Linda Sarsour

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Linda Sarsour
Linda Sarsour berucap di panel perbicaraan
Sarsour pada 2016
Kelahiran1980 (umur 43–44)
Pusat pendidikan
Pekerjaan
  • Aktivis
  • pengulas media
Terkenal keranaPengerusi bersama Perbarisan Wanita 2017

Linda Sarsour (lahir 1980)[1] ialah aktivis politik Amerika. Beliau ialah pengerusi bersama Perbarisan Wanita 2017, Hari Tanpa Wanita 2017, dan Perbarisan Wanita 2019. Beliau juga merupakan bekas pengarah eksekutif Persatuan Amerika Arab di New York. Beliau dan pengerusi bersama Perbarisan Wanita diprofilkan dalam senarai "100 Orang Paling Berpengaruh" oleh majalah Time pada tahun 2017. Sarsour ialah seorang Muslim keturunan Palestin.

Sarsour pertama kali mendapat perhatian kerana memprotes pengawasan polis terhadap Muslim Amerika, kemudian terlibat dalam isu hak sivil lain seperti kekejaman polis, feminisme, dasar imigresen, dan penahanan massa. Beliau juga telah mengadakan demonstrasi Black Lives Matter dan merupakan penggugat utama dalam saman yang mencabar kesahihan larangan perjalanan Trump.

Aktivisme politiknya dipuji oleh beberapa liberal dan progresif, sementara pendirian dan pernyataannya mengenai konflik Israel-Palestin telah dikritik oleh beberapa pemimpin dan pertubuhan konservatif dan Yahudi. Sarsour telah mengadvokasi rakyat Palestin di wilayah yang dikuasai Israel dan menyatakan kritikan terhadap Zionisme dan sokongan terhadap kempen Boikot, Divestasi, Sekatan (BDS) terhadap Israel. Sarsour mengundurkan diri dari pertubuhan Perbarisan Wanita pada September 2019 bersama dengan Bob Bland dan Tamika Mallory, berikutan kontroversi mengenai pengendalian pertubuhan tersebut atas tuduhan anti-semitisme.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Sarsour dilahirkan di Brooklyn, New York, anak sulung daripada tujuh beradik dari pendatang Palestin.[2] Bapanya memiliki sebuah pasaran kecil di Crown Heights, Brooklyn, bernama Linda's.[2] Beliau dibesarkan di Sunset Park, Brooklyn, dan menghadiri John Jay High School di Park Slope.[3] Selepas tamat sekolah menengah, beliau mengambil kursus di Kolej Komuniti Kingsborough dan Kolej Brooklyn dengan hasrat ingin menjadi guru bahasa Inggeris.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Mitter, Siddhartha (May 9, 2015). "Linda Sarsour's rising profile reflects new generation of Muslim activists". Al Jazeera America. Diarkibkan daripada yang asal pada December 10, 2017. Dicapai pada January 7, 2018.
  2. ^ a b Mishkin, Budd (July 26, 2011). "One On 1: Arab American Association Director Finds Time For It All". New York: NY1. Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2017. Dicapai pada January 19, 2019.
  3. ^ Chandler, Michael Alison (February 7, 2017). "March catapults Muslim American into national spotlight and social-media crosshairs". The Washington Post. Diarkibkan daripada yang asal pada December 2, 2018. Dicapai pada January 19, 2019.
  4. ^ Feuer, Alan (August 9, 2015). "Linda Sarsour Is a Brooklyn Homegirl in a Hijab". The New York Times. m/s. MB1. Diarkibkan daripada yang asal pada January 2, 2019. Dicapai pada January 19, 2019.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]