Loji kuasa nuklear

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Loji kuasa nuklear. Reaktor nuklear terletak di dalam bangunan pembendungan berbentuk sfera di bahagian tengah. Di sebelah kiri dan kanan ialah menara pendinginan yang merupakan sistem pendinginan yang biasa terdapat pada semua stesen penjana kuasa terma. Menara-menara ini mengeluarkan wap air daripada turbin stim yang tidak radioaktif, daripada loji tersebut.

Loji kuasa nuklear ialah sebuah stesen kuasa terma yang menggunakan reaktor nuklear sebagai sumber haba. Sama dengan stesen jana kuasa terma konvensional tipikal, haba digunakan untuk menjana stim yang mendorong turbin stim yang terhubung dengan penjana elektrik yang mengeluarkan elektrik. Setakat 16 Januari 2013, IAEA melaporkan bahawa terdapat 439 reaktor tenaga nuklear yang sedang beroperasi[1] di 31 negara.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.iaea.org/pris/
  2. ^ "World Nuclear Power Reactors 2007-08 and Uranium Requirements". World Nuclear Association. 2008-06-09. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-03-03. Dicapai pada 2008-06-21.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.