Long Long Time Ago

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Filem Long Long Time Ago
PengarahJack Neo
Dihasilkan olehGiraffe Pictures
DibintangiMark Lee, Aileen Tan, Wang Lei, Suhaimi Yusof
Diedarkan olehMm2 Entertainment
Tarikh tayangan
2016
Masa tayangan
112 minit (part 1), 120 minit (part 2)
NegaraSingapura Singapura
BahasaBahasa Hokkien, Bahasa Melayu, Bahasa Mandarin, Bahasa Inggeris
BajetRM
Pecah panggungRM

Filem Long Long Time Ago (Bahasa Cina: 我儂个故事 (Hokkien)Cina ringkas: 我们的故事Cina tradisional: 我們的故事pinyin: Wǒmén dè gùshìPe̍h-ōe-jī: Guá-lâng ê kòo-sīr; secara harfiah "Cerita Kita") merupakan sebuah filem drama yang diarahkan oleh Jack Neo dan dibintangi oleh Mark Lee, Aileen Tan, Wang Lei, Suhaimi Yusof.[1] Filem ini merupakan sebuah filem bercorak drama. Filem ini telah ditayangkan kepada umum pada 2016.[2]

Filem ini menggunakan bahasa Hokkien, Melayu, Mandarin, Inggeris dan tayangannya memakan masa selama 112 minit (part 1), 120 minit (part 2).

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Kisah ini menyoroti kehidupan keluarga dari kampung ke flat HDB, yang sejajar dengan pertumbuhan Singapura. Pada 9 Ogos 1965, isteri kedua Tan Ya-Juan, dihalau oleh keluarga suaminya. Pada malam yang sama, ibu hamil Ya-Juan melahirkan anak kembar, Shun Fatt dan Su-mei. Dilahirkan dengan lubang pada hatinya, Shun Fatt tidak dapat hidup melepasi hari ulang tahun ke-12nya. Kehidupannya yang rapuh dan tidak menentu mencerminkan keadaan Singapura sekitar tahun 1965, memandangkan negara ini mengambil langkah pertama sebagai sebuah negara merdeka dan berlangsung melalui tahun-tahun yang sukar dengan semangat gigih.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Para pelakon yang berlakon di dalam filem ini termasuk Mark Lee, Aileen Tan, Wang Lei, Suhaimi Yusof

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Filem Long Long Time Ago ini , yang masa tayangannya sepanjang 112 minit (part 1), 120 minit (part 2) ini dihasilkan oleh Giraffe Pictures, dan syarikat pengedarnya adalah Mm2 Entertainment.

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Tayangan[sunting | sunting sumber]

Filem terbitan Giraffe Pictures ini dihasilkan untuk tayangan umum dalam format Digital HD dan syarikat pengedarnya adalah Mm2 Entertainment.

Ulasan[sunting | sunting sumber]

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Movie Details - Long Long Time Ago
  2. ^ Wong, Leslie. "Long Long Time Ago (我们的故事) – Review". F***. Sterne & Lears Global Pte Ltd. Dicapai pada 10 February 2016.


Pautan luar[sunting | sunting sumber]