London Has Fallen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
London Has Fallen
PengarahBabak Najafi
Lakon layarCreighton Rothenberger
Katrin Benedikt
Christian Gudegast
Chad St. John
Cerita olehCreighton Rothenberger
Katrin Benedikt
BerdasarkanWatak-watak
oleh Creighton Rothenberger
Katrin Benedikt
Dihasilkan olehGerard Butler
Alan Siegel
Mark Gill
John Thompson
Matt O' Toole
Les Weldon
DibintangiGerard Butler
Aaron Eckhart
Morgan Freeman
Alon Moni Aboutboul
Angela Bassett
Robert Forster°
SinematografiEd Wild
Disunting olehPaul Martin Smith
Michael Duthie
Diedarkan olehFocus Features
Tarikh tayangan
1 Mac 2016 (2016-03-01) (Hollywood)
4 Mac 2016 (2016-03-04) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
99 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$ 60 juta
Pecah panggung$ 205.8 juta

London Has Fallen adalah filem aksi seram ngeri Amerika tahun 2016 yang diarahkan oleh Babak Najafi dan ditulis oleh Creighton Rothenberger, Katrin Benedikt, Chad St. John dan Kristian Gudegast. Filem ini adalah sekuel kepada filem Olympus Has Fallen. Filem ini dibintangi oleh Gerard Butler, Aaron Eckhart dan Morgan Freeman, dengan Alon Moni Aboutboul, Angela Bassett, Robert Forster, Jackie Earle Haley, Melissa Leo, Radha Mitchell, Sean O'Bryan, Waleed Zuaiter dan Charlotte Riley. Filem ini adalah ansuran kedua dalam francais Has Fallen.

Penggambaran bermula pada 24 Oktober 2014, di London. Cuti Krismas bermula pada bulan November dengan penggambaran diteruskan pada Februari 2015. Filem ini dikeluarkan pada 4 Mac 2016, oleh Focus Features.

Sebuah sekuel kedua, bertajuk Angel Has Fallen, dijangka memulakan pengeluaran pada tahun 2017.

Plot[sunting | sunting sumber]

Templat:Spoiler Perkhidmatan perisikan Barat bekerjasama untuk mengenal pasti peniaga senjata Pakistan dan ketua pengganas Aamir Barkawi (Alon Moni Aboutboul) sebagai dalang di sebalik beberapa serangan pengganas di seluruh dunia, khususnya pengeboman hotel dahsyat di Manila, dan pesawat Amerika telah menyerang terhadap kompaun Barkawi dan menyebabkan keluarganya dan anak perempuan kesayangannya terbunuh.

Dua tahun kemudian, selepas kematian Perdana Menteri UK James Wilson, pemimpin-pemimpin dunia dari negara-negara Barat utama, termasuk Presiden Amerika Syarikat, Benjamin Asher (Aaron Eckhart) membuat perancangan untuk menghadiri pengebumian mendiang di London. Ejen Perkhidmatan Rahsia dan kawan rapat Asher, Mike Banning (Gerard Butler) yang telah ditugaskan untuk menyelia jadual Presiden di sana oleh Pengarah Perkhidmatan Rahsia, Lynne Jacobs (Angela Bassett), walaupun isteri Banning, Lea (Radha Mitchell), mahu melahirkan anak mereka dalam beberapa minggu.

Selepas tiba melalui Air Force One di Lapangan Terbang Stansted, Banning mengarahkan Marine One untuk membawa presiden dan rombongan ke Somerset House dan menggunakan kenderaan rasmi presiden untuk ke Katedral St Paul. Apabila beliau tiba, beberapa serangan yang diselaraskan oleh anak Barkawi, Kamran (Waleed Zuaiter) telah dijalankan oleh pengganas yang menyamar sebagai Polis Metropolitan, Pengawal Ratu. Serangan memusnahkan beberapa mercu tanda London dan menyebabkan kematian lima pemimpin dunia yang menghadiri pengebumian; Perdana Menteri Kanada, Robert Bowman adalah yang pertama untuk dibunuh bersama isterinya apabila kenderaan rasmi beliau diletupkan oleh bom kereta; Kanselor Jerman, Agnes Bruckner telah ditembak mati oleh dua pembunuh di luar Istana Buckingham; Perdana Menteri Jepun, Tsutomu Nakushima dan pemandunya dibunuh di jambatan apabila dua pengebom berani mati memusnahkan rentang sokongan dan membolehkan jambatan untuk jatuh ke dalam Sungai Thames; Perdana Menteri Itali, Antonio Gusto dan isterinya terbunuh apabila sebutir bom meletup di Westminster Abbey; dan akhirnya Presiden Perancis, Jacques Mainard terbunuh apabila satu lagi pengebom berani mati meledakkan tongkang yang mengandungi bahan letupan di sebelah perahunya. Di St Paul, walaupun mengalami kerugian besar, Banning membantu untuk melindungi Asher dan Jacobs apabila pengganas cuba menyerang mereka, dan mereka berjaya untuk pergi kembali ke Somerset House. Marine One terbang bersama dengan dua helikopter lagi, tetapi pengganas dengan peluru berpandu Stinger mengambil tempat untuk menembak Marine One satu persatu sehingga memaksanya terhempas di sebuah taman. Walaupun Asher dan Banning adalah dalam keadaan baik, Jacobs telah cedera parah, dan beliau menjadikan Banning untuk berjanji untuk mendapatkan pelaku serangan sebelum beliau mati. Banning membawa Asyer ke London Underground kerana kebanyakan kuasa di bandar ini, termasuk CCTV, adalah tidak berfungsi.

Naib Presiden Amerika Syarikat, Allan Trumbull (Morgan Freeman) dan ahli-ahli kakitangan kerja Presiden dengan pihak berkuasa British mahu menentukan apa yang telah berlaku, apabila Trumbull dihubungi oleh Barkawi dari Yemen, mengakui beliau adalah dalang serangan, dan mengancam untuk membunuh berjuta-juta lagi jika Asher tidak menyerahkan diri kepadanya. Mereka mengetahui bahawa Wilson diracun mati untuk menarik perhatian pemimpin untuk ke London. Mengetahui bahawa Barkawi telah merancang serangan tersebut bertahun-tahun, Trumbull mengarahkan kakitangan untuk mengkaji syarikat-syarikat bersekutu yang diketahui oleh Barkawi untuk mencari petunjuk. Sementara itu, Banning menembak dan menyerang sekumpulan pengganas yang mengikuti mereka ke bawah tanah, dan kenalan Kamran, yang menjanjikan bahawa jika beliau menangkap Presiden, mereka akan menyiarkan pembunuhan itu di Internet secara langsung. Banning membawa Asher ke rumah selamat MI6 yang berhampiran.

Banning dan Asher bertemu dengan ejen MI6 Jacqueline "Jax" Marshall (Charlotte Riley), yang menceritakan keadaan sebenar. Setelah mengetahui penglibatan Barkawi ini, Asher menjelaskan bahawa Barkawi terselamat dalam serangan udara tetapi anak perempuan dan keluarganya terbunuh. Jax memainkan balik mesej yang beliau terima daripada Trumbull mengenai pengekstrakan, dan Banning mengesahkan kesahihannya. Walau bagaimanapun, apabila kamera di luar rumah selamat sedang menunjukkan sekumpulan pasukan Delta Force menghampiri rumah selamat tersebut, Banning menyedari bahawa mereka tiba terlalu cepat, dan juga bahawa mereka mengelilingi belakang rumah selamat itu selepas mendapati pintu depan dikunci, dan percaya mereka adalah pengganas. Banning mengarahkan Jax berpindah semasa beliau mengalihkan perhatian pengganas. Mereka menggunakan kereta kalis peluru dan Asher telah memandu kereta tersebut dan mereka ingin pergi ke kedutaan AS. Mereka merasakan diri mereka telah selamat dan bergembira namun mereka dilanggar oleh trak pengganas, dan pengganas menyeret Asher ke lokasi yang tidak diketahui. Banning diselamatkan oleh skuad Delta Force/SAS yang sebenar.

Kakitangan Trumbull kita mengetahui satu bangunan London milik di bawahsyarikat Barkawi di mana perisikan British mengatakan tempat tersebut adalah dalam pembinaan dan penggunaan elektrik terlalu tinggi dan percaya tempat tersebut adalah ibu pejabat Barkawi. Banning menyertai skuad dan mereka menyerang bangunan pengganas, dan menyusup bangunan setekah Kamran mula memukul Presiden. Sebelum 20:00, Banning tiba di bilik Kamran berada, melukakan dia dan menyelamatkan Asher, sebelum pesanan komander SAS untuk meletupkan bangunan itu kerana beliau dan Asher berlindung pada aci lif; letupan tersebut meletup. Setelah Asher dan Banning telah selamat dibawa keluar untuk pengeluaran, Trumbull menelefon Barkawi, memberitahu beliau bahawa mereka telah menemui Presiden, dan bahawa dia harus melihat di luar. Barkawi dibunuh oleh satu serangan pesawat kedua, dan menyatakan bahawa perang akan berterusan. Sementara itu, selepas memulihkan akses CCTV, Jax mendapati bahawa Barkawi telah dibantu oleh Perisikan MI5 Ketua John Lancaster (Patrick Kennedy), dan Jax membunuh dia.

Dua minggu selepas serangan ke atas London, Banning sedang meluangkan masa dengan Lea dan anak mereka yang baru lahir, yang dinamakan Lynne bersempena dengan ketua SS, Lynne Jacobs. Banning duduk di hadapan laptop dan sedang menulis surat peletakan jawatan. Di TV, Trumbull berkata mengenai peristiwa-peristiwa baru-baru ini, meninggalkan mesej inspirasi bahawa Amerika Syarikat akan diguna pakai. Ini menyakinkan Banning untuk memadam huruf. Templat:Endspoiler

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Majalah Variety menerangkan London Has Fallen sebagai "terrorsploitation" fantasi yang direka untuk menyebarkan ketakutan selepas serangan Paris pada 2015 dan "hodoh".[1]

Filem ini telah dikenali sebagai "amat tidak sensitif" oleh keluarga mangsa daripada pengemboman London pada 7/7 selepas trailer awal dikeluarkan menjelang ulang tahun ke-10 serangan.[2]

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Pada 26 Oktober 2016, telah diumumkan bahawa sekuel berjudul Angel Has Fallen adalah dalam pembangunan, dengan Gerard Butler memainkan perananya sekali lagi, serta menjadi lebih aktif dengan pembuatan filem itu sebagai penerbit.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "London Has Fallen has been condemned as racist 'terrorsploitation' for the Trump era". The Independent. 3 Mac 2016. Dicapai pada 1 April 2017.
  2. ^ Child, Ben (2 Julai 2015). "London Has Fallen attacked for 'insensitivity' by 7/7 victims' trust". The Guardian. Dicapai pada 1 April 2017.
  3. ^ Lodderhose, Diana (26 Oktober 2016). "Gerard Butler Heads To Millennium Films' Threequel 'Angel Has Fallen'". Deadline. Dicapai pada 1 April 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]