Lumba unta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lumba unta 1878 di Mesir
Perlumbaan unta semasa Piala Unta 2009 yang diadakan di Alice Springs
Al-Shahaniya, trek lumba unta terbesar di Qatar
Lumba unta di Dubai

Lumba unta ialah sukan yang masyhur di Asia Barat, Afrika Utara, Tanduk Afrika, Pakistan, Mongolia dan Australia. Perlumbaan unta profesional, seperti pacuan kuda, ialah acara untuk pertaruhan dan tarikan pelancong. Unta dapat berjalan dengan kelajuan hingga 65 km/j (18 m/s; 40 mtj) dalam pecut pendek dan mereka dapat mengekalkan kelajuan 40 km/j (11 m/s; 25 mtj) selama satu jam.

Unta sering dikendalikan oleh joki kanak-kanak, tetapi tuduhan pelanggaran hak asasi manusia telah menyebabkan larangan pekerja bawah umur di Emiriah Arab Bersatu dan Qatar. Dalam perlumbaan unta moden, unta sering dikendalikan oleh cambuk robot kawalan jauh.

Perlumbaan unta utama ialah Piala Unta yang diadakan di Alice Springs yang merupakan perlumbaan unta hadiah kedua terbesar di Australia. Ia diadakan setiap tahun dan tidak hanya merangkumi unta, tetapi juga koleksi gerai pasar dan hiburan lain. Perlumbaan unta wang hadiah terbesar di Australia ialah "The Boulia Desert Sands" dengan hadiah hadiah $500,000 di Queensland.

Di Barat, "camel jockey" (joki unta) ialah istilah yang menyinggung perasaan orang Arab.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Perlumbaan unta adalah acara lumba berabad-abad lamanya, yang telah dipraktikkan sebagai sukan tradisional Timur Tengah sejak abad pertengahan. Ia diperkenalkan pada abad ke-13 oleh Hulagu Khan, penguasa Kerajaan Mongol.

Joki kanak-kanak[sunting | sunting sumber]

Kanak-kanak sering digemari sebagai joki kerana berat badan mereka yang ringan. Telah dilaporkan bahawa beribu-ribu kanak-kanak (beberapa dilaporkan berusia 2 tahun) diperdagangkan dari negara-negara seperti Afghanistan, Bangladesh, Iran, Pakistan, dan Sudan untuk digunakan sebagai joki untuk industri perlumbaan unta di Negara Arab Teluk Parsi.[1]

Banyak joki unta kanak-kanak cedera parah akibat terjatuh dari unta.[2] Joki kanak-kanak tinggal di kem (disebut "ousbah") berhampiran litar lumba dan banyak yang menjadi mangsa penderaan.[3] Ratusan kanak-kanak telah diselamatkan dari ladang unta di Oman, Qatar, dan EAB dan dibawa pulang ke rumah asal atau disimpan di rumah perlindungan.[4] Namun begitu, ramai yang tidak dapat mengenal pasti ibu bapa atau komuniti asal mereka di Asia Selatan atau Sudan. Beberapa negara telah mengeluarkan hukuman bagi mereka yang memperdagangkan joki unta kanak-kanak dan memerintahkan pemiliknya untuk mengembalikan anak-anak mereka ke negara asal. Namun, mereka melaporkan bahawa dalam banyak keadaan, anak-anak yang diselamatkan adalah mereka yang telah dijual oleh ibu bapa mereka sendiri sebagai pertukaran wang atau pekerjaan di luar negara. Sekiranya mereka dikembalikan, anak-anak itu akan dijual lagi untuk tujuan yang sama. Anak-anak lain tidak dapat bertutur dalam bahasa ibunda mereka, atau tidak tahu bagaimana tinggal di luar ladang unta.

Aktivis terkemuka untuk pemulihan dan pemulihan joki adalah peguam Pakistan Ansar Burney. Dia telah memfokuskan sebahagian kerjanya untuk menghilangkan penggunaan joki kanak-kanak.

Larangan[sunting | sunting sumber]

Emiriah Arab Bersatu adalah yang pertama melarang penggunaan kanak-kanak di bawah 15 tahun sebagai joki dalam perlumbaan unta ketika Syeikh Hamdan bin Zayed Al Nahyan mengumumkan larangan tersebut pada 29 Julai 2002 .[5] Pada tahun 2009 UAE membayar pampasan kepada 879 bekas joki.[6] Walaupun EAB mengatakan bahawa pihaknya mengeluarkan hukuman bagi mereka yang didapati menggunakan kanak-kanak sebagai joki, pada tahun 2010 sukarelawan dari Anti-Perhambaan Antarabangsa memotret pelanggaran larangan tersebut.[7]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 2005 U.S. State Department Trafficking in Persons Report. State.gov. Retrieved 2011-10-25.
  2. ^ "Help for Gulf child camel jockeys." BBC News 2 December 2004. Retrieved 2011-10-25.
  3. ^ Williamson, Lucy. (2005-02-04) South Asia | Child camel jockeys find hope. BBC News. Retrieved 2011-10-25.
  4. ^ Under-age camel jockeys get caring hand Diarkibkan 21 Oktober 2012 di Wayback Machine. gulfnews. Retrieved 2011-10-25.
  5. ^ "UAE enforces stringent steps to eradicate child jockeys." (Wam), Khaleej Times, 24 May 2005
  6. ^ Nelson, Dean. (5 May 2009) "Former camel jockeys compensated by UAE." Telegraph. Retrieved 2012-01-27.
  7. ^ Peachey, Paul((3 March 2010). "UAE defies ban on child camel jockeys." The Independent. Retrieved 2012-01-27.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]