Liga Pengakap Bahasa Esperanto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Expand Esperanto

Skolta Esperanto-Ligo
Fail:Skolta Esperanto Ligo.png
Website
http://www.esperanto.org/skolta/
 Scouting portal


Liga Pengakp Bahasa Esperanto (Bahasa Esperanto: Skolto Esperanto-Ligo,SEL[1]) ditubuhkan pada tahun 1918. Kini SEL telah merangcangkan merayakan 100 tahun liga.

Pengerak pengakap Sir Baden-Powell telah menyntuh tentang Bahasa Esperanto dan mengesyorkan pengakap belajar Bahasa Esperanto di buku bertajuk “Scouting for Boys” muka surat 202. Resolusi UNESCO 1985 menyuruh badan-badan bukan kerajaan mengguna Bahasa Esperanto [2]. Pengakap Sedunia ialah badan bukan kerajaan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1907, Persidangan Bahasa Esperanto Antarabangsa Ketiga yang berlansung di Cambridge, England, pengasas pengkap,Lord Baden-Powell telah mendengar tentang bahasa Esperanto. Di sebaliknya Pengasas Boys Brigade Sir William Smith selepas sesi pertama Perhimpunan Agung Pengakap Bahasa Esperanto yang dianjur pada tahun yang sama mengcadangkan Lord Baden-Powell menciptakan sebuah buku untuk memberi panduan dan mendidik pemuda.

Buku itu dibahagikan kepada enam buku kecil, diterbitkan dua minggu sekali. Buku ini pertama kali diterbitkan pada 15hb Jan 1908. Oleh kerana risalah ini sangat popular, pada tahun yang sama bulan Mei, orang menjilitkan risalah menjadi sebuah buku. Lord Baden-Powell menyebut tentang bahasa Esperanto di risalah ketiga

Lord Baden-Powell bagaimana untuk memperkenalkan bahasa Esperanto di dalam buku "Scouting for Boys" , muka surat 202, beliau menulis:

Asal: Also if you want to use a secret language in your patrol, you should all set to work to learn ”esperanto“. It is not difficult, and is taught in a little book costing one penny. This language is being used in all countries so that you would be able to get on it abroad now.

Terjemahan: Jika anda mahu menggunakan bahasa rahsia dalam partrol anda, anda perlu mula belajar bahasa Esperanto. Ini bukan bahasa sukar untuk belajar, harga buku pelajaran 1 penny. Penggunaan bahasa di dunia, dan oleh itu anda boleh menggunakannya di luar negara.

Selepas kem pertama pengkap tahun 1907 , kemunculan Pengakap Bahasa Esperanto di tempat-tempat yang lain di seluruh dunia, dalam usaha untuk memperkukuhkan persaudaraan pengakap, tiada halangan di antara bahasa yang beza.

Pemimpin Pengakap British Alexander William Thompson pada tahun 1918 telah mewujudkan konsep pengakap bahasa Esperanto di medan perang di Perancis dan menubuhkan liga pengakap bahasa Esperanto pada tahun yang sama. Kad keahlian yang pertama Liga Pengakap Bahasa Esperanto dikeluarkan pada tahun 1918.

Walaupun mendiang Sir Baden-Powell tidak tahu bahasa Esperanto, tetapi Liga Pengakap Bahasa Esperanto bagi penubuhan, beliau memberikan sokongan penuh. Pesuruhjaya pertama bagi Pengakap bahasa Esperanto:

PRESIDEN: Alexander William Thompson) Setiausaha Kehormatan :K. Graham Thompson), abang president Alexander

Selepas itu Norman Booth dan beberapa ketua Pengakap Britain berturut menjadi Setiausaha Kehormatan, bekerjasama dengan Kewangan Persekutuan DH David memperkembangkan bersama-sama Persatuan Pengakap Bahasa Esperanto dan menjalankan lawatan menggunakan kem Pengakap Bahasa Esperanto antarabangsa pun bergerak. Jambori Pengkap Bahasa Esperanto di Eropah telah dilaksanakan pada tahun:

  • 1922, Belanda
  • 1923, Belgium
  • 1924, Denmark
  • 1925, Sepanyol
  • 1926, Republik Czech, dan radio melaporkan setiap hari
  • 1927, Sepanyol
  • 1928, Belgium
  • 1929, England
  • 1930, Belanda
  • 1931, Hungary

Selepas Kem Perjumpaan Pengakap Bahasa Espernto pada tahun1929, pengguna Bahasa Esperanto dipeluaskan. Peserta dari 18 buah negera telah mengambil bahagia,mereka termasuk pengkap berbahasa Esperanto dari India dan Jepun juga menghadiri perjumpaan tersebut yang berlangsung di England.

Perjumpaan pengakap bahasa Esperanto pada tahun 1930 yang diadakan di Belanda, terdapat Harold Wilson, telah menjadi perdana menteri Britian dua kali, 1964--1970, dan kemudian 1974-1976.

Pada tahun 1931, Pal Balkányi, pengakap bahasa Esperanto di Hungary, melalui persatuan negara Hungary menjemput SEL ke negara itu, dan Pengakap Persatuan Belgium dan Persatuan Pengakap Hungary beriktirafkan SEL secara rasmi

Selepas itu, pengakap katolik Slavakia secara rasmi mengiktiraf SEL. Pada tahun 1931, pengakap bahasa Esperanto bernama St. Patrick bertubuh di Ireland. Pada tahun 1932, majalah berbahasa Esperanto Katolik mula menerbitkan bahan pembelajaran bahasa Esperanto, banyak Pandu Puteri mula belajar bahasa Esperanto, dan menubuhkan Pandu Puteri Bahasa Esperanto. Ogos 1932, kumpulan kedua pengakap bahasa Esperanto bertubuh di Ireland dan bernama St Augustino.

1933 Pengakap Katolik mula menerbitkan artikel dalam bahasa Esperanto. Pada tahun yang sama, Persatuan Pengakap Irland mengitifkan bahasa Esperanto sebagai salah satu bahasa rasmi. Pengakap pemuda Sean Mularney,pengakap bahasa Esperanto dilantihkan sebagai wartawan rasmi dalam mempromosikan Esperanto di antara pengakap dunia. Dia membuat sumbangan besar pada pekembangan pengakap bahasa Esperanto.

Walaupun pengasas pengakap Sir Baden-Powell tidak boleh bertutur bahasa Esperanto, dia menyokong idea tentang bahasa Esperanto menjadi bahasa antarabangsa.

Selepas SEL ditubuhkan dua tahun, Persekutuan Pengakap Antarabangsa ditubuhkan, alangnya mereka tidak menggunakan bahasa Esperanto, tetapi memilik bahasa Inggeris dan Perancis sebagai bahasa rasmi.

Walau bagaimanapun, dalam laman pengakap antarabangsa hari ini, pelbagai terjemahan bahasa disediakan, termasuk bahasa Esperanto.

Malah, Sir Baden-Powell mempunyai harapan yang besar terhadapkan bahasa Esperanto menjadi sebagai bahasa antarabangsa, sehingga di buku " Scouting for Boys" beliau menyebut bahasa Esperanto. Isteri beliau , Olva Baden-Powell bercakap mengenai bahasa Esperanto, sehingga selepas kematian Lord Baden-Powell.

Pada tahun 1950 Olva Baden-Powell menghantar surat kepada Dr Lydia de Vilbis, dalam suratnya mengharapkan Puan Roosevelt boleh meyakinkan Amerika Syarikat, mengajar bahasa Esperanto di sekolah-sekolah dan organisasi, supaya dunia boleh menerima bahasa Esperanto.

"Di peringkat global, adalah penting untuk berbuat demikian kerana bahasa adalah orang yang berbeza boleh menjadi komunikasi yang sangat baik dan pemahaman, terutama kerana kepelbagaian bahasa membuat jauh."

Puan Roosevelt adalah Presiden PBB organisasi hak asasi manusia, kemunkinan, inilah 1954 dan 1985 UNESCO Resolusi diluluskan pengesyoran mengenai penggunaan Esperanto. Resolusi UNESCO 1985 merayu kepada NGO menggunakan bahasa Esperanto.

Penerbitan Liga Pengakap Bahasa Esperanto (SEL)[sunting | sunting sumber]

  • 22 Ogos 1969, buku "Bahasa Perhimpunan Pengakap ," (Ĵamborea lingvo ) telah dibentangkan kepada peserta di perhimpuan pengakap di Helsinki, Finland
  • 1995, versi baru "Bahasa Perhimpunan Pengakap ," (Ĵamborea lingvo ) diterbitkan.
  • "Pengakap Dunia" (La Skolta Mondo)[3] adalah sebuah buletin rasmi SEL

Umur untuk pengakap Bahasa Esperanto[sunting | sunting sumber]

Di mana semua pertubuhan pengakap di dunia ada peraturan untuk umur menjadi seorang pengakap. Ia beza dari satu sama lain negara, yang paling tinggi ialah sampai 26 tahun. Bagamana, pengakap bahasa Esperanto tidak ada peraturan tersebut.Sekiranya, anda masih minati pengakapan, anda boleh menjadi ahli pengakap bahasa Esperanto tanpa perlu surut perlantikan [4]

Tujuan Liga Pengakap Bahasa Esperanto[sunting | sunting sumber]

  • Melalui bahasa Esperanto menyampaikan idea-idea tentang pengakap dari seluruh dunia
  • Pengenalan Bahasa Esperanto kepada pengakap global
  • Menggalakkan pengakap menerbitkan sastera bahasa Esperanto pengakap
  • Mengukuhkan persaudaraan di antara semua kumpulan pengakap di dunia, bekerja rapat dengan pemuda yang berada di seluruh dunia.

Pengakap Bahasa Esperanto sedang memaju[sunting | sunting sumber]

  • 2004, JOTI membuka saluran bahasa Esperanto [5]
  • 2005, Liga Pengakap Bahasa Esperanto Persatuan menubuhkan sebuah gerai informasi Esperanto di perhimpunan Pan American yang berlangsung di Argentina,
  • 2007,, Perhimpunan Pengakap pada bulan Julai di Bialystok, Poland,anjuran Persatuan Pengakap Poland,Bahasa Esperanto disenaraikan sebagai bahasa rasmi bersama Bahasa Poland dan Bahasa Inggeris di perhimpunan.
  • 2007, Liga Pengakap Bahasa Esperanto menyediakan gerai di Perhimpunan Pengakap Sedunia untuk memperkenalkan hadirin dan hadirat tentang bahasa Esperanto.
  • 2015, Liga Pengakap Bahasa Esperanto juga dijanka memdirikan gerai di Jambori Sedunia di Jepun

Rujukan dan petikan sumber[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-12-31. Dicapai pada 2016-12-30.
  2. ^ http://unesdoc.unesco.org/images/0006/000684/068427e.pdf
  3. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-12-31. Dicapai pada 2016-12-30.
  4. ^ https://en.wikipedia.org/wiki/Age_groups_in_Scouting_and_Guiding
  5. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-05-18. Dicapai pada 2015-05-01.

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]