Lumba berganti-ganti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Perlumbaan lumba berganti-ganti ialah pertandingan perlumbaan di mana ahli-ahli pasukan bergilir-gilir melengkapkan bahagian balapan lumba atau melakukan aksi tertentu. Perlumbaan berganti-ganti mengambil bentuk perlumbaan profesional dan permainan amatur. Perlumbaan berganti-ganti adalah perkara biasa dalam larian, orienteering, renang, ski merentas desa, biathlon atau luncur ais (biasanya dengan baton di penumbuk). Dalam Sukan Olimpik, terdapat beberapa jenis perlumbaan lari berganti-ganti yang merupakan sebahagian daripada balapan dan padang. Perlumbaan lari berganti-ganti, suatu sukan balapan dan padang yang terdiri daripada beberapa set peringkat, biasanya empat, dengan setiap peringkat dijalankan oleh ahli pasukan yang berbeza. Pelari yang menamatkan satu tahap biasanya dikehendaki melepasi pelari seterusnya objek seperti kayu yang dikenali sebagai "baton" semasa kedua-duanya berlari dalam zon pertukaran yang ditandakan. Dalam kebanyakan larian berganti-ganti, ahli pasukan menempuh jarak yang sama: acara Olimpik bagi lelaki dan wanita ialah lari berganti-ganti 400 meter (4 × 100 meter) dan 1,600 meter (4 × 400 meter). Beberapa jenis larian bukan Olimpik diadakan pada jarak 800 m, 3,200 m, dan 6,000 m. Walau bagaimanapun, dalam acara lari berganti-ganti kurang lazim, para atlet menempuh jarak yang berbeza mengikut susunan yang ditetapkan—seperti dalam rampaian pecut 200, 200, 400, 800 meter atau rampaian jarak 1,200, 400, 800, 1,600 meter.

Dalam sukan renang[sunting | sunting sumber]

Renang berganti-ganti dengan empat perenang biasanya mengikut strategi ini: kedua terpantas, ketiga terpantas, paling perlahan, kemudian perenang terpantas. Walau bagaimanapun, adalah biasa untuk melihat sama ada perenang paling perlahan berlumba dalam slot kedua (mencipta urutan kedua terpantas, paling perlahan, ketiga terpantas, dan kemudian terpantas), atau tertib daripada paling perlahan kepada terpantas (urutan terpantas, ketiga-terpantas, kedua-terpantas, terpantas). 

Peraturan FINA memerlukan satu kaki perenang kedua, ketiga atau keempat mesti menghubungi platform semasa (dan sebelum) rakan sepasukan yang masuk menyentuh dinding; perenang permulaan mungkin sudah bergerak, dan menjimatkan 0.6–1.0 saat berbanding permulaan biasa. Selain itu, ramai perenang beraksi lebih baik dalam renang berganti-ganti berbanding dalam perlumbaan individu kerana suasana semangat berpasukan. Akibatnya, masa berganti-ganti biasanya 2–3 saat lebih cepat daripada jumlah masa terbaik perenang individu.[1]

Dalam olahraga[sunting | sunting sumber]

Dalam olahraga, dua lari berganti-ganti standard ialah lari berganti-ganti 4 × 100 meter dan 4 × 400 meter. Larian 4 × 200, 4 × 800, dan 4 × 1500 m juga wujud, tetapi jarang dilakukan. Lari berganti-ganti 4 × 400 meter campuran telah diperkenalkan pada Larian Berganti-Ganti Dunia IAAF 2017, dan diulangi pada Sukan Asia 2018, Kejohanan Olahraga Dunia 2019 dan ditambah dalam Sukan Olimpik Musim Panas 2020. Di samping itu, perlumbaan lari berganti-ganti campuran 2 × 2 × 400 m dan ulang-alik lari berpagar telah diperkenalkan di acara dunia IAAF 2019.

Peraturan dan strategi[sunting | sunting sumber]

Setiap pelari mesti menyerahkan baton kepada pelari seterusnya dalam zon tertentu, biasanya ditandai dengan segi tiga di trek. Dalam lari berganti pecut, pelari biasanya menggunakan "hantara buta", di mana pelari kedua berdiri di tempat yang telah ditetapkan dalam latihan dan mula berlari apabila pelari pertama mencapai tanda visual di trek (biasanya segitiga yang lebih kecil). Pelari kedua membuka tangan mereka di belakang mereka selepas beberapa langkah, pada masa itu pelari pertama harus ditangkap dan boleh menyerahkan baton. Biasanya seorang pelari akan memberikan isyarat pendengaran, seperti "Stick!" diulang beberapa kali, supaya penerima baton menghulurkan tangannya. Dalam lari berganti-ganti jarak sederhana atau lebih panjang, pelari bermula dengan berjoging sambil melihat kembali ke arah pelari yang masuk dan menghulurkan tangan untuk menerima baton.

Pasukan boleh dibatalkan daripada acara berganti-ganti kerana:

  • Kehilangan baton (menjatuhkan baton tidak akan menyebabkan kehilangan kelayakan. Lihat peraturan IAAF no. 170.6)
  • Membuat hantaran baton yang tidak betul, terutamanya apabila tidak menghantar dalam zon pertukaran
  • Permulaan palsu (biasanya sekali tetapi kadangkala dua kali)
  • Mendahului pesaing lain secara tidak betul
  • Menghalang pesaing lain daripada menghantar baton
  • Sengaja menghalang, melintasi laluan secara tidak wajar, atau dalam apa-apa cara lain, mengganggu pesaing lain

Lumba ski berganti-ganti[sunting | sunting sumber]

Ski merentas desa[sunting | sunting sumber]

Kejohanan Ski Dunia Nord FIS menampilkan perlumbaan ski berganti-ganti sejak 1933, termasuk kejohanan wanita sejak 1954. Setiap pasukan mempunyai empat pemain ski, setiap seorang daripada mereka mesti melengkapkan 10 kilometer / 6.2 batu (lelaki) atau 5 kilometer / 3.1 batu (wanita).

Biathlon[sunting | sunting sumber]

Dalam biathlon, perlumbaan lari berganti-ganti menampilkan permulaan beramai-ramai, dengan pasukan terdiri daripada empat biathlet. Setiap pesaing mesti melengkapkan 7.5 kilometer / 4.66 batu (lelaki) atau 6.0 kilometer / 3.73 batu (wanita). Setiap kaki diadakan dalam tiga pusingan, dengan dua pusingan menembak; seorang meniarap, seorang berdiri.

Perlumbaan lari berganti-ganti biathlon campuran pertama kali diadakan di Kejohanan Dunia Biathlon 2005 di Khanty-Mansiysk, dan ia telah ditambah ke Sukan Olimpik Musim Sejuk 2014.

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Maglischo, Ernest W. (2003). Swimming Fastest. Human Kinetics. m/s. 279–. ISBN 978-0-7360-3180-6. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-14.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Lumba berganti-ganti di Wikimedia Commons