Little Women (filem 2019)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Little Women
Fail:Little Women (2019 film).jpeg
Poster teater
PengarahGreta Gerwig
Lakon layarGreta Gerwig
BerdasarkanBerdasarkan novel Little Women oleh Louisa May Alcott tahun 1868
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiYorick Le Saux
Disunting olehNick Houy
Muzik olehAlexandre Desplat
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing
Tarikh tayangan
  • 7 Disember 2019 (2019-12-07) (MoMA)
  • 25 Disember 2019 (2019-12-25) (United States)
Masa tayangan
135 minit [1]
NegaraUnited States
Bahasabahasa Inggeris
Bajet$40 juta[2]
Pecah panggung$218.9 juta[3]

Little Women ialah sebuah filem drama yang Amerika 2019 yang ditulis dan diarahkan oleh Greta Gerwig . Ia adalah filem ketujuh adaptasi novel 1868 dengan nama yang sama oleh Louisa May Alcott . Ia mengisahkan kehidupan adik-beradik March — Jo, Meg, Amy, dan Beth — di Concord, Massachusetts, semasa abad kesembilan belas. Ia dibintangi oleh pelakon yang terdiri daripada Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh, Eliza Scanlen, Laura Dern, Timothée Chalamet, Meryl Streep, Tracy Letts, Bob Odenkirk, James Norton, Louis Garrel, dan Chris Cooper .

Sony Pictures memulakan pembangunan filem itu pada 2013, dengan Amy Pascal hadir untuk menerbitkannya pada 2015 dan Gerwig diupah untuk menulis lakon layarnya pada tahun berikutnya. Menggunakan tulisan Alcott yang lain sebagai inspirasi, Gerwig menulis skrip itu pada 2018. Dia dilantik sebagai pengarah pada tahun yang sama, dengan filem itu merupakan filem kedua yang diarahkannya seorang. Penggambaran berlangsung dari Oktober hingga Disember 2018 di negeri Massachusetts, dengan penyuntingan bermula sehari selepas penggambaran selesai.

Little Women ditayangkan di Muzium Seni Moden di bandar New York pada 7 Disember 2019, dan ditayangkan melalui persembahan teater di Amerika Syarikat pada 25 Disember 2019, oleh Sony Pictures Releasing . Filem ini menerima pujian kritis, [4] dengan pujian khusus untuk lakon layar dan arahan Gerwig serta persembahan pelakon, dan memperoleh kutipan $218 juta di seluruh dunia. Di antara pelbagai anugerahnya, filem ini mendapat enam pencalonan Anugerah Akademi, termasuk Gambar Terbaik, Pelakon Wanita Terbaik (Ronan), Pelakon Pembantu Wanita Terbaik (Pugh), Lakon Layar Adaptasi Terbaik dan Skor Asal Terbaik, dan memenangi Rekaan Kostum Terbaik . Ia juga memperoleh lima pencalonan Anugerah Filem Akademi British, dengan kemenangan untuk Reka Bentuk Kostum Terbaik dan dua pencalonan Anugerah Golden Globe .

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1868, Jo March, seorang guru di New York City, pergi berjumpa Encik Dashwood, seorang editor yang bersetuju untuk menerbitkan cerita yang telah ditulisnya. Adik bongsunya, Amy, yang berada di Paris bersama Mak Cik March mereka, menghadiri pesta bersama rakan dan jiran zaman kanak-kanak mereka, Laurie. Amy menjadi marah dengan tingkah laku Laurie yang mabuk, mendorongnya untuk mengejeknya kerana menghabiskan masa dengan ahli perniagaan kaya Fred Vaughn. Di New York, Jo menjadi terluka apabila Friedrich Bhaer, seorang profesor yang berminat dengannya, memberikan maklum balas kritikal tentang tulisannya, menyebabkan dia marah. Selepas mendapat surat tentang penyakit adiknya Beth semakin teruk, Jo pulang ke rumah di Concord, Massachusetts .

Tujuh tahun lebih awal pada tahun 1861 semasa berada di pesta dengan kakaknya, Meg, Jo bertemu dengan Laurie. Pada pagi Krismas, ibu kanak-kanak perempuan itu, "Marmee", memujuk mereka untuk memberikan sarapan pagi mereka kepada jiran miskin mereka, Puan Hummel dan anak-anaknya yang kelaparan. Selepas pulang ke rumah, mereka mendapati meja penuh dengan makanan yang diberikan oleh jiran mereka dan datuk Laurie, Encik Laurence. Marmee kemudiannya membaca surat daripada bapa mereka yang bertempur dalam Perang Saudara Amerika . Jo kerap membaca kepada Makcik March, berharap Makcik March akan menjemputnya ke Eropah.

Apabila Meg, Jo, Laurie, dan John — tutor Laurie dan bakal suami Meg — pergi ke teater, Amy yang cemburu membakar tulisan Jo. Pada keesokan pagi, Amy mahu Jo yang kecewa memaafkan perbuatannnya. Dia mengejar Jo dan Laurie ke tasik tempat mereka meluncur. Mereka menyelamatkan Amy apabila dia jatuh ke dalam ais. Encik Laurence menyedari kesunyian Beth dan menjemputnya bermain piano mendiang anak perempuannya di rumahnya. Meg duduk bersama John selepas membeli fabrik mahal yang mereka tidak mampu dan menyatakan rasa tidak senangnya kerana miskin. Laurie melawat Amy untuk meminta maaf atas kelakuannya, mendesaknya supaya tidak berkahwin dengan Fred sebaliknya mengahwininya. Walaupun cinta dengan Laurie, Amy enggan, kecewa kerana sentiasa berada di tempat kedua selepas Jo. Walaupun begitu, dia juga menolak cadangan Fred.

Encik Laurence menghadiahkan pianonya kepada Beth dan mendapati dia telah menghidap demam merah dari keluarga Hummel. Untuk mengelakkan penyakit itu, Amy dihantar untuk tinggal bersama Mak Cik March, yang menasihatinya untuk menyara keluarganya dengan berkahwin. John menggesa Meg mengubah kain itu menjadi pakaian masa kini untuk menggembirakannya, tetapi dia mendedahkan dia telah menjualnya dan meyakinkannya tentang kebahagiaannya sebagai isterinya. Beth pulih pada masa Krismas pada masa lalu, dan bapa mereka pulang ke rumah juga. Selepasdemam semakin teruk, Beth meninggal dunia. Pada hari perkahwinan Meg yang lalu, Jo cuba meyakinkannya untuk melarikan diri, tetapi Meg menyatakan kegembiraannya untuk berkahwin dengan John. Mak Cik March mengumumkan perjalanannya ke Eropah, mengambil Amy dan bukannya Jo. Selepas perkahwinan, Laurie melamar Jo, yang menjelaskan dia enggan berkahwin.

Marmee mendedahkan Amy kembali dari Eropah dengan Mak Cik March yang sedang sakit. Jo tertanya-tanya sama ada dia terlalu cepat menolak Laurie dan menulis surat kepadanya. Bersedia untuk pergi, Amy memberitahu Laurie dia menolak cadangan Fred; mereka bercium dan kemudian berkahwin dalam perjalanan pulang. Jo dan Laurie bersetuju untuk kekal berkawan, selepas itu dia membuang surat yang dia tulis kepadanya. Jo mula menulis novel berdasarkan kehidupan dia dan adik-beradiknya dan menghantar bab pertama kepada Encik Dashwood yang tidak terkesan dengan kisahnya. Bhaer mengejutkan Jo dengan datang ke rumah March dalam perjalanan ke California.

Di New York, Encik Dashwood bersetuju untuk menerbitkan novel Jo selepas anak perempuannya menuntut untuk mengetahui bagaimana kesudahannya, tetapi dia enggan menerima protagonis yang masih belum berkahwin pada akhirnya. Untuk menenangkannya, Jo menamatkan novelnya dengan protagonis, dirinya sendiri, menghalang Bhaer daripada berlepas ke California. Dia berjaya merundingkan hak cipta dan royalti dengan Encik Dashwood. Selepas pemergian Mak Cik March, Jo mewarisi rumahnya dan membukanya sebagai sekolah, tempat Meg, Amy dan Bhaer mengajar. Jo memerhati cetakan novelnya, bertajuk Little Women .

Pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Saoirse Ronan sbg Josephine "Jo" March
  • Emma Watson sbg Margaret "Meg" March
  • Florence Pugh sbg Amy March
  • Eliza Scanlen sbg Elizabeth "Beth" March
  • Laura Dern sbg Marmee March
  • Timothée Chalamet sbg Theodore "Laurie" Laurence
  • Meryl Streep sbg Mak Cik March
  • Tracy Letts sbg En. Dashwood
  • Bob Odenkirk sbg En. March
  • James Norton sbg John Brooke
  • Louis Garrel sbg Friedrich Bhaer
  • Chris Cooper sbg En. Laurence
  • Jayne Houdyshell sbg Hannah
  • Rafael Silva sbg kawan Friedrich
  • Dash Barber sbg Fred Vaughn
  • Hadley Robinson sbg Sallie Gardiner Moffat
  • Abby Quinn sbg Annie Moffat
  • Maryann Plunkett sbg Pn. Kirke
  • Edward Fletcher sbg En. Laurence's servant
  • Sasha Frolova sbg Pn. Hummel

Produksi

Pembangunan dan pemilihan pelakon[sunting | sunting sumber]

Greta Gerwig dan Saoirse Ronan, yang masing-masing mengarahkan dan membintangi Little Women, pada tayangan filem itu

Pada Oktober 2013, telah diumumkan bahawa filem adaptasi baharu novel Little Women oleh Louisa May Alcott sedang dalam pembangunan di Sony Pictures, dengan Olivia Milch menulis lakon layar, dan Robin Swicord dan Denise Di Novi berkhidmat sebagai penerbit. [5] Pada Mac 2015, Amy Pascal menyertai sebagai penerbit untuk adaptasi baharu, bersama Sarah Polley diupah untuk menulis skrip dan berpotensi untuk mengarah. [6] Akhirnya, penglibatan Polley tidak pernah melangkaui perbincangan awal. [7] Pada Ogos 2016, Greta Gerwig telah diupah untuk menulis lakon layar. [8] Pada Jun 2018, Gerwig diumumkan sebagai pengarah filem itu selain menjadi penulis skripnya. [9] Dia telah mendengar tentang rancangan Sony untuk mengadaptasi buku itu pada 2015 dan menggesa ejennya untuk menghubunginya dengan studio, mengakui bahawa walaupun dia "tiada dalam senarai sesiapa untuk mengarahkan filem ini", ia adalah sesuatu yang dia bercita-cita untuk melakukannya, memetik bahawa buku itu telah memberi inspirasi kepadanya untuk menjadi seorang penulis dan pengarah. [10] Pascal menyifatkan nada Gerwig sebagai "cita-cita dan impian yang anda miliki sebagai seorang gadis" dan cara mereka "dijauhi daripada anda apabila anda membesar" serta "perdagangan dan seni dan perkara yang perlu kita lakukan untuk menjadikan perkara itu komersial. " [11] Selain menjadi filem studio pertama Gerwig yang diarahkannya, Little Women merupakan usaha pengarah solo kedua beliau. [12] [13]

Ia juga diumumkan pada Jun 2018 bahawa Meryl Streep, Emma Stone, Saoirse Ronan, Timothée Chalamet, dan Florence Pugh telah menyertai pelakon filem itu dalam peranan yang tidak didedahkan. [14] Gerwig sebelum ini pernah bekerja dengan Ronan dan Chalamet dalam filem sulung pengarah solonya, Lady Bird, [15] manakala dia berusaha untuk melakonkan Pugh selepas melihat persembahannya dalam filem Lady Macbeth (2016). [16] Eliza Scanlen, yang Gerwig menonton bintang dalam siri televisyen mini <i id="mwhw">Sharp Objects</i> (2018), [11] menyertai pelakon pada bulan berikutnya. [17] James Norton dan Laura Dern telah dilakonkan pada bulan Ogos. [18] [19] Emma Watson menyertai pelakon pada bulan yang sama, menggantikan Stone yang digugurkan kerana konflik penjadualan dengan mempromosikan The Favorite . [20] Pada September 2018, Louis Garrel, Bob Odenkirk, dan Chris Cooper menyertai pelakon dalam peranan sokongan. [21] [22] [23] New Regency Pictures diumumkan sebagai pembiaya tambahan pada filem itu pada bulan Oktober. [24]

Penulisan[sunting | sunting sumber]

Gerwig mula menulis lakon layar semasa lawatan ke Big Sur, California sejurus selepas Anugerah Akademi 2018, menggunakan surat dan diari Alcott serta "lukisan wanita muda abad ke-19" sebagai inspirasi. [11] Dia telah menulis "tiga atau empat draf" sebelum penghasilan Lady Bird . [25] Dia juga mendapat inspirasi daripada cerita Alcott yang lain untuk dialog tersebut. [26] Gerwig menulis banyak baris dialog yang bertindih yang akan "dibaca di atas satu sama lain." [27] Di samping itu, dia menyatakan bahawa monolog dalam filem itu diilhamkan oleh perbualan dia dengan Streep tentang "cabaran yang dihadapi wanita pada tahun 1860-an". [28] Untuk "memfokuskan filem pada wataknya sebagai orang dewasa", Gerwig menggabungkan garis masa tak linear . [29] Pengakhirannya berbeza daripada novel itu dengan menggambarkan "keseronokan percintaan dalam cerita tentang Alcott merealisasikan cita-cita artistiknya", yang Gerwig percaya menghormati visi sebenar Alcott memandangkan Alcott perlu "memuaskan jangkaan naratif era". [30] [31]

Reka bentuk pakaian[sunting | sunting sumber]

Filem ini memerlukan "kira-kira 75 kostum tempoh utama", yang setiap satunya mengambil masa "kira-kira 40 jam" untuk dihasilkan. [11] Pereka pakaian, Jacqueline Durran, menggabungkan "semangat pakaian bebas" dan "kekakuan tradisional Victoria " dalam menghiasi watak. [32] Ingin menjadikan "pakaian vintaj kelihatan diidamkan oleh penonton moden", dia menggandingkan "sontag berbulu" dengan "skirt kotak-kotak preppy", "jubah labuh merah jambu" dan "topi budak berita yang cantik". [33] Dia membezakan almari pakaian zaman kanak-kanak dan dewasa sambil mengingati "logik dalaman setiap satu" dan mengekalkan "hubungan antara keduanya", dengan setiap watak diberikan "warna teras", termasuk merah untuk Jo, hijau dan lavender untuk Meg, coklat dan merah jambu untuk Beth, dan biru muda untuk Amy. [34] Dia juga mempunyai watak berkongsi dan menggunakan semula kepingan almari pakaian yang sama untuk mengukuhkan hubungan mereka antara satu sama lain. [35] Selain menggayakan Jo dalam "pakaian kapas longgar" serta "skirt bulu biasa", [33] Durran menggabungkan "rujukan moden" dan menggunakan " Bob Dylan muda", subkultur Teddy Boy, dan artis Perancis James Tissot . melukis The Circle of the Rue Royale sebagai inspirasi untuk menggayakan Laurie. [36] Dia juga mencontohi salah satu penampilan Jo selepas figura dalam lukisan 1870 High Tide oleh Winslow Homer . [37]

Penggambaran dan penyuntingan[sunting | sunting sumber]

Penggambaran terutamanya berlaku di Harvard, Massachusetts .

Semua pelakon, kecuali Pugh kerana komitmen penggambarannya kepada Midsommar, memulakan latihan untuk filem itu dua minggu sebelum penggambaran. [27] Fotografi utama bermula di Boston pada Oktober 2018, [38] dengan Harvard, Massachusetts, berfungsi sebagai lokasi utama. [39] Lokasi tambahan termasuk Lancaster, Universiti Harvard di Cambridge, Pantai Crane di Ipswich dan Concord, semuanya di negeri Massachusetts. [40] [41] Muzium Shaker di Fruitlands of Harvard, sebuah hartanah Alcott dan keluarganya pernah tinggal, digunakan sebagai lokasi rumah Meg dan John. [42] Rumah keluarga March dibina dari awal di atas plot di Concord; [11] pereka pengeluaran Jess Gonchor bertujuan untuk bahagian luar memancarkan "kotak barang kemas usang lama yang anda temui dalam laci nenek anda" sambil menyamakan bahagian dalam dengan "peta dan aliran yang indah dan aktiviti yang tidak berkesudahan." [43] Arnold Arboretum Universiti Harvard digunakan untuk merakam adegan di taman Paris abad kesembilan belas dengan Pugh, Chalamet dan Streep. [44] Castle Hill di Ipswich juga digunakan untuk berganda untuk adegan Eropah. [42]

Di tengah-tengah pengeluaran, Gerwig mendapati dia hamil dan merahsiakannya sepanjang masa. [12] Dia mengenakan larangan ke atas telefon bimbit di set semasa penggambaran. [45] Sinematografer Yorick Le Saux dirakam pada filem 35 mm . [46] Selepas fotografi utama berakhir pada 16 Disember 2018, Gerwig mula menyunting filem itu bersama editor Nick Houy pada hari berikutnya dan kemudian menayangkannya untuk eksekutif Sony Pictures di New York City pada 10 Mac 2019, tiga hari sebelum melahirkan anak lelakinya. [31]

Muzik[sunting | sunting sumber]

Komposer Perancis Alexandre Desplat mengarang skor. [47] Gerwig telah menjadi peminat skor Desplat untuk filem Birth dan bercita-cita untuk bekerja dengannya, sementara dia "mencintai" Lady Bird . [48] Desplat berkata dalam temu bual bahawa Gerwig menyatakan bahawa dia ingin muzik itu menjadi "campuran Mozart bertemu Bowie ", [49] dengan dia kemudiannya berkata bahawa dia telah mendaftarkannya untuk kualiti "cantik tetapi bukan sakarin" dan "tepat" muziknya. [50] Dia menggunakan orkestra yang termasuk piano, kecapi, seruling, klarinet, dan celesta . [51] Skor itu dikeluarkan pada 13 Disember 2019. [52]

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Little Women mengadakan tayangan perdana dunianya di Muzium Seni Moden di bandar New York Cpada 7 Disember 2019, [53] dan turut ditayangkan sebagai pembukaan Festival Filem Antarabangsa Rio de Janeiro pada 9 Disember. [54] Ia telah dikeluarkan secara teater di Amerika Syarikat pada 25 Disember 2019, oleh Sony Pictures Releasing . [55] [56] Deadline Hollywood melaporkan bahawa Sony membelanjakan anggaran $70 juta untuk mempromosikan filem itu. [57]

Little Women pada asalnya dijadualkan untuk tayangan teater di China pada 14 Februari 2020, tetapi ini telah dibatalkan kerana wabak COVID-19 . [58] Filem ini dikeluarkan secara digital pada 10 Mac 2020, dan pada DVD dan Blu-ray pada 7 April. [59] [60] Pada bulan Mei, Variety melaporkan bahawa ia sekali lagi bertujuan untuk keluaran China pada tarikh yang tidak ditentukan berikutan wabak itu. [61] Filem itu ditayangkan di Denmark dan Jepun pada Jun selepas kedua-dua negara membuka semula teater mereka berikutan penutupan pandemik . [62] Ia akhirnya dikeluarkan di China pada 25 Ogos 2020. [63]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Pecah panggung[sunting | sunting sumber]

Little Women mengaut $108.1 juta di Amerika Syarikat dan Kanada, dan $110.8 juta di negara lain, dengan jumlah keseluruhan $218.9 juta di seluruh dunia, berbanding bajet pengeluaran $40 juta. [3] Pada April 2020, Deadline Hollywood mengira keuntungan bersihnya menjadi $56 juta. [57]

Dikeluarkan di Amerika Syarikat dan Kanada bersama Star Wars: The Rise of Skywalker dan Jumanji: The Next Level, filem itu diunjurkan meraih kutipan $18–22 juta daripada 3,308 pawagam sepanjang hujung minggu pembukaannya selama lima hari. Ia memperoleh $6.4 juta pada Hari Krismas dan $6 juta pada hari kedua, [64] memulakan kerjayanya kepada $16.8 juta (jumlah $29.2 juta sepanjang tempoh Krismas lima hari) dan menduduki tempat keempat di belakang dua filem yang disebutkan di atas dan Frozen II . [65] Pada hujung minggu kedua, filem itu mengutip $13.6 juta, menduduki tempat ketiga. [66] Ia kemudian menghasilkan $7.8 juta dan $6.4 juta, masing-masing, pada hujung minggu berikutnya. [67] [68]

Pada Jun 2020, filem itu memperoleh kutipan $495,000 dan $255,000 pada hujung minggu pembukaannya di Jepun dan hujung minggu kedua di Denmark, masing-masing. [69] Pada bulan yang sama, ia melepasi $100 juta di box office antarabangsa berikutan keluaran di 12 pasaran lain. [70] Filem itu memperoleh $4.7 juta dalam enam hari pertama tayangan Ogos 2020 di China. [71]

Respon kritikal[sunting | sunting sumber]

Saoirse Ronan (left) and Florence Pugh were nominated for the Academy Awards for Best Actress and Best Supporting Actress, respectively.

Pada tapak web ulasan Rotten Tomatoes, filem ini mempunyai penilaian kelulusan sebanyak 95% berdasarkan 425 ulasan, dengan penilaian purata 8.6/10 . Konsensus pengkritik laman web itu berbunyi: "Dengan pelakon yang cemerlang dan penceritaan semula yang bijak dan sensitif bagi bahan sumber klasiknya, Wanita Kecil Greta Gerwig membuktikan beberapa cerita benar-benar abadi." [72] Pada Metacritic, ia mempunyai skor purata wajaran 91 daripada 100 berdasarkan 57 pengkritik, menunjukkan "pujian sejagat". [73] Khalayak yang ditinjau oleh CinemaScore memberikan filem itu gred purata "A−" pada skala A+ hingga F, dan penonton yang ditinjau oleh PostTrak memberikannya purata lima daripada lima. [74]

Menulis untuk IndieWire, Kate Erbland menyerlahkan "penceritaan elips yang bercita-cita tinggi" Gerwig dan memuji arahannya kerana tidak "berat tangan" mahupun "berdakwah". [75] Anthony Lane dari The New Yorker berkata bahawa ia "mungkin hanya filem terbaik yang dibuat oleh seorang wanita Amerika". [76] Lindsey Bahr dari Associated Press juga memuji arahan Gerwig, menganggapnya sebagai "pencapaian yang menakjubkan" dan "kenyataan artis". [77] Menganugerahkan filem itu tiga setengah daripada empat, Brian Truitt dari USA Today memuji tulisan Gerwig sebagai "megah" dan berkata ia "menjadikan masa dan bahasa Alcott terasa moden dan nostalgia yang asli". [78] Mick LaSalle, menulis untuk San Francisco Chronicle, memberikan filem itu ulasan yang bercampur-campur, di mana dia memuji arahan Gerwig tetapi mengkritik garis masa tidak linear dan watak-watak "sindir". [79]

Pengkritik memuji persembahan pelakon itu, dengan David Rooney dari The Hollywood Reporter menyerlahkan "karya ensemble mereka yang indah ', dan Alonso Duralde dari TheWrap mengatakan bahawa tidak ada "satu detik buatan" daripada mana-mana pelakon. [80] [81] Caryn James dari BBC Online menggelar persembahan Ronan sebagai "bercahaya", [82] dan Leah Greenblatt dari Entertainment Weekly mencadangkan bahawa dia ' membawa hampir setiap adegan yang dia ada". [83] David Sims dari The Atlantic menyerlahkan persembahan Pugh, menulis bahawa dia mengubah wataknya menjadi "seorang heroin yang kaya dan menarik seperti [Ronan's]", [84] manakala Clarisse Loughrey dari The Independent menyatakan bahawa Pugh ' berjaya mencuri perhatian". [85] Dalam ulasannya untuk NPR, Justin Chang memuji persembahan Ronan dan Pugh sebagai "sangat bagus". [86] Chalamet juga dipuji oleh Peter Travers dari Rolling Stone dan Ann Hornaday dari The Washington Post untuk "pesona semula jadi dan kelemahan yang pedih" serta "fizikal yang suka bermain" dalam persembahannya. [87] [88]

Walaupun keseluruhan filem itu menerima enam pencalonan Anugerah Akademi, Gerwig tidak dicalonkan untuk Pengarah Terbaik, yang dianggap sebagai penghinaan. [25] [89] Allison Pearson dari The Telegraph melabelkan ini sebagai "standard kebodohan yang baru", berpendapat bahawa ia "memperkecilkan pengalaman wanita", [90] manakala Dana Stevens ' Slate berteori bahawa ahli Akademi percaya bahawa "wanita hanya boleh mempunyai sedikit pengiktirafan, sebagai a treat" dan bahawa Gerwig "kini boleh diabaikan" kerana dia pernah dicalonkan untuk Lady Bird sebelum ini. [91] Menulis untuk Los Angeles Times, ahli psikologi sosial Devon Proudfoot dan Aaron Kay menyimpulkan bahawa penghinaan itu disebabkan oleh "kecenderungan psikologi umum untuk tanpa disedari melihat karya wanita sebagai kurang kreatif daripada lelaki". [92]

Penghargaan[sunting | sunting sumber]

Pada Anugerah Akademi ke-92, Little Women menerima enam pencalonan, termasuk untuk Filem Terbaik, Pelakon Wanita Terbaik (Ronan), Pelakon Pembantu Wanita Terbaik (Pugh), Lakon Layar Adaptasi Terbaik dan Skor Asal Terbaik, [93] [94] dan memenangi Reka Bentuk Kostum Terbaik . [4] [95] Filem ini juga menerima sembilan pencalonan di Anugerah Pilihan Pengkritik ke -25, memenangi untuk Lakon Layar Adaptasi Terbaik, [96] [97] lima pencalonan di Anugerah Filem Akademi British ke-73, [98] dan dua di Anugerah Golden Globe ke-77 . [99] Ia telah dipilih oleh Institut Filem Amerika sebagai salah satu daripada sepuluh filem terbaik tahun ini . [100]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Little Women". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada June 1, 2020. Dicapai pada November 25, 2019.
  2. ^ Siegel, Tatiana (December 13, 2019). "The First Couple of Film: Greta Gerwig and Noah Baumbach Open Up on Their Personal and Professional Partnership". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada December 13, 2019. Dicapai pada December 14, 2019.
  3. ^ a b "Little Women (2019)". The Numbers. Nash Information Services, LLC. Dicapai pada June 4, 2021.Missing or empty |id=
  4. ^ a b Carras, Christi (February 9, 2020). "The only Oscar 'Little Women' won was for costume design". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada February 10, 2020. Dicapai pada June 15, 2020. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "costume" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  5. ^ Kroll, Justin (October 18, 2013). "Sony Sets Up 'Little Women' Adaptation with Olivia Milch Writing (EXCLUSIVE)". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada January 12, 2020. Dicapai pada January 8, 2020.
  6. ^ Sneider, Jeff (March 18, 2015). "Amy Pascal, Sarah Polley Team on 'Little Women' Remake at Sony". TheWrap. Diarkibkan daripada yang asal pada October 5, 2018. Dicapai pada June 29, 2018.
  7. ^ Whipp, Glenn (July 5, 2018). "Why it's a perfect time for Greta Gerwig's version of 'Little Women'". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada November 9, 2019. Dicapai pada November 10, 2019.
  8. ^ Calvario, Liz (August 6, 2016). "'Little Women': Greta Gerwig Will Rewrite Sony's Remake of Louisa May Alcott Novel". IndieWire. Diarkibkan daripada yang asal pada April 11, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  9. ^ Kroll, Justin (June 29, 2018). "Greta Gerwig Eyes 'Little Women' With Meryl Streep, Emma Watson, Saoirse Ronan, Timothee Chalamet Circling". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada June 29, 2018. Dicapai pada June 29, 2018.
  10. ^ Salisbury, Mark (January 17, 2020). "Greta Gerwig on fighting to make 'Little Women': "I was not on anybody's list to direct this film"". Screen International. Diarkibkan daripada yang asal pada May 29, 2020. Dicapai pada June 16, 2020.
  11. ^ a b c d e Sandberg, Bryn Elise (November 29, 2019). "Making of 'Little Women': Greta Gerwig Gives Modern Take on 1868 Novel for Big Screen". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada November 30, 2019. Dicapai pada June 15, 2020. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Making" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  12. ^ a b Kaufman, Amy (December 24, 2019). "'Little Women' director Greta Gerwig didn't just make a 'women's movie'". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada December 24, 2019. Dicapai pada July 31, 2020. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "women movie" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  13. ^ Miller, Jenni (December 25, 2019). "Greta Gerwig's 'Little Women' is the adaptation every Jo March always needed". NBC News. Diarkibkan daripada yang asal pada December 27, 2019. Dicapai pada August 1, 2020.
  14. ^ N'Duka, Amanda (June 29, 2018). "Greta Gerwig To Helm 'Little Women' At Sony; Meryl Streep, Emma Stone, Timothée Chalamet, Saoirse Ronan In Talks". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada July 10, 2018. Dicapai pada June 29, 2018.
  15. ^ Canfield, David (October 17, 2019). "Little Women: Timothee Chalamet and Saoirse Ronan talk reunion". Entertainment Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada October 18, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  16. ^ Keegan, Rebecca (January 5, 2020). "The Season of Florence Pugh". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada January 5, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  17. ^ N'Duka, Amanda (July 24, 2018). "'Little Women': 'Sharp Objects' Actress In Talks For The Role Of Beth March". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada July 27, 2018. Dicapai pada July 24, 2018.
  18. ^ N'Duka, Amanda (August 2, 2018). "Sony's 'Little Women' Adaptation Adds 'Flatliners' Actor James Norton". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  19. ^ Galuppo, Mia (August 14, 2018). "Laura Dern in Talks to Join Meryl Streep in 'Little Women'". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada August 15, 2018. Dicapai pada August 14, 2018.
  20. ^ Kroll, Justin (August 24, 2018). "Emma Watson Joins Greta Gerwig's Adaptation of 'Little Women' (EXCLUSIVE)". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada August 24, 2018. Dicapai pada August 24, 2018.
  21. ^ N'Duka, Amanda (September 5, 2018). "Louis Garrel Cast In 'Little Women' Movie At Sony". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada September 6, 2018. Dicapai pada September 5, 2018.
  22. ^ N'Duka, Amanda (September 24, 2018). "'Better Call Saul's Bob Odenkirk Joins Greta Gerwig's 'Little Women' Remake". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada September 25, 2018. Dicapai pada September 24, 2018.
  23. ^ N'Duka, Amanda (September 28, 2018). "Oscar Winner Chris Cooper Boards Greta Gerwig's 'Little Women' Adaptation". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada September 29, 2018. Dicapai pada September 28, 2018.
  24. ^ Fleming, Mike Jr. (October 2, 2018). "New Regency Co-Finances Two Sony Films: 'Little Women' & 'Girl In The Spider's Web'". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada October 3, 2018. Dicapai pada October 2, 2018.
  25. ^ a b Aurthur, Kate (February 4, 2020). "Greta Gerwig on 'Little Women's' Oscar Nominations — and That One Big Snub". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada February 9, 2020. Dicapai pada March 24, 2020. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "bigsnub" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  26. ^ White, Abbey (December 23, 2019). "Greta Gerwig on How Her 'Little Women' Adaptation Became "A Movie About Making Movies"". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada December 23, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  27. ^ a b Kaufman, Amy (October 31, 2019). "How Saoirse Ronan and Florence Pugh updated 'Little Women' for modern feminists". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada December 9, 2019. Dicapai pada December 9, 2019. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "rehearsals" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  28. ^ Weinberg, Lindsay (November 2, 2019). "Greta Gerwig Says Meryl Streep Inspired a Powerful Scene in 'Little Women'". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada November 4, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  29. ^ Topel, Fred (December 30, 2019). "[WATCH] Greta Gerwig And Cast Discuss Focusing On 'Little Women' As Adults". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada June 15, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  30. ^ Nicolaou, Elena (December 27, 2019). "Why Greta Gerwig's Little Women Movie Radically Changed the Book's Ending". O, The Oprah Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada June 15, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  31. ^ a b Whipp, Glenn (December 16, 2019). "Why Greta Gerwig kept her perfect 'Little Women' ending a secret". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada December 20, 2019. Dicapai pada June 15, 2020. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "secret" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  32. ^ Kinosian, Janet (December 25, 2019). "Designing 'Women' lets Jacqueline Durran get a little freer with Victorian costumes". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada December 25, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  33. ^ a b Syme, Rachel (January 13, 2020). "How Jacqueline Durran, the "Little Women" Costume Designer, Remixes Styles and Eras". The New Yorker. Diarkibkan daripada yang asal pada January 13, 2020. Dicapai pada August 4, 2020.
  34. ^ Grobar, Matt (January 2, 2020). "Costume Designer Jacqueline Durran Talks 'Little Women' Timelines, '1917' Military Attire & Entering Domain Of Superheroes With 'The Batman'". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada January 2, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  35. ^ Gonzales, Erica (February 9, 2020). "Jo and Laurie Shared Clothes on Purpose in Little Women". Harper's Bazaar. Diarkibkan daripada yang asal pada February 29, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  36. ^ Ivie, Devon (December 18, 2019). "Timothée Chalamet Little Women Outfits and Fashion Interview". Vulture. Diarkibkan daripada yang asal pada December 18, 2019. Dicapai pada August 4, 2020.
  37. ^ Saraiya, Sonia (June 19, 2019). "Exclusive First Look: Greta Gerwig and Saoirse Ronan's 'Little Women'". Vanity Fair. Diarkibkan daripada yang asal pada June 19, 2019. Dicapai pada June 19, 2019.
  38. ^ Nechamkin, Sarah (October 9, 2018). "Everything We Know About Greta Gerwig's Little Women Adaptation". The Cut. Diarkibkan daripada yang asal pada August 14, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  39. ^ Schaffstall, Katherine (February 8, 2020). "Oscars: 10 Things to Know About Best Picture Nominee 'Little Women'". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada June 15, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  40. ^ Slane, Kevin (December 24, 2019). "'Little Women' was filmed entirely in Massachusetts. Here are the historic, picturesque locations from the movie". Boston.com. Diarkibkan daripada yang asal pada December 26, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  41. ^ Goldstein, Meredith (December 21, 2019). "A big stage for Concord in 'Little Women'". The Boston Globe. Diarkibkan daripada yang asal pada December 22, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  42. ^ a b Gale, Natalie (December 19, 2019). "Inside the Filming of Greta Gerwig's Little Women". Northshore Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2020. Dicapai pada June 16, 2020.
  43. ^ Reinstein, Mara (December 18, 2019). "How Little Women's Production Designer Brought the World of the March Sisters to Life". Architectural Digest. Diarkibkan daripada yang asal pada December 18, 2019. Dicapai pada November 21, 2020.
  44. ^ Blackwell, Deborah (November 1, 2018). "Harvard's Arnold Arboretum attracts 'Little Women' with Meryl Streep". The Harvard Gazette. Diarkibkan daripada yang asal pada November 18, 2018. Dicapai pada November 17, 2018.
  45. ^ Ford, Rebecca (January 3, 2020). "Why Quentin Tarantino and More Directors Are Banning Cellphones on Set". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada January 4, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  46. ^ Thompson, Anne (December 23, 2019). "Little Women: 10 Decisions That Turned It Into a Modern Movie Classic". IndieWire. Diarkibkan daripada yang asal pada December 23, 2019. Dicapai pada August 4, 2020.
  47. ^ Johnson, Ellen (January 6, 2020). "Listen to Alexandre Desplat's Little Women Score and You Will Know Nothing But Joy". Paste. Diarkibkan daripada yang asal pada June 15, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  48. ^ Schweiger, Daniel (December 16, 2019). "Interview with Alexandre Desplat and Greta Gerwig". Film Music Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada December 19, 2019. Dicapai pada August 4, 2020.
  49. ^ Newman, Melinda (December 17, 2019). "Alexandre Desplat's 'Little Women' Score Inspired by David Bowie". Billboard. Diarkibkan daripada yang asal pada December 18, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  50. ^ Ehrlich, Brenna (February 3, 2020). "Greta Gerwig and Her 'Little Women' Composer Choose Their Favorite Musical Moments". Rolling Stone. Diarkibkan daripada yang asal pada February 3, 2020. Dicapai pada June 16, 2020.
  51. ^ Grobar, Matt (December 23, 2019). "'Little Women' Composer Alexandre Desplat Brings Mix Of Mozart & David Bowie To Coming-Of-Age Drama". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada December 23, 2019. Dicapai pada June 16, 2020.
  52. ^ Pearis, Bill (November 26, 2019). "Alexandre Desplat's 'Little Women' score out in December (listen to "Plumfield")". BrooklynVegan. Diarkibkan daripada yang asal pada November 27, 2019. Dicapai pada June 16, 2020.
  53. ^ Bell, Keaton (December 9, 2019). "All the Photos From Inside the New York Premiere of Little Women". Vogue. Diarkibkan daripada yang asal pada December 10, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  54. ^ Cajueiro, Marcelo (December 7, 2019). "Rio Fest's Compact Edition Opens Amidst Sectorial Crisis". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada December 7, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  55. ^ McClintock, Pamela (July 18, 2018). "Quentin Tarantino's Manson Movie Shifts Off Sharon Tate Murder Anniversary Date". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada July 19, 2018. Dicapai pada July 18, 2018.
  56. ^ Eldredge, Kristy (December 27, 2019). "Opinion – Men Are Dismissing 'Little Women.' What a Surprise". The New York Times. Diarkibkan daripada yang asal pada December 27, 2019. Dicapai pada December 27, 2019.
  57. ^ a b D'Alessandro, Anthony (April 7, 2019). "'Little Women,' Big Profits: Remake Lands At No. 24 In Deadline's 2019 Most Valuable Blockbuster Tournament". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada April 7, 2020. Dicapai pada April 7, 2019. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "DeadlineProfit" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  58. ^ Brzeski, Patrick (February 3, 2020). "China Releases for 'Dolittle,' '1917,' 'Jojo Rabbit' Canceled Amid Coronavirus Crisis". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada February 5, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  59. ^ Russian, Ale (March 9, 2020). "See Saoirse Ronan, Timothée Chalamet and Emma Watson Get Silly Behind-the-Scenes on Little Women". People. Diarkibkan daripada yang asal pada March 10, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  60. ^ West, Amy (April 2, 2020). "Little Women made a Game of Thrones mistake that was just spotted by fans". Digital Spy. Diarkibkan daripada yang asal pada April 5, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  61. ^ Davis, Rebecca (May 13, 2020). "'Little Women,' '1917' Likely Among First Films to Hit Reopened Chinese Theaters". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada May 14, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  62. ^ Roxborough, Scott (June 15, 2020). "Little Women: Denmark, Japan Give Cinemas Hope for Post-Virus Recovery". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2020. Dicapai pada June 16, 2020.
  63. ^ Grater, Tom (August 6, 2020). "'Little Women' Locks China Release For August 25". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada August 7, 2020. Dicapai pada August 7, 2020.
  64. ^ McClintock, Pamela (December 25, 2019). "Box Office: 'Star Wars: Rise of Skywalker' Unwraps Huge $32M on Christmas Day". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada December 26, 2019. Dicapai pada December 26, 2019.
  65. ^ "Domestic 2019 Weekend 52". Box Office Mojo. Amazon. Diarkibkan daripada yang asal pada December 30, 2019. Dicapai pada January 3, 2020.
  66. ^ D'Alessandro, Anthony (January 5, 2020). "'Star Wars: Rise Of Skywalker' Dips To $34M+ Third Weekend; 'Grudge' Doesn't Scream With $11M+ & 'F' CinemaScore". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada January 5, 2020. Dicapai pada January 5, 2020.
  67. ^ D'Alessandro, Anthony (January 12, 2020). "'1917' Strong With $36M+, But 'Like A Boss' & 'Just Mercy' Fighting Over 4th With $10M; Why Kristen Stewart's 'Underwater' Went Kerplunk With $6M+". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada January 12, 2020. Dicapai pada January 12, 2020.
  68. ^ D'Alessandro, Anthony (January 19, 2020). "'Bad Boys For Life' So Great With $100M+ Worldwide; 'Dolittle' Still A Dud With $57M+ Global – Box Office Update". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada January 20, 2020. Dicapai pada January 19, 2020.
  69. ^ Tartaglione, Nancy (June 14, 2020). "Little Women Marches Towards $100M Overseas – International Box Office". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada June 14, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  70. ^ Moreau, Jordan (June 21, 2020). "'Little Women' Crosses $100 Million at the International Box Office". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada June 22, 2020. Dicapai pada June 22, 2020.
  71. ^ Tartaglione, Nancy (August 30, 2020). "'Tenet' Triumphs With $53M Worldwide Launch From 40 Offshore Markets & Canada – International Box Office". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada August 27, 2020. Dicapai pada August 30, 2020.
  72. ^ "Little Women (2019)". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Dicapai pada Templat:RT data. Check date values in: |access-date= (bantuan)|id= tertinggal |type= tertinggal
  73. ^ Ralat: |id= tertinggal ketika menggunakan {{Cite Metacritic}}
  74. ^ D'Alessandro, Anthony (December 28, 2019). "'Star Wars: Rise Of Skywalker' Chasing 'Last Jedi' With $76M 2nd Weekend; 'Little Women' Not So Tiny With $29M 5-Day". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada December 29, 2019. Dicapai pada December 29, 2019.
  75. ^ Erbland, Kate (November 25, 2019). "'Little Women' Review: Greta Gerwig Marries Tradition With Meta Modernity in Stunning Adaptation". IndieWire. Diarkibkan daripada yang asal pada February 29, 2020. Dicapai pada February 29, 2020.
  76. ^ Lane, Anthony (January 6, 2020). "Greta Gerwig's "Little Women," Reviewed". The New Yorker. Diarkibkan daripada yang asal pada December 25, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  77. ^ Bahr, Lindsey (December 16, 2019). "Review: Greta Gerwig's 'Little Women' is a new classic". Associated Press. Diarkibkan daripada yang asal pada June 15, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  78. ^ Truitt, Brian (November 25, 2019). "Review: Greta Gerwig's all-star 'Little Women' adapts a classic with modern wit, resonance". USA Today. Diarkibkan daripada yang asal pada February 11, 2020. Dicapai pada February 29, 2020.
  79. ^ LaSalle, Mick (December 19, 2019). "Gerwig's 'Little Women' are snootier than we remember". San Francisco Chronicle. Diarkibkan daripada yang asal pada December 20, 2019. Dicapai pada July 6, 2020.
  80. ^ Rooney, David (November 25, 2019). "'Little Women': Film Review". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada November 26, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  81. ^ Duralde, Alonso (November 25, 2019). "'Little Women' Film Review: Greta Gerwig's New Spin on a Beloved Tale". TheWrap. Diarkibkan daripada yang asal pada November 28, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  82. ^ James, Caryn (December 16, 2019). "Why Little Women is a triumph". BBC Online. Diarkibkan daripada yang asal pada June 15, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  83. ^ Greenblatt, Leah (November 25, 2019). "Little Women review: Greta Gerwig's remake is a warm blanket in a cold world". Entertainment Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada January 26, 2020. Dicapai pada June 15, 2020.
  84. ^ Sims, David (December 25, 2019). "Greta Gerwig Captures the Poignancy of 'Little Women'". The Atlantic. Diarkibkan daripada yang asal pada December 26, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  85. ^ Loughrey, Clarisse (December 27, 2019). "Little Women review: Greta Gerwig's loving adaptation waltzes with a literary ghost". The Independent. Diarkibkan daripada yang asal pada December 25, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  86. ^ Chang, Justin (December 20, 2019). "'Little Women' Again? Greta Gerwig's Adaptation Is Both Faithful And Radical". NPR. Diarkibkan daripada yang asal pada December 20, 2019. Dicapai pada June 15, 2020.
  87. ^ Travers, Peter (December 23, 2019). "Greta Gerwig Delivers a 'Little Women' for a New Generation". Rolling Stone. Diarkibkan daripada yang asal pada April 8, 2020. Dicapai pada June 14, 2020.
  88. ^ Hornaday, Ann (December 17, 2019). "Part Alcott, part Gerwig, 'Little Women' is a very nearly perfect film". The Washington Post. Diarkibkan daripada yang asal pada December 18, 2019. Dicapai pada June 14, 2020.
  89. ^ Butler, Bethonie (February 8, 2020). "The biggest female director Oscar snubs of the past decade". Diarkibkan daripada yang asal pada February 8, 2020. Dicapai pada March 24, 2020.
  90. ^ Pearson, Allison (January 14, 2020). "Greta Gerwig's Oscars snub proves Hollywood is still pale, male and stale". The Daily Telegraph. Diarkibkan daripada yang asal pada January 15, 2020.
  91. ^ Stevens, Dana (January 13, 2020). "2020 Oscar nominations snub Greta Gerwig for Best Director: Does the Academy think Little Women directed itself?". Slate. Diarkibkan daripada yang asal pada January 14, 2020. Dicapai pada June 16, 2020.
  92. ^ Proudfoot, Devon; Kay, Aaron (February 8, 2020). "Op-Ed: A scientific reason for Greta Gerwig's Oscar snub: The creativity of women is judged more harshly". Diarkibkan daripada yang asal pada February 8, 2020.
  93. ^ Nordyke, Kimberly; Konerman, Jennifer; Strause, Jackie; Howard, Annie (January 13, 2020). "Oscar Nominations 2020: The Complete List of Nominees". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada January 13, 2020. Dicapai pada January 15, 2020.
  94. ^ Wilson, Jordan (January 13, 2020). "Oscars: Greta Gerwig's Adaptation Brings 'Little Women' Noms Tally to 14". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada January 13, 2020. Dicapai pada January 13, 2020.
  95. ^ N'Duka, Amanda (February 9, 2020). "Jacqueline Durran Nabs Second Career Oscar Award For Costume Design For 'Little Women'". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada February 10, 2020. Dicapai pada February 10, 2020.
  96. ^ Malkin, Marc (December 8, 2019). "Critics' Choice: 'The Irishman,' 'Once Upon a Time in Hollywood' Lead Movie Nominations". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada December 9, 2019. Dicapai pada December 8, 2019.
  97. ^ Ramos, Dino-Ray (January 12, 2020). "Critics' Choice Awards: 'Once Upon A Time In Hollywood' Wins Best Picture, Netflix And HBO Among Top Honorees – Full Winners List". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada January 14, 2020. Dicapai pada January 15, 2020.
  98. ^ Tartaglione, Nancy (January 7, 2020). "BAFTA Film Awards Nominations: 'Joker', 'The Irishman', 'Once Upon A Time In Hollywood' Lead – Full List". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada January 8, 2020. Dicapai pada January 7, 2020.
  99. ^ Nordyke, Kimberly; Konerman, Jennifer; Howard, Annie (December 9, 2019). "Golden Globes: Full List of Nominations". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada December 10, 2019. Dicapai pada December 9, 2019.
  100. ^ Hipes, Patrick (December 4, 2019). "AFI Awards Film: 'The Irishman', '1917', 'Little Women' Among Top 10". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada December 4, 2019. Dicapai pada December 4, 2019.