London Oratory

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rencana ini adalah mengenai masyarakat Bapa-Bapa Oratorian di London. Mereka adalah berdasarkan di Gereja Immaculate Heart of Mary, yang lebih dikenali sebagai Brompton Oratory. Bagi sekolah eponim, lihat London Oratory School
Gereja Immaculate Heart of Mary adalah tempatnya London Oratory

London Oratory adalah Katolik pidato, sebuah komuniti saudara mezbah, dan nama yang diberikan kepada London Jemaah daripada Oratory of Saint Philip Neri. Ia terletak di sebuah Pidato House, bersebelahan dengan Gereja Immaculate Heart of Mary dalam Brompton Road, Royal Borough of Kensington dan Chelsea, London, SW7.

Terdapat dua oratory lain dalam UK, Birmingham Oratory dan Oxford Oratory.

Asal-usul[sunting | sunting sumber]

The London Oratory ditubuhkan pada tahun 1849, tahun selepas John Henry Cardinal Newman menubuhkan Birmingham Pidato, apabila Newman dihantar Frederick Faber dan beberapa sahabat, termasuk Thomas Francis Knox, untuk memulakan Pidato di London. The premis asal (kedai wiski bekas) adalah di King William Street (kini William IV Street), berhampiran Charing Cross. Pada tahun 1854, masyarakat berpindah ke tapak sekarang Brompton Road itu, bersebelahan dengan Muzium Victoria dan Albert. Satu Rumah Pidato dibina pada tahun 1854, diikuti oleh gereja sementara yang besar. Gereja ini telah digantikan pada tahun 1884 dengan ini neo-barok membina, direka oleh Herbert Gribble. Sehingga pembukaan Westminster Cathedral pada tahun 1903, London Pidato adalah tempat untuk semua majlis Katolik besar di London, termasuk pengkebumian Cardinal Manning pada tahun 1892.

Bersama-sama dengan mereka Gereja Immaculate Heart of Mary, umat Bapa Oratorian sering popular, walaupun salah, yang disebut sebagai 'Brompton Pidato'.

Bapa-Bapa Oratorian[sunting | sunting sumber]

Bapa-bapa Oratorian adalah jemaah imam sekular hidup kehidupan masyarakat bersama-sama, bersama-sama tidak terikat dengan sumpah, tetapi oleh ikatan dalaman amal dan oleh bon luar dalam kehidupan biasa dan peraturan, dikuasai oleh doa dan pelayanan kepada bandar mereka. Terdapat beberapa ramai ditawarkan setiap hari dan ramai peribadi disediakan oleh perkiraan, sebagai adalah majlis perkahwinan dan pengebumian. Pengakuan juga mendengar setiap hari dan imam sentiasa ada bagi peguam dan nasihat. The London Pidato, yang kini mempunyai tiga paduan suara, terkenal khususnya untuk perayaan yang kudus dari liturgi Rom, terutamanya dalam bahasa Latin, dan untuk pemeliharaan tempat tradisional muzik dalam liturgi.

Budaya masyhur[sunting | sunting sumber]

Penyanyi/penulis lagu Gua Nick menulis lovesong yang dipanggil "Brompton Pidato", tetapkan di luar dan di dalam London Pidato, yang dimasukkan ke dalam album Nick Cave and the Bad Seeds Panggilan Boatman ini.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 51°29′50″N 0°10′12″W / 51.49722°N 0.17000°W / 51.49722; -0.17000