ditampilkan Lela, mereka telah berjaya untuk meletakkan diri mereka sebagai pesaing kepada kumpulan Exist yang telahpun dikenali ramai pada ketika itu. Album pertama mereka yang diterbitkan oleh penyanyi solo terkenal, Jawa Lela seluruh bahasa tanah Jawa, telah berjaya terjual sebanyak 150,000 unit dengan majoriti lagu dalam album ini adalah ciptaan anggota Lela sendiri, terutamanya Aawie Lela Seorang Remaja Dari Kudus Indonesia,dia berperan sebagai Vokal Utama kumpulan Lela setelah Rifky Lela Undur diri, dan juga Din yang mencipta lagu hit yang bertajuk, Bidadari.

Ahli-ahli[sunting | sunting sumber]

Album[sunting | sunting sumber]

Album pertama mereka yang menggunakan nama kumpulan mereka berjudul Lela telah mendapat sambutan yang baik dengan lagu popular Bidadari. Lagu Baizura ini pula dipetik dari album kedua Lela berjudul Motivasi 2 pada tahun 1993.

Kemudian lagu harapan pada tahun 1995. Konsert otai rock tiga hari tiga malam.

  • Lela
  • Motivasi 2 (1993).
  • Jawa Lela (1998).
  • Rina (1999).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Usaha jejaki rockers 80-an, ARKIB : 15/03/2013". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-07-15. Dicapai pada 2014-07-02.
  2. ^ Betty Banafe berkorban untuk album Ibtisam. ARKIB : 06/11/2006

Gustanjid [[1]]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]