Lesen Creative Commons

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Logo Creative Commons
Video ini menerangkan bagaimana lesen Creative Commons boleh digunakan bersempena dengan peraturan perlesenan komersial

Lesen Creative Commons (CC) merupakan salah satu daripada beberapa lesen hak cipta awam yang membolehkan pengedaran bebas karya yang tidak berhak cipta. Lesen CC digunakan apabila penulis ingin memberi orang hak untuk berkongsi, menggunakan, dan membina karya yang telah dihasilkan. CC menyediakan fleksibiliti pengarang (contohnya, mereka mungkin memilih untuk membenarkan kegunaan bukan komersial sahaja) dan melindungi orang-orang yang menggunakan atau mengagihkan semula karya penulis dari kebimbangan mengenai pelanggaran hak cipta selagi mereka mematuhi syarat-syarat yang yang dinyatakan dalam lesen yang mana pengarangnya mengedarkan karya itu.[1][2][3][4][5]

Terdapat beberapa jenis lesen CC. Lesen berbeza dengan beberapa kombinasi yang membezakan terma pengedaran. Mereka pada mulanya dikeluarkan pada 16 Disember 2002 oleh Creative Commons, sebuah syarikat bukan keuntungan A.S. yang diasaskan pada tahun 2001. Terdapat juga lima versi lesen yang bersesuaian, berjumlah 1.0 hingga 4.0.[6] Setakat Februari 2018, 4.0 lesen bersesuaian adalah yang paling semasa.

Pada Oktober 2014, Yayasan Pengetahuan Terbuka diluluskan oleh lesen Creative Commons CC, CC BY-SA dan CC0 sebagai "Buka Definisi" untuk kandungan dan data.[7][8][9]

Jenis lesen[sunting | sunting sumber]

Lesen CC semuanya memberikan "hak asas", seperti hak untuk mengedarkan karya berhak cipta di seluruh dunia untuk tujuan bukan komersial, dan tanpa pengubahsuaian.[10] Butiran masing-masing lesen bergantung kepada versi, dan terdiri daripada pemilihan daripada empat syarat:

Ikon Hak Penerangan
Attribution Atribusi (BY) Pemegang lesen boleh menyalin, mengedar, memaparkan dan melaksanakan kerja dan membuat kerja-kerja derivatif dan adunan semula berdasarkannya hanya jika mereka memberi pengarang atau pemberi lesen kredit (atribusi) mengikut cara yang dinyatakan olehnya.
Share-alike Share-alike (SA) Pemegang lesen boleh mengedarkan karya terbitan hanya di bawah lesen yang sama ("tidak lebih ketat") kepada lesen yang mentadbir kerja asal. (Lihat juga copyleft.) Tanpa perkongsian sama, karya terbitan mungkin diselidiki dengan klausa lesen yang serasi tetapi lebih ketat, contohnya. CC BY kepada CC BY-NC.)
Non-commercial Bukan komersial (NC) Pemegang lesen boleh menyalin, mengedar, memaparkan, dan melaksanakan kerja dan membuat kerja-kerja derivatif dan adunan semula berdasarkannya hanya untuk tujuan bukan komersial.
Non-derivative Tiada Karya Derivatif (ND) Pemegang lesen boleh menyalin, mengedar, memaparkan dan melaksanakan hanya salinan kata kerja kerja, bukan karya derivatif dan adunan semula berdasarkannya.

Tujuh lesen biasa yang digunakan[sunting | sunting sumber]

Ikon Penerangan Akronim Membenarkan budaya adunan semula Membenarkan kegunaan komersial Membenarkan Karya Kebudayaan Bebas Memenuhi Penakrifan Terbuka
CC0 icon Membebaskan kandungan secara global tanpa sekatan CC0 Ya Ya Ya Ya
CC-BY icon Atribusi sahaja BY Ya Ya Ya Ya
CC-BY-SA icon Atribusi + ShareAlike BY-SA Ya Ya Ya Ya
CC-by-NC icon Atribusi + Bukan komersial BY-NC Ya Tidak Tidak Tidak
CC-BY-ND icon Atribusi + Tiada Derivatif BY-ND Tidak Ya Tidak Tidak
CC-BY-NC-SA icon Atribusi + Bukan komersial + ShareAlike BY-NC-SA Ya Tidak Tidak Tidak
CC-BY-NC-ND icon Atribusi + Bukan komersial + Tiada Derivatif BY-NC-ND Tidak Tidak Tidak Tidak

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Shergill, Sanjeet (2017-05-06). "The teacher's guide to Creative Commons licenses". Open Education Europa. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-06-26. Dicapai pada 2018-03-15.
  2. ^ "What are Creative Commons licenses?". Wageningen University & Research. Dicapai pada 2018-03-15.
  3. ^ "Creative Commons licenses". University of Michigan Library. Dicapai pada 2018-03-15.
  4. ^ "Creative Commons licenses" (PDF). University of Glasgow. Dicapai pada 2018-03-15.
  5. ^ "The Creative Commons licenses". UNESCO. Dicapai pada 2018-03-15.
  6. ^ "License Versions - Creative Commons". wiki.creativecommons.org. Diarkibkan daripada yang asal pada June 30, 2017. Dicapai pada July 4, 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  7. ^ Open Definition 2.1 Error in webarchive template: Check |url= value. Empty. on opendefinition.org
  8. ^ licenses on opendefinition.com
  9. ^ Creative Commons 4.0 BY and BY-SA licenses approved conformant with the Open Definition by Timothy Vollmer on creativecommons.org (December 27th, 2013)
  10. ^ "Baseline Rights". Creative Commons. Jun 12, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada Februari 8, 2010. Dicapai pada Februari 22, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]