Lembah Kashmir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kashmir Valley

कश्मीर घाटी
Vale of Kashmir
State division
Dal Lake and Shikaras
Dal Lake and Shikaras
Kashmir Valley (orange bordered) lies in Jammu & Kashmir state of India
Kashmir Valley (orange bordered) lies in Jammu & Kashmir state of India
Country India
StateJammu and Kashmir
DistrictsAnantnag, Baramulla, Budgam, Bandipore, Ganderbal, Kupwara, Kulgam, Pulwama, Shopian and Srinagar
HeadquartersSrinagar
Keluasan
 • Jumlah15,948 km2 (6,158 batu persegi)
Aras
1,850 m (6,070 ft)
Penduduk
 (2011)
 • Jumlah5,350,811
 • Kepadatan340/km2 (870/batu persegi)
DemonimKashmiri, Koshur (in Kashmiri)
Languages
 • Official, Main spoken languageUrdu, Kashmiri
Zon waktuUTC+5:30 (IST)
Lembah Kashmir dilihat dari satelit. Banjaran Pir Panjal dilitupi salji memisahkan lembah dengan dataran

Lembah Kashmir (Kashmir: कश्मीर वादी (Devanāgarī), کشمِیر وادی (Parsi-Arab)) terletak di utara India, dalam negeri Jammu dan Kashmir. Lembah ini memisahkan Banjaran Pir Panjal daripada Himalaya. Lembah ini disaliri oleh Sungai Indus dan cawangannya. Hasilnya terbentuk tasik dan paya serta rawa yang indah.

Lembah ini terbabit dengan pemberontakan bersenjata sejak 1989.

Lembah Kashmir ( {{{2}}} Hindi : कश्मीर घाटी ) adalah sebuah lembah yang terletak di antara Karakoram dan Banjaran Pir Panjaldi India. Ia wilayah negara India dan ditadbir daripada Jammu dan Kashmir . Sebahagian lagi ditadbir oleh Pakistan. Panjangnya sekitar 135 km panjang dan 32 km lebar dan diairi oleh Sungai Jhelum . Lembah Kashmir terdiri daripada Anantnag, Baramulla, Budgam, Bandipore, Ganderbal, Kupwara, Kulgam , Pulwama, Shopian dan daerah Srinagar.

Maharaja Jahangir , cucu kepada Maharaja Babur , memanggilnya "Syurga di Bumi."

Geografi[sunting | sunting sumber]

Lembah Kashmir bersempadan dengan wilayah Jammu di selatan, kawasan Ladakh di timur.

Iklim[sunting | sunting sumber]

Lembah Kashmir mempunyai iklim yang sederhana sejuk bergantung kepada lokasi geografi. Banjaran Karakoram di utara, Banjaran Pir Panjal di selatan dan barat dan Zanskar Julat di timur digambarkan sebagai sejuk pada musim bunga dan musim luruh, sederhana pada musim panas dan sejuk di musim sejuk.

Musim panas biasanya ringan dan sedikit dengan hujan yang baik, tetapi kelembapan biasanya tinggi dan tengah malam sejuk. Hujan berlaku sepanjang tahun dan tiada bulan amat kering. Bulan paling hangat adalah Julai (min suhu minimum 6 ° C, min suhu maksimum 32 ° C) dan yang paling sejuk adalah Disember-Januari (min suhu minimum -15 ° C, min suhu maksimum 0 ° C).

Berbanding dengan bahagian-bahagian biasa lain di India, Kashmir lembah menikmati iklim yang lebih sederhana tetapi keadaan cuaca tidak menentu. Suhu yang tinggi yang dicatatkan adalah 33 ° C dan dicatatkan rendah adalah -18 ° C. Pada 5 dan 6 Januari 2012, selepas bertahun-tahun agak sedikit salji, gelombang salji berat dan suhu rendah ( ribut musim sejuk ) terkejut lembah menutupinya dalam lapisan tebal salji dan ais.Matahari hanya bersinar sedikit.

Pada garisan latitud , Kashmir sepadan dengan Peshawar, Baghdad dan Damsyik di Asia, dengan Fez di Maghribi dan South Carolina di Amerika tetapi ciri-ciri iklimnya tidak sama. Ramai yang mengaitkan iklim Kashmir dengan di Switzerland sehingga akhir Mei, dan Selatan Perancis pada bulan Julai dan Ogos. Setiap 100 kaki ketinggian membawa beberapa fasa baru iklim dan tumbuh-tumbuhan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Menurut etimologi rakyat , nama "Kashmir" bermaksud air dan shimeera = mengeringkan. Sejarah Kashmir ditulis oleh Kalhana pada pertengahan abad ke-12, dia menyatakan bahawa Lembah Kashmir adalah bekas tasik. Menurut mitologi Hindu, tasik itu mengairi Rishi Kashyapa , anak Marichi, anak kepada Brahma. Kashmir juga dipercayai menjadi negara yang dimaksudkan oleh pelukis peta Ptolemy sebagai 'Kaspeiria'.

Cashmere adalah ejaan kuno Kashmir dalam Bahasa Inggeris.Sehingga abad ke-14 Kashmir merupakan sebuah kerajaan Hindu. Islam telah diterima pakai pada abad ke-14 di bawah Shah Mir . Dinastinya memerintah sehingga abad ke-16 apabila ia akhirnya digulingkan oleh Chaks. Mereka telah ditipu oleh maharaja Mughal Akbar dan Kashmir menjadi sebahagian daripada Empayar Mughal. Kemudian Afghanistan memerintah Kashmir sehingga mereka telah digulingkan oleh Sikh yang telah dikalahkan oleh British pada tahun 1845. British menjualnya kepada Dogras bawah Gulab Singh yang memerintah Kashmir sehingga 1947 sebagai hamba kepada British. Pada tahun 1945 semasa Pembahagian di India raja Hindu bersetuju dengan India tanpa berunding dengan majoriti Islam. Ini membawa kepada pertikaian Kashmir yang berlanjutan sehingga kini.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Majoriti rakyat Lembah Kashmir bercakap bahasa Kashmir. Lembah Kashmir mempunyai penduduk majoriti Islamiaitu 97% daripada penduduk.Komuniti kecil lain ialah Hindu , Pandit dan Sikh .

Sepuluh daerah di Lembah Kashmir mempunyai penduduk 5,350,811 (banci 2011). Komposisi agama adalah 97.16% Muslim dan 2.84% Hindu, Sikh, Buddha dan lain-lain.

Bahasa utama di lembah adalah Kashmir dan Urdu . Walau bagaimanapun, bahasa pertuturan utama adalah Kashmir. Urdu digunakan sebagai lingua franca. Walau bagaimanapun, Urdu ditulis dalam skrip Parsi adalah bahasa rasmi. Kebanyakan penutur bahasa ini juga tahu bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. Hindi adalah lingua franca untuk pasukan keselamatan ditempatkan di Lembah Kashmir.

Daerah[sunting | sunting sumber]

Kashmir terdiri daripada 10 buah daerah.

Name of District Headquarters Area (km²) Population
2001 Census
Population
2011 Census
Anantnag district Anantnag 3,984 734,549 1,069,749
Kulgam district Kulgam 437,885 423,181
Pulwama district Pulwama 1,398 441,275 570,060
Shopian district Shopian 211,332 265,960
Budgam district Budgam 1,371 629,309 755,331
Srinagar district Srinagar 2,228 990,548 1,250,173
Ganderbal district Ganderbal 211,899 297,003
Bandipore district Bandipore 316,436 385,099
Baramulla district Baramulla 4,588 853,344 1,015,503
Kupwara district Kupwara 2,379 650,393 875,564

Bandar[sunting | sunting sumber]

Srinagar adalah bandar utama dan juga tumpuan musim panas di negeri ini. Bandar-bandar utama lain ialah Anantnag dan Baramulla .

Pelancongan[sunting | sunting sumber]

Lembah Kashmir adalah destinasi pelancongan popular bagi pelancong tempatan dan asing. Antara tempat-tempat pelancongan yang popular di lembah adalah Gulmarg yang mempunyai resort ski, Tasik Dal yang mempunyai rumah bot popular, Pahalgam dan Kuil Amarnath .

Sebelum pemberontakan memuncak pada 1989, pelancongan amat penting dalam ekonomi Kashmir. Beribu-ribu penganut Hindu melawat kuil suci Amarnath setiap tahun . Kashmir berhadapan dengan bencana ekologi.

Pelancongan di lembah Kashmir kembali pulih pada tahun-tahun kebelakangan ini .Pada tahun 2009 Gulmarg menjadi popular ekoran adanya resort ski .Ia juga rumah hijau tertinggi di dunia dengan adanya padang golf . Seramai 736,000 pelancong termasuk 23,000 warga asing melawat Kashmir pada tahun 2010.

Stesen bukit[sunting | sunting sumber]

Sungai Sind dari Nilgrar Sonamarg
Lidder River flowing through Pahalgam Valley

Taman Mughal[sunting | sunting sumber]

Nishat Bagh
Chashme Shahi

Tasik[sunting | sunting sumber]

Anchar Lake

Gunung[sunting | sunting sumber]

Banjaran Himalaya merupakan tapak untuk pendaki Gunung Everest.