Leonardo S.p.A.

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Leonardo S.p.A.
Nama dahuluFinmeccanica
Jenis/bentuk sahAwam
Didagangkan sebagaiBITLDO
Komponen FTSE MIB
ISINIT0003856405 Sunting ini di Wikidata
IndustriAeroangkasa, pertahanan
Ditubuhkan1948; 76 tahun yang lalu (1948)
Ibu pejabatRom, Itali
Tokoh pentingGiovanni De Gennaro (Pengerusi)
Alessandro Profumo (CEO)
KeluaranAeronautik, helikopter, ruang, elektronik, sistem pertahanan
Hasil 11.527 bilion (2017)[1]
Pendapatan kendalian 833 juta (2017)[1]
Pendapatan bersih 274 juta (2017)[1]
PemilikMinistry of Economy and Finance, institutional investor, pelabur Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan45,134 (2017)[2]
Anak syarikatThales Alenia Space, SELEX Sistemi Integrati, Alenia Aermacchi, AnsaldoBreda, AgustaWestland, Vitrociset, Telespazio, Leonardo DRS, Leonardo (France), Leonardo UK Ltd Sunting ini di Wikidata
Tapak webleonardo.com
Facebook: LDOcompany Twitter: Leonardo_IT Instagram: leonardo_company LinkedIn: leonardo_company Youtube: UColL1aDfQOAdqtWoWDf0IBQ Flickr: leonardocompany Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Leonardo S.p.A., dahulunya Leonardo-Finmeccanica dan Finmeccanica, ialah sebuah syarikat berteknologi tinggi global Itali dan salah satu pemain utama dalam bidang aeroangkasa, pertahanan dan keselamatan. Beribu pejabat di Rome, syarikat itu mempunyai 180 tapak di seluruh dunia.[3] Ia merupakan kontraktor pertahanan pertahanan terbesar kesembilan di dunia berdasarkan pendapatan 2014.[4] Syarikat ini sebahagiannya dimiliki oleh kerajaan Itali melalui Kementerian Ekonomi dan Kewangan, yang memegang 30.2% saham syarikat dan merupakan pemegang saham terbesarnya.

Pada 1 Januari 2016, Leonardo-Finmeccanica menjadi sebuah syarikat perindustrian tunggal dengan mengintegrasikan aktiviti anak-anak syarikatnya AgustaWestland, Alenia Aermacchi, DRS Technologies, Selex ES, Oto Melara dan WASS. Syarikat ini dianggotai tujuh bahagian (Helikopter, Pesawat Udara, Aerostructures, Airborne & Space Systems, Land & Naval Defense Electronics, Defence Systems, Security & Information Systems) dan juga syarikat induk dan pusat korporat untuk syarikat subsidiari dan usaha sama, Telespazio, Thales Alenia Space, MBDA dan ATR. Leonardo disenaraikan di Borsa Italiana dan merupakan penyusun Indeks FTSE MIB dan Dow Jones.

Sehingga April 2016, syarikat itu dikenali dengan nama peralihan Leonardo-Finmeccanica sebagai sebahagian daripada proses penstrukturan semula syarikat yang dijalankan oleh CEO Mauro Moretti dari permulaan mandatnya pada tahun 2014. Syarikat itu menukar namanya kepada Leonardo SpA pada 1 Januari 2017, sempena pencipta Itali, Leonardo da Vinci.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Annual Report 2016" (PDF). Leonardo. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2017-06-16.
  2. ^ "Leonardo: Il CdA propone il pagamento del dividendo dopo sei anni: € 14 cent. per azione - DETTAGLIO - Leonardo - Aerospace, Defence and Security". www.leonardocompany.com. Dicapai pada 16 March 2018.
  3. ^ "Profile - Leonardo - Aerospace, Defence and Security". www.leonardocompany.com. Dicapai pada 16 March 2018.
  4. ^ Aude Fleurant; Sam Perlo-Freeman; Pieter D. Wezeman; Sieman T. Wezeman; Noel Kelly (Disember 2015). "The SIPRI Top 100 Arms-producing and Military Services Companies, 2014" (PDF). SIPRI: 3. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 3 Jun 2016. Dicapai pada 17 Mei 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Cite journal requires |journal= (bantuan)
  5. ^ Official Press Release. "Finmeccanica: shareholders' meeting approves the change of the company's name and the 2015 financial statements". Leonardocompany.com.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]