Lotus APX

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Lotus APX (APX bermaksud Model Kacukan Prestasi Aluminium atau "Aluminum Performance Crossover") adalah kereta konsep yang direka oleh pengeluar kereta British, Lotus. Ia mula diperkenalkan pada tahun 2006 di Pertunjukan Kereta Geneva. Ia merupakan kenderaan lengkap pertama yang dibina berasaskan Senibina Kenderaan Serba Boleh (VVA). Kenderaan ini juga merupakan kenderaan SUV kacukan pertama buatan Lotus.

Enjin[sunting | sunting sumber]

APX menggunakan enjin V6 dengan pengecas super, bersesaran 3 liter. Keluaran kuasa enjin ini ialah 300 hp (224 kW) pada 6250 rpm dengan kilasan sebanyak 360 N-m pada 4500 rpm. Ia boleh memecut dari 0-100 km/j dalam masa 5.4 saat. Kelajuan maksimum APX ialah 245 km/j. Sistem gantungan pada APX menjadikannya sesuai untuk kegunaan jalan tanah merah (kali pertama dalam sejarah Lotus) dengan pacuan 4 roda kekal. Penggunaan bahan api digabungkan dianggarkan sekitar 8.7l/100 km.

Juga dipamerkan dalam Pertunjukan NADA 2007 adalah versi kenderaan elektrik pacuan 4 roda bagi APX, dengan pecutan 0-100 km/j dalam masa 4.8 saat. Pengedar berlesen, ZAP, menyatakan bahawa ia mempunyai keupayaan sehingga 644 kuasa kuda roda, mampu bergerak sejauh 563 bagi sekali cas, proses cas semula sesingkat 10 minit, serta mempunyai kelajuan maksimum 249 km/j. Mereka juga mendakwa bateri kereta tersebut tahan sehingga 9,000 kali kitar cas semula serta kos mengecas serendah 1 peni setiap batu.

Reka bentuk[sunting | sunting sumber]

Reka bentuk luaran APX adalah sangat sporty memandangkan ia menggunakan kerangka aluminium sepenuhnya. Rekaan dalaman APX juga diceduk daripada beberapa model kereta sport terkenal Lotus. Seperti kereta konsep moden yang lain, ia turut menampilkan paparan digital, gajet futuristik serta pelbagai butang. Ia turut dilengkapi pendingin udara.

Rujukan[sunting | sunting sumber]