Lompat tinggi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Olahraga
Lompat tinggi
Rekod lelaki
DuniaJavier Sotomayor 2.45 m (8 ka 14 in) (1993)
OlimpikCharles Austin 2.39 m (7 ka 10 in) (1996)
Rekod wanita
DuniaStefka Kostadinova 2.09 m (6 ka 10 14 in) (1987)
OlimpikYelena Slesarenko 2.06 m (6 ka 9 in) (2004)
Javier Sotomayor, satu-satunya manusia yang pernah melepasi palang setinggi 8 kaki dalam acara lompat tinggi
Konstantinos Tsiklitiras semasa pertandingan lompat tinggi berdiri di Sukan Olimpik Musim Panas 1912
Pemenang pingat emas iaitu Ethel Catherwood dari Kanada membuat gaya gunting sedang melepasi atas palang di Sukan Olimpik Musim Panas 1928. Rekod kemenangannya ialah 1.59 m (5 ka 2 12 in).
Platt Adams semasa pertandingan lompat tinggi berdiri di Sukan Olimpik Musim Panas 1912
Pelompat tinggi Sepanyol Ruth Beitia sedang menghampiri palang dari satu sudut
Pelompat tinggi Kanada Nicole Forrester memperagakan gaya Fosbury Flop

Lompat tinggi (Tulisan Jawi: لومڤت تيڠڬي) merupakan acara balapan dan padang di mana para pesaing harus melompat tanpa bantuan di atas bar melintang yang diletakkan di ketinggian tertentu yang diukur tanpa melepaskannya. Dalam format moden yang selalu diamalkan, bar diletakkan di antara dua piawai dengan tilam pendaratan. Pada era moden, atlet berlari ke arah bar dan menggunakan gaya Fosbury Flop untuk melompat, melompat kepala terlebih dahulu dengan belakang ke atas bar. Sejak zaman dahulu kala, para pesaing telah memperkenalkan teknik-teknik yang semakin efektif untuk mencapai bentuk semasa.

Disiplin adalah, di samping lombol galah, salah satu daripada dua acara pelepasan menegak untuk memaparkan program olahraga Olimpik. Ia dipertandingkan di Kejohanan Olahraga Dunia dan Kejohanan Dalam Dewan IAAF Dunia, dan merupakan kejadian biasa di dalam pertemuan balapan dan padang. Lompat tinggi adalah antara acara pertama yang dianggap dapat diterima oleh wanita, yang telah diadakan pada Sukan Olimpik 1928.

Javier Sotomayor (Cuba) ialah pemegang rekod dunia lelaki semasa dengan lompatan setinggi 2.45 m (8 ft 1/4 in) yang ditetapkan pada tahun 1993 - catatan masa terpanjang dalam sejarah lompat tinggi lelaki. Stefka Kostadinova (Bulgaria) telah memegang rekod dunia wanita dengan lompatan setinggi 2.09 m (6 ft 10 1/4 in) sejak tahun 1987, juga rekod paling lama dalam acara tersebut.

Peraturan[sunting | sunting sumber]

Dalam pertandingan, palang akan dinaikkan setelah peserta berjaya melepasi ketinggian palang yang diletakkan. Setiap peserta akan diberi peluang sebanyak tiga kali untuk melakukan lompatan lompatan melepasi sesuatu ketinggian palang. Sekiranya peserta gagal sebanyak tiga kali berturut-turut, maka dia dikira gagal. Para peserta yang menyertai acara ini perlu melompat setinggi yang dapat dilakukan, untuk menentukan kemenangan mereka dalam acara tersebut.

Gaya-gaya[sunting | sunting sumber]

Asas lompatan yang baik adalah kebolehan peserta untuk menukar momentum tegak yang akan menaikkan badan peserta melepasi palang. Oleh itu, penujuan dan lonjakan yang tepat sangat penting dalam acara lompat tinggi. Gaya-gaya lompat tinggi yang biasa digunakan oleh peserta ialah gaya gunting, gaya timur, gaya guling barat, gaya pelana, dan gaya Fosbury Flop.

Dalam abad ke-19 , peserta lompat tinggi melompat dan mendarat di atas tanah yang berumput dengan menggunakan gaya gunting, iaitu dengan cara membelakang. Gaya ini banyak mendatangkan kecederaan kepada para peserta. Peserta yang menggunakan gaya Fosbury Flop telah berjaya mencatatkan rekod dalam acara lompat tinggi. Biasanya atlet yang mengambil bahagian dalam acara lompat tinggi mempunyai susuk badan yang kurus dan tinggi lampai.

Latihan dan Alat Bantu[sunting | sunting sumber]

Anda yang ingin mengambil bahagian dalam acara ini, perlu berlatih untuk memantapkan gaya dan cara larian yang konsisten. Kemudian barulah anda boleh mempelajari pula fasa lonjakan(take-off), layangan, dan mendarat. Alat-alat bantu seperti tilam ketangkasan, tali menggantung bola (latih melonjak), skitel, tandaan, tali palang, dan tiang adalah sangat diperlukan untuk memberi daya keyakinan.

Anda perlu membuat latihan dengan aras ketinggian mula yang rendah, kerana latihan yang sedemikian akan meyakinkan diri dan membetulkan teknik lari, lonjak, layang, dan mendarat.

Gaya Fosbury Flop[sunting | sunting sumber]

Dalam gaya Fosbury Flop misalnya, larian konsisten, kelembutan, lentikan, anjalan, dan koordinasi adalah perkara yang sangat dititikberatkan, untuk mencipta sesuatu lompatan yang lebih tinggi dan sempurna.

Rujukan[sunting | sunting sumber]