Logi Kuasa Asahan 3

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Logi Kuasa Asahan 3 atau juga dikenali sebagai Logi Kuasa PLTA Asahan 3 merupakan sebuah logi kuasa eletrik yang terdapat di Sumatera Utara, Indonesia. Logi Kuasa PLTA Asahan 3 terdiri daripada Pembangkit Listrik Tenaga Air (PLTA).

Pengagihan eletrik[sunting | sunting sumber]

Sehingga Disember 2011, penggunaan eletrik perkapital Indonesia adalah antara yang rendah, dan kebanyakan penggunaannya adalah bagi tujuan kegunaan peribadi. Selain itu ramai penduduk tidak mendapat bekalan eletrik disebabkan sesebahagian wilayah provinse tidak bersambung dengan grid kuasa kebangsaan (terutamanya di pulau-pulau kecil).

Sehingga 2012,terdapat 12 wilayah provinse yang memiliki kurang 60% kadar penembusan bekalan eletrik, disebabkan masalah jaringan infrastruktur, pengangkutan dan pengagihan pada kepulauan luar yang menyulitkan usaha kerajaan bagi membekalkan kawasan terpencil dengan bekalan eletrik.

Keupayaan[sunting | sunting sumber]

Logi kuasa PLTA Asahan 3 mempunyai keupayaan untuk menghasilkan sehingga 174 Megawatt kuasa eletrik yang digunakan bagi membekalkan kuasa eletrik di Sumatera Utara.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]