Log masuk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sedutan skrin paparan log masuk di Wikipedia Bahasa Inggeris.

Dalam keselamatan komputer, log masuk (Jawi: لوڬ ماسوق) atau daftar masuk (Jawi: دفتر ماسوق‎) ialah proses yang membolehkan keuntungan individu mengakses sistem komputer dengan mengenal pasti dan mengesahkan diri mereka sendiri sebelum mengguna. Kepercayaan pengguna biasanya terdapat beberapa bentuk "nama pengguna" dan "kata laluan yang sepadan", dan kelayakan ini sendiri kadang-kadang dirujuk sebagai log masuk.[1][2] Dalam amalan, sistem selamat moden juga sering memerlukan faktor kedua untuk keselamatan tambahan.

Apabila akses tidak lagi diperlukan, pengguna boleh log keluar atau daftar keluar.

Prosedur[sunting | sunting sumber]

Melog masuk biasanya digunakan untuk memasukkan halaman tertentu dalam tapak-tapak web yang tidak dapat dilihat penceroboh. Sebaik sahaja pengguna log masuk, token log masuk boleh digunakan untuk menjejaki tindakan yang telah diambil pengguna semasa disambungkan ke laman web. Keluar keluar mungkin dilakukan secara eksplisit oleh pengguna yang mengambil beberapa tindakan, seperti memasukkan arahan yang sesuai, atau mengklik pautan laman web yang dilabelkan sedemikian rupa. Ia juga boleh dilakukan secara tersirat, seperti pengguna yang menghidupkan stesen kerja mereka, menutup tetingkap pelayar web, meninggalkan laman web, atau tidak menyegarkan laman web dalam tempoh yang ditetapkan.

Dalam kes tapak web yang menggunakan kuki untuk mengesan sesi, apabila pengguna log keluar, kuki sesi sahaja dari laman web itu biasanya akan dihapuskan dari komputer pengguna. Di samping itu, pelayan membatalkan mana-mana persatuan dengan sesi, membuat sesi pengendalian di "gedung kuki" pengguna tidak berguna. Ciri ini berguna jika pengguna menggunakan komputer awam atau komputer yang menggunakan sambungan tanpa wayar awam. Sebagai langkah berjaga-jaga, seseorang tidak seharusnya bergantung pada cara tersembunyi untuk log keluar sistem, terutama tidak pada komputer umum, sebaliknya orang harus log keluar secara eksplisit dan menunggu pengesahan permintaan ini terjadi.

Keluar dari komputer apabila meninggalkannya mengikut prinsip dan amalan keselamatan yang sama menghalang pengguna yang tidak dibenarkan daripada merosakkannya sistem. Terdapat juga orang yang memilih untuk mempunyai screensaver yang dilindungi kata laluan yang ditetapkan untuk diaktifkan selepas beberapa tempoh tidak aktif, yang memerlukan pengguna untuk memasuki semula kelayakan log masuknya untuk membuka kunci screensaver dan mendapat akses ke sistem. Terdapat kaedah-kaedah penebangan yang mungkin melalui imej, cap jari, imbasan mata, kata laluan (input lisan atau teks, dan sebagainya.

Sejarah dan etimologi[sunting | sunting sumber]

Konsep pelogmasukan dilazimkan dengan sistem perkongsian masa di tahun 1960-an dan Sistem Papan Buletin (BBS) pada tahun 1970-an di mana ia hanya akan dapat digunakan komputer rumah awal dan komputer peribadi dengan terpasangnya Windows NT, OS / 2 dan Linux pada tahun 1990-an. Log berasal dari chip log, sejenis alat nautika menggunakan suatu kayu (log, "balak") atau bahan apungan digunakan untuk merakam jarak perjalanan di laut di mana alat ini diikat dan dibaling sambil diukur masa tali ditarik dan dicatatkan dalam "buku log",[3][4] kiasan ini dilanjutkan dalam menerangkan cara memasuki sesebuah sistem komputer dalam sesuatu tempoh diberikan.

Walaupun tiada perbezaan pendapat dalam erti antara ketiga-tiga istilah (log masuk, log masuk dan log masuk), komuniti teknikal yang berbeza cenderung memilih satu atau yang lain - Unix, Novell, Linux dan Apple biasanya menggunakan log masuk, dengan panduan gaya Apple yang mengatakan "Log pengguna ke dalam pelayan fail (tidak log masuk ke)... ",[5] Sebaliknya, panduan gaya Microsoft secara tradisinya mencadangkan sebaliknya, dan log masuk dan log masuk yang ditetapkan.[6] Pada masa lalu Microsoft terpaksa mendaftar masuk ketika mengakses Internet tetapi dari Windows 8 dan seterusnya, telah berpindah ke terminologi log masuk untuk pengesahan tempatan.[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Oxford Dictionaries Diarkibkan 2016-08-28 di Wayback Machine, definition of login.
  2. ^ The Linux Information Project, detail and definition of login and logging in.
  3. ^ Mayne, Richard (2000). The Language of Sailing. Routledge. m/s. 51. ISBN 9781315063348.
  4. ^ Nix, Elizabeth (3 September 2019). "Why is a ship's speed measured in knots?". History. Dicapai pada 25 Jun 2021.
  5. ^ "Apple Style Guide" Diarkibkan 2015-02-17 di Wayback Machine, April 2013, apple.com
  6. ^ "Use log on or log on to... Do not use log in, login", 2004, Manual of Style for Technical Publications, 3rd edition, page 295, Microsoft.com
  7. ^ "Sign in to or out of Windows", Microsoft.com