Logo NBC

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rangkaian televisyen NBC telah menggunakan pelbagai logo sejak 1940-an. Logonya yang menyerupai burung merak diperkenalkan pada 1950-an dan menyebabkan adakalanya NBC dipanggil Peacock Network.

1930-an[sunting | sunting sumber]

Logo NBC (1930-1994)

NBC pada awalnya menggunakan logo radionya dengan unsur elektrik dan kata NBC. Mereka akan merencanakan logo unuk televisyen.

1943[sunting | sunting sumber]

Logo NBC Yang Saat itu Bernama NBC TV (1944-1996), berwujud mikrofon dan elektrik

Pada tahun 1942, televisyen NBC mendapat imej rasmi pertama, bertepatan dengan dimulainya penyiaran dalam warna, mikrofon dikelilingi oleh kilatan petir, sebuah modifikasi dari logo yang ada yang digunakan oleh rangkaian radio NBC. Kilatan petir juga merupakan sebahagian daripada logo syarikat induk RCA, dan juga bahawa waktu satu-syarikat lain. Gelombang kiri dimaksudkan untuk rangkaian radio, dan gelombang yang tepat itu dimaksudkan untuk rangkaian televisyen. Sejarah video logo ini mengatakan, "This is NBC, the National Broadcasting Company", diikuti oleh loceng NBC. Pada awal telecasts, kad lain yang menggambarkan sebuah juru kamera NBC dengan kamera dipaparkan.

1944[sunting | sunting sumber]

Logo NBC tahun (1944-1996)

Syarikat ini mulai menggunakan logo berbentuk telefon dan elektrik pada tahun 1944.

1950[sunting | sunting sumber]

Logo NBC tahun (1950-1996)

Pada tahun 1950, NBC mengeluarkan logo berupa kata NBC berupa kotak berisi kata NBC.

Permulaan logo TV NBC (1954–1956)[sunting | sunting sumber]

Logo gambang NBC, (1954-1956)

Pada tarikh 1 Januari 1954, logo berupa gambang dan palu bergaya diperkenalkan, didampingi oleh tiga nada NBC loceng, pertama mendengar di radio NBC pada tahun 1927. Bunyi genta loceng utama adalah 7 nada. Nada saat ini, bagaimanapun, adalah catatan nada G, E dan C. Ini bukan merujuk pada General Electric Co., kemudian NBC sponsor utama (dan sekarang pemilik), meskipun ini adalah salah faham popular. Ada beberapa indikasi bahawa logo xilofon digunakan di 5:32 pada 17 Disember 1953 mengumumkan persetujuan FCC daripada standard warna baru, yang akan mulai berlaku 30 hari kemudian. Rupanya izin khusus digunakan pada Hari Tahun Baru ketika Perlawanan Parade Bunga Mawar disiarkan.

Logo burung merak awal (1956–1961)[sunting | sunting sumber]

Logo burung merak pertama, rekaan oleh John J. Graham (1956-1970)

Pada tahun 1956, John J. Graham mencipta logo berupa sebuah abstraksi dari merak dengan sebelas bulu ekor untuk menunjukkan kekayaan warna. Merak berwarna cerah ini ditubuhkan kerana peningkatan pengaturcaraan TV berwarna. siaran berwarna NBC untuk pertama hanya menunjukkan masih kerangka merak yang berwarna-warni. Jata dicipta pertama penampilan on-air pada 22 Mei 1956.[1]

Dalam parade Your Hit pada tanggal 7 September 1957, merak itu dibuat animasinya dan kemudian muncul pada awal setiap siaran warna NBC hingga animasi dirubah muncul pada tahun 1961. Sokongan muziknya ialah gong sementara merak memulakan formup, lalu seorang penyiar berkata "The following program is brought to you in living color on NBC" sementara muzik menjadi keras dan selepas itu sembilan nota bombastis berkembang sementara bulu merak yang berubah warna dan akhirnya "diisi".

Menurut David Schwartz, pencipta Game Show Network, penyiar pertama yang bercakap itu kata-kata terkenal di balik logo merak itu ialah Ben Grauer, dengan suara yang dikenalinya di NBC sejak 1930. Ada varian mana perubahan merak bulu-bulunya dan melompat dan bulunya berubah ke multi - Warna kata-kata yang mengatakan "NBC".

Logo ular NBC (1959-1975)[sunting | sunting sumber]

Logo NBC snake (1959-1975)

Mulai tahun 1959, sebuah logo baru bergabung dengan animasi Merak, muncul di akhir siaran. Bermula dengan N, setiap huruf akan tumbuh daripada yang lain, membentuk logo tipografi ditumpuk berakhir dengan C, membentuk dasar. Ini akan dikenali sebagai "ular NBC". Beberapa edisi ini ada, paling awal menjadi bentuk ular di depan sebuah warna latar belakang saat kamera lewat ke versi orkestra bel NBC dan yang kedua yang terdiri daripada pembentukan ular di atas berubah warna latar belakang, pergi daripada biru dan hijau menjadi merah, pada setiap not biasa, lonceng NBC berbunyi automatik.

"Laramie Peacock" (1962–1976)[sunting | sunting sumber]

Versi kedua animasi pembukaan bergambar Merak diperkenalkan di mana burung mengipasi yang terang bulu terhadap kaleidoskopis warna latar belakang. Pertama kali terlihat di siri TV Laramie pada tanggal 1 Januari 1962.

Seperti Merak tahun 1956, logo ini hanya muncul di awal siaran Warna NBC; kerana semua siaran NBC akhirnya menjadi warna, itu umumnya hanya digunakan untuk membuka acara-acara yang telah secara tradisional dibuka dengan Merak seperti The Tonight Show Starring Johnny Carson. Namun, itu terlihat di telecasting NBC daripada The Wizard of Oz sama seperti penyiaran ulang Peter Pan.

"Merak Laramie", atau dalam bahasa Inggeris "Laramie Peacock", nama untuk siri yang diperkenalkan itu, menggunakan cara yang sama "Warna hidup" omongan begitu pula merak yang pertama namun merupakan bahagian muzik lembut, woodwind berasaskan nombor dan penyiar itu ialah Mel Brandt. Itu disemak lebih lanjut pada bulan November 1968; muzik itu sedikit ulang dan animasi itu dipendekkan beberapa detik, dan versi kedua, dengan Vic Roby mengumunkan, "Now, a special program in living color on NBC," dirasmikan untuk ditayangkan di televisyen istimewa selama tempoh yang sama. Itu dipendekkan lebih lanjut pada awal 1976. Merak ini sudah bersara pada bulan September 1976.

Merak ini telah membuat penampilan istimewa sepanjang tahun-tahun berikutnya, terutama dalam konteks kitsch retro. Baru-baru ini, burung merak tersebut menandakan premier siaran dari The Tonight Show with Conan O'Brien 1 Jun 2009.

Logo Corak "N" (1976–1979)[sunting | sunting sumber]

Logo corak "N", terdiri dari 2 trapesium (1975-1977)

Pada 1976, cap dagangan visual NBC telah diupdate sebagai bergaya N diperkenalkan, terdiri daripada dua trapezoid. Desain itu tebal, cerah dan kontemporari. Salah satu inovasi teknologi logo ini adalah yang pertama animasi ident elektronik untuk rangkaian televisyen Amerika Syarikat dan tidak dipaparkan on-air untuk pertama kalinya pada bulan Oktober 1976, hanya beberapa bulan sebelum secara rasmi mulai berlaku.[2] Pada 10 Januari 1976, dalam siaran daripada Saturday Night Live, Chevy Chase, presenter Weekend Update mengejek logo baru dan $ 1 juta kos desain.[3] Pada Februari 1976, NBC dituntut oleh Nebraska ETV Network, rantai rangkaian PBS, untuk pelanggaran cap dagang, kerana logo NBC baru ini hampir identik dengan logo Nebraska ETV Network, kecuali dalam pewarnaan. Penyelesaian yang dicapai di NBC memberikan Nebraska ETV Network peralatan baru dan unit warna, bernilai lebih daripada $ 800,000, sebagai ganjaran untuk membenarkan NBC untuk mempertahankan logo mereka. Selain itu, NBC membayar $ 55.000 sampai Nebraska ETV untuk menutupi kos merancang dan melaksanakan sebuah logo baru.[4]

Logo Proud "N" (1979–1986)[sunting | sunting sumber]

Logo Proud "N" antara tahun (1979–1986)

Merak NBC, masih dengan sebelas bulu ekor, kembali pada musim gugur 1979. Itu berkahwin dengan N untuk membuat sebuah desain yang disebut "proud N", suatu pendahulu langsung logo NBC masa kini.

Ini adalah pertama kalinya Merak NBC sebenarnya merupakan sebahagian daripada NBC logo sendiri. Itu dimudahkan sesuai dengan desain huruf Rumi. Walaupun semua sebelas bulu yang utuh, ujung ekornya yang berbentuk titisan air mata sudah pergi, kaki sudah hilang dan tubuh Merak menjadi bentuk segi tiga yang sederhana. Pada beberapa kesempatan, Merak NBC baru digunakan secara independen daripada N, bermula dengan iklan "Proud as a Peacock" pada tahun 1979 yang memperkenalkan merak semula tetapi N dan Merak biasanya digunakan bersama-sama antara 1979 dan 1986.

Bertentangan dengan kepercayaan popular, Merak awalnya tidak digunakan sebagai dasar logo rasmi NBC; versi tahun 1956 dan 1962 digunakan semata-mata untuk mengenal pasti warna rangkaian siaran, sementara logo yang lain, awalnya logo xilofon tapi paling sering digunakan (logo ular NBC), dikenalpasti NBC sendiri. Meskipun demikian, Merak menjadi begitu dikenalpasti dengan NBC bahawa itu dimasukkan ke dalam rangkaian logo pada tahun 1979 oleh Fred Silverman, yang kemudian menjadi presiden NBC, kerana penyelidikan dahulu daripada NBC 1977 di jabatan perancangan korporat oleh Peter H. Kliegman yang mengesyorkan nilai pengenalan stesen NBC dan menyarankan Merak dimanfaatkan sebagai logo. Merak menjadi satu-satunya logo pada tahun 1986.

Logo masa kini (sejak 1986)[sunting | sunting sumber]

Logo NBC (1986-2011)

Pada 12 Mei 1986, saat siaran NBC 60th Anniversary Celebration, bintang NBC maupun bekas bintang NBC berdiri di atas panggung untuk memperkenalkan logo baru NBC kepada Amerika. Untuk logo baru kali ini, perkahwinan yang menetapkan N dan Merak NBC berakhir dan "The Bird" akhirnya anggapkan tempat rasmi sebagai simbol NBC. Kepala merak ini kini dibalik ke kanan untuk menyarankan itu melihat ke depan, dan bukan ke belakang. Sebelas bulu dari logo merak pendahulunya dikurangi menjadi enam untuk rujukan enam divisyen NBC pada waktu itu: Berita, Sukan, Hiburan, Stesen, rangkaian dan Penerbitan. Menggabungkan enam warna asas dan sekunder, Merak ini, direka semula oleh Chermayeff dan Geismar, tetap menjadi salah satu logo yang paling diakui dunia. Mempertahankan rangkaian garis panduan khusus untuk logo, termasuk warna yang tepat untuk pembiakan, baik menggunakan RGB, CMYK atau warna Pantone. Manual penggunaan yang terkandung dalam Undang-undang Manual Penggunaan imej NBC yang diedar kepada pekerja NBC grafik yang terlibat dalam mahupun di luar vendor, seperti periklanan, yang mungkin perlu untuk menggunakan logo.[5]

Hampir semua sekutu NBC menambah merak baru untuk logo mereka, tapi beberapa masih terus merak tua pada logo mereka selama beberapa bulan selepas logo pengantar. Imej baru ditubuhkan secara universal pada 1 September 1986. Kelainan langka, yang menggabungkan General Electric Univers logo dan font daripada identiti jenama muncul di udara beberapa kali selama 1986 dan 1987. Imej / ID punya logo NBC dengan kata-kata "Bangga menjadi sebahagian daripada" dalam Univers font dan logo GE.

Imej bug[sunting | sunting sumber]

Imej pertama kali muncul sebagai sebuah bug pada skrin televisyen pada musim 1993-1994, muncul hanya pada awal acara dan tinggal di sepanjang menunjukkan sejak musim televisyen 1995-1996. Dari 1993 hingga 2003, logo muncul di bahagian bawah skrin yang pelbagai kesan yang dihasilkan dalam penubuhannya, biasanya selama rangkaian acara pembukaan.

Mulai tahun 2004, jika sebuah persembahan yang disajikan dalam layar lebar, logo akan menyusut dan ditempatkan agar sesuai dalam kawasan video 16:9. Selama musim televisyen 2006-2007, logo layar lebar yang lebih kecil ini hanya digunakan selama siaran langsung, seperti Saturday Night Live, hari Krismas, hari Bumi dan pesta kembang api setiap tanggal 4 Julai.

Imej kecil itu kembali terintegrasi pada awal musim 2007-2008 televisyen skrin lebar di semua program, termasuk pra-definisi standard siaran dirakam dalam rangka untuk memasukkan promo selama acara. Pengaturcaraan HDTV menggunakan variasi dari logo rangkaian bug didampingi oleh teks HD dari November 2006 hingga Disember 2007. siaran langusng definisi tinggi yang sebelumnya digunakan NBC yang lebih kecil HD bug tanpa teks. Hari ini, NBC bug tersebut ditempatkan dalam gambar 4:3 aman, sehingga logo bug tersebut identik pada pakan definisi standard maupun definisi quality feed.

Imej bug juga disajikan penuh dalam warna buram saat pembukaan acara, dengan bug kadang-kadang disertai oleh teks .com. Lima episod terakhir The Biggest Loser terus menggunakan versi dengan panggilan NBC di bawah Merak, kerana program itu pengeluaran yang berasaskan SDTV daripada Burbank, bukan New York.

Imej kadang-kadang disertai dengan teks NBC, biasanya di bawah merak tapi ini tidak selalu terjadi; logo rangkaian bug tidak memasukkan teks hingga tahun 2002 dan itu dihapuskan pada musim gugur tahun 2006 daripada program-program selain Early Today. NBC Nightly News tidak mendapatkan logo bug tahun 2006 hingga tanggal 26 Mac 2007 bertepatan dengan program pertama dalam siaran definisi tinggi, dengan alamat web MSNBC kemudian ditambah ke sisi kanan pada layar Nightly News.

Pada rancangan NBC Sports, seperti golf dan sukan olympic, gunakan bug yang memiliki cincin Olimpik di bawah merak. Versi ini juga digunakan dalam pengaturcaraan biasa, bermula dengan awal musim selama musim televisyen dengan Sukan Olimpik Musim Sejuk, atau awal tahun kalendar dengan Sukan Olimpik Musim Panas.

Tak lama selepas awal musim televisyen 2006-2007, hampir semua program NBC memindahkan variasi dari logo NBC sudut kiri skrin, termasuk grafik untuk Today, Meet the Press, dan Dateline NBC. Jenis kiri kurang timbul daripada versi sebelumnya dan tidak memaparkan NBC di bawahnya. Setelah awal musim 2009 TV pada tanngal 28 September sebagai sebahagian daripada logo untuk Olimpik Vancouver 2010 variasi dari logo di skrin untuk pesta Olimpik digunakan pada semua program, kecuali program berita.

Logo dalam iklan[sunting | sunting sumber]

Logo NBC (2013-2022)

Sejak Disember 2007, NBC kadang-kadang tempat iklan teks persembahan yang akan datang di atas atau di samping merak NBC. Iklan hadir di kedua feed SD dan HD.

Sejak 2008, semua NBC promo berakhir dengan memintal bulu-bulu merak, menyalip skrin dalam muat, sampai meluncur ke belakang dan menempatkan dirinya di samping url nbc.com, sementara meninggalkan tiga bulu benjolan keluar dan halus untuk menahan diri daripada NBC bunyi genta lonceng, suara dan instrumen yang bervariasi oleh program atau peristiwa dilantik, tetapi mungkin tidak akan dipaparkan atau bermain di sepanjang masa. Instrumen bahkan mungkin tidak digunakan; suara pistol yang dikokang dalam kunci GEC digunakan dalam promo My Own Worst Enemy untuk Julai 2008.

Variasi "Green is Universal"[sunting | sunting sumber]

Bermula pada tahun 2007 pada minggu ketiga pada bulan November, NBC, bersama dengan semua rangkaian yang dimiliki NBC Universal, mula menggunakan logo bug hijau sebagai sebahagian daripada GE Hijau adalah turun syarikat Universal inisiatif persekitaran, yang juga dimanfaatkan untuk Bumi Minggu selama minggu keempat di bulan April, bersama dengan St Patrick's Day untuk tujuan bercuti. Selama iterasi Bumi Minggu logo pada bulan April 2008, Bulatan Olimpik tetap Warna emas mereka yang biasa (atau abu-abu di logo bug) kerana penolakan standar wajib menampilkan sokongan apapun penyebab lain di luar gerakan Olimpik. Para November 2009 Versi logo hanya dipaparkan Merak, menyisihkan cincin sepenuhnya untuk seminggu dalam logo bug. Logo bug ini dipakai 3 kali setiap tahun (hari St. Patrick, bulan April dan bulan November).

Logo untuk resolusi tinggi[sunting | sunting sumber]

Logo NBC masa kini (2022-kini)

Pada 22 Mei 2008, logo bug merak NBC di program HDTV dipindahkan daripada sudut kanan atas skrin untuk sisi kiri dari aspek nisbah 4:3 daerah aman. Juga pada saat ini teks iklan yang dahulunya di atas bug sudah dipindahkan ke sebelah kanan bug. Bug dipindahkan ke kedudukan ini untuk membuat rangkaian downconverting HD suapan untuk SDTV selepas pemadaman siaran analog tanggal 12 Jun 2009 TV lebih mudah. SDTV pemerhati akan tetap melihat bug dalam posisi biasanya di pojok kiri.

Variasi lain[sunting | sunting sumber]

  • Pada tahun 1968, animasi khas daripada "merak asli" bersin menyebarkan bulunya selepas digunakan pada Rowan and Martin's Laugh-In. Dimulai dengan orang-orang bersiap-siap untuk menonton filem dengan 16 milimeter. Filem bermula dengan hitungan mundur, gambar paparan awal, dan kemudian logo merak tahun 1965. Merak bersin dan bulu-bulu terbang dan kemudian melihat sekeliling bertanya-tanya dimana bulu pergi.
  • Pada tahun 1993, NBC melantik beberapa seniman (termasuk Al Hirschfeld, Peter Maxx, John Kricfalusi, JJ Sedelmeier, David Daniels, Joan Gratz, dan Markus Malmberg) untuk merancang variasi peribadi untuk promosi merak digunakan. Versi animasi Hirschfeld, Maxx, dan burung merak yang disiarkan antara program Kricfalusi.
  • Sebagai buntut dari serangan 11 September 2001, NBC memperkenalkan sebuah versi khusus dari merak yang menggantikan warna dengan melambai-lambaikan bendera Amerika bergulung dalam logo (termasuk dalam logo bug), yang digunakan sampai Olimpik Musim Sejuk 2002.
  • Pada tahun 2007, dari tarikh 10 Disember - 26 Disember, burung merak itu ditunjukkan dalam warna penuh dengan topi Santa untuk Krismas dengan teks di atasnya mempromosikan acara NBC. Tidak seperti masa lalu variasi, logo tinggal di penuh warna untuk panjang program.
  • Dari tarikh 27 Disember 2007 dan hingga 1 Januari 2008, sebuah topi pesta dipasang pada merak untuk Hari Tahun Baru. Serupa dengan variasi bercuti, itu teks di atasnya dan tetap dengan warna penuh untuk program panjang.

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The New York Times Encyclopedia of Television by Les Brown (Times Books, a division of Quadrangle/The New York Times Book Company, Inc., 1977), ISBN 0-8129-0721-3, p. 328
  2. ^ Supertrain
  3. ^ NBC's Saturday Night, January 10, 1976 (season 1, DVD 3)
  4. ^ http://mynptv.org/comm/handbook/history.pdf
  5. ^ "Laman web NBC logos". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-05-27. Dicapai pada 2008-10-10.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]